Connect
To Top

Konsorcjum Metrostav i OHL zmodernizuje infrastrukturę kolejową w Pilźnie.

Metrostav z największym przetargiem na remont kolei w Czechach.

Metrostav – czeska grupa specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – zrealizuje przetarg o wartości 17,6 milionów euro[1], polegający na remoncie węzła kolejowego w Pilźnie. Główna część prac obejmie modernizację dwóch 100-letnich mostów nad ulicą Św. Mikołaja, a także unowocześnienie i przebudowę peronów. Plan zakłada również wymianę torów oraz konstrukcję zwrotnicy. Dzięki renowacji stacja w Pilźnie zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a pociągi będą mogły szybciej pokonywać ten ważny węzeł kolejowy. Kolejny etap modernizacji ma się zakończyć w 2019 roku, a remont jest współfinansowany przez Unię Europejską – całkowity jego koszt wynosi około 50 milionów euro. Grupa Metrostav w lipcu 2016 r. ukończyła jeden z elementów systemu kolejowego na trasie Pilzno – Rokycany – spółka wydrążyła najdłuższy tunel kolejowy w Czechach.

Część przebudowy realizowana przez firmę Metrostav jest kolejną fazą modernizacji węzła kolejowego w Pilźnie. Pierwsza, polegająca na wymianie części torowisk, została zakończona w styczniu tego roku. Drugi etap prac obejmuje remont dwóch mostów kolejowych nad ulicą św. Mikołaja, adaptację 3 peronów oraz wymianę torów w kierunku miejscowości Cheb, co znacząco poprawi komfort pasażerów. Celem projektu jest unowocześnienie węzła kolejowego Pilzno, pozwoli ono na zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów do 80 km/h. Na wykonanie wszystkich prac firmy Metrostav i OHL mają trzy lata, natomiast same mosty mają być oddane do użytkowania już w sierpniu 2018, całkowita wartość kontraktu konsorcjum wynosi 35 mln euro. Pierwszym krokiem realizacji inwestycji będzie przeniesienie torowisk z mostów na nową konstrukcję. Finalizacja tego etapu modernizacji węzła kolejowego w Pilźnie przewidziana jest na 2019 rok.

Firma Metrostav angażuje się w proces modernizacji kolei w zachodnich Czechach od lat. Remont węzła w Pilźnie to kolejny projekt, jaki prowadzimy w tym rejonie. W lipcu ubiegłego roku zakończyliśmy budowę południowego tunelu kolejowego łączącego Pilzno i Rokycany, który jest najdłuższym tunelem kolejowym w Czechach. Rozpoczęliśmy również pracę nad północnym tunelem. Do każdej realizacji podchodzimy indywidualnie, starając się korzystać nie tylko z wcześniejszych doświadczeń, ale i coraz nowocześniejszych rozwiązań, jakie daje nam postęp techniczny. Wszystkie nasze projekty charakteryzują się najwyższą jakością wykonania” – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.

Metrostav w lipcu 2016 roku ukończył drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach, które trwało blisko 1,5 roku. 4 kilometrowy odcinek we wzgórzach Chlum i Homolka, jest kluczowy dla modernizacji odcinka Pilzno i Rokycany. Trasa ta należy do transeuropejskiej sieci kolejowej i zalicza się do najistotniejszych dla czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartość projektu wynosi 147,6 mln euro.

metrostav_logo

W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:

  • na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • związane z modernizacją – na prawie 5-kilometrowym odcinku – ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy – ma być ona gotowa pod koniec września 2018 roku
  • w zakresie budowy mostu zwodzonego, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020. Obiekt będzie miał 173 m długości a przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Kontrakt o wartości 57,1 mln zł jest realizowany przez polsko-czeskie konsorcjum z udziałem Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure Sp. z o.o.

Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie Europy – spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy – wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach – każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w 2015 roku spółka ukończyła kompleks tunelowy Blanka w Pradze, będący obecnie największą tego typu konstrukcją w Europie.

______________________________

Więcej informacji o Metrostav:

Metrostav jest spółką budowlaną o szerokich kompetencjach i wieloletnim doświadczeniu, która zapewnia kompleksowe wykonanie i zarządzanie nawet najbardziej skomplikowanymi i wymagającymi realizacjami budowlanymi. Metrostav a.s. jest rozpoznawalną marką w dziedzinie rekonstrukcji obiektów zabytkowych, budownictwa infrastrukturalnego, przemysłowego, mieszkaniowego i budynków użyteczności publicznej. Działa we wszystkich sektorach budownictwa. W Republice Czeskiej szczególnie znana jest z budownictwa podziemnego (obsługuje

[1] kurs z dnia 4.04.2017

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in ŚWIAT