Connect
To Top

Przed łódzkimi startupami otwierają się nowe możliwości.

W mieście, które do tej pory plasowało się poza czołówką miejsc kojarzonych ze środowiskiem startupowym[1], otwierają się nowe perspektywy dla przedsiębiorców chcących budować nowoczesne usługi i produkty. W styczniu b.r. ruszył Startup Spark, największy program akceleracyjny dla młodych biznesów w Łodzi. Przedsiębiorcy mogą też wymieniać się doświadczeniami i nawiązywać kontakty biznesowe na licznych spotkaniach branżowych i networkingowych, takich jak np. Startup Weekend.

Impuls do rozwoju

Według badania Deloitte, do 2023 r. startupy w Polsce będą generowały wartość dodaną w wysokości 2,2 mld zł[2]. Funkcjonowanie innowacyjnych przedsiębiorstw na polskim rynku może okazać się kluczowe dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Jednak większość startupów potrzebuje wsparcia na początku działalności, ponieważ jak wskazuje raport z badania „Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce”, największą barierą w ich rozwoju jest mały dostęp do finansowania[3]. Ten problem dostrzegła także Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, która wychodzi naprzeciw środowisku rozwijającemu się w regionie. Obecnie jest ono jeszcze skromne. Zaledwie 2 proc. startupów biorących udział w badaniu „Polskie Startupy 2016 r.” zarejestrowanych jest w województwie łódzkim[4], ale wiele wskazuje na to, że ta sytuacja wkrótce ulegnie zmianie[5].

Na poczatku roku ruszył Startup Spark, największy program akceleracyjny w Łodzi, który ma pomóc młodym firmom w komercjalizacji. W puli programu znajduje się aż 5,5 mln zł: – W mieście mamy ogromne zaplecze w postaci kapitału ludzkiego o szerokim spektrum specjalizacji i możliwości, który jest niezbędny do tego, by stworzyć innowacyjny biznes. Jednocześnie brakuje infrastruktury i odpowiedniego wsparcia finansowego do przekształcenia pomysłów w sprawnie działające przedsiębiorstwa. Startup Spark powstał, aby wypełnić tę lukę i dać przedsiębiorcom możliwości do rozwoju skalowalnego biznesu, bez potrzeby wyjeżdżania z miasta. W programie weźmie udział 25 startupów, które otrzymają wsparcie finansowe, mentoringowe oraz pomoc w postaci partnerstwa doświadczonych firm i zespołów specjalistów – mówił Adrian Milnikiel, przedstawiciel Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Startupowcy mają gdzie się szkolić i gdzie pracować

Przewiduje się, że już wkrótce w mieście pojawi się więcej firm takich jak: Listonic, Prowly, Pizzaportal czy SuperHot. Łódzka mapa startupów i mikroprzedsiębiorstw na razie jest rozproszona, ale środowisko chętnie skupia się wokół wydarzeń branżowych i spotkań networkingowych, które organizują m.in. strefy coworkingowe. Już teraz w mieście działa ich kilkanaście[6]. W lutym tego roku w jednej z nich – Idea Hub, rozpoczął się cykl bezpłatnych szkoleń dla przedstawicieli startupów i mikrobiznesów. – Dajemy przedsiębiorcom możliwość spotkań z mentorami, którzy osiągnęli sukces w biznesie i mogą podzielić się dobrymi praktykami. Regularnie organizujemy warsztaty, a wkrótce również śniadania biznesowe, którym towarzyszy networking. Jest to doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów i wymienienia się doświadczeniami np. w kwestii pozyskiwania finansowania dla własnej firmy – mówi Marta Bloch, Project Manager Idea Hub. Szkolenia zostały objęte patronatem honorowym ekosystemu Startup Spark. Spotkania, warsztaty i panele dyskusyjne, które odbywają się mieście, mają za zadanie gromadzić nie tylko przedstawicieli innowacyjnych firm i inwestorów, ale także studentów. ŁSSE chce, by młodzi dostrzegli, że po studiach mogą rozpocząć karierę nie tylko w korporacjach, ale także realizować własne pomysły i zasilać szeregi innowacyjnych startupów.

Wsparcie dla młodych i początkujących przedsiębiorców

W Łodzi powstają również inicjatywy skierowane do studentów i osób, które w przyszłości chciałyby przekuć swój pomysł w biznes. Na początku roku w mieście odbył się Startup Weekend, czyli trzydniowe wydarzenie, podczas którego uczestnicy, korzystając z pomocy trenerów i inwestorów, tworzyli w zespołach projekty realnych biznesów. Spotkanie wsparli internetowi giganci, tacy jak Google, Microsoft czy Amazon[7]. 3 kwietnia rozpoczęła się również druga edycja Startup Spark Week – tygodnia, w którym wzajemnie poznają się startupy, mentorzy i duże firmy. Ponadto, co roku młodzi łodzianie mogą zgłaszać swoje biznes plany do konkursu Prezydenta Miasta: „Młodzi w Łodzi – Mam Pomysł na Biznes”[8]. W puli nagród konkursu znajduje się ponad 60 tys. zł, przeznaczone na sfinansowanie startu działalności. Na wsparcie mogą liczyć także początkujący przedsiębiorcy z sektora kreatywnego. Art_Inkubator mieszczący się w pofabrycznych przestrzeniach Fabryki Sztuki, oferuje biura i pracownie w konkursie dla rezydentów[9]. Przestrzenie do pracy dla startupowców i kreatywnych biznesów powstają także w Nowym Centrum Łodzi. Czy zatem jest szansa, by Łódź stała się bardziej przyjazna dla startupów i zatrzymała innowacyjne firmy w mieście?

Przez wiele lat znane startupy z Łodzi można było zliczyć na palcach jednej ręki. Co prawda, ta scena nie jest tak aktywna jak w Warszawie czy Krakowie, jednak dostęp do zdolnych ludzi i kapitału nie wymaga już przenoszenia firmy do tych miast – wskazuje Łukasz Felsztukier, założyciel i Prezes Linterii – platformy  umożliwiającej gromadzenie i analizę danych oraz ułatwiającej komunikację między systemami zbliżeniowymi o dowolnej wielkości. Pochodzący z Łodzi startupowiec, przekuł swoje pomysły w dobrze prosperujące biznesy –  przykładami mogą być Digital One, Sendbox oraz iTaxi. –Wspieraniem młodych innowacyjnych przedsiębiorstw interesują się również władze miasta i regionu, animując to środowisko za pomocą inicjatyw podejmowanych m.in. przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną, czy też poprzez Urząd Marszałkowski, który opracowuje koncepcję ekosystemu startupowego. W tyle nie pozostają uczelnie, aktywnie angażując się w badania, rozwój i wspieranie przedsiębiorczości wśród studentów. Również łódzkie firmy zrozumiały, że można w ramach etatu łączyć codzienne obowiązki z innowacyjnymi działaniami, powołując programy innowacji czy specjalne laby i fundusze. Robią tak m.in. mBank czy Hycom. Czas, gdy dla młodych i zdolnych łodzian jedyną opcją rozwoju była przeprowadzka do Warszawy, zdecydowanie minął. Najlepsze przed nami – podsumowuje Łukasz Felsztukier.

—-

[1] http://startuppoland.org/wp-content/uploads/2016/09/Startup-Poland-Raport-2016-16.pdf

[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/startup-ankieta2016–IP.html
[3] http://publicrelations.pl/rynek-startupow-w-polsce-raport-deloitte/
[4] http://startuppoland.org/wp-content/uploads/2016/09/Startup-Poland-Raport-2016-16.pdf
[5] http://startuppoland.org/wp-content/uploads/2016/09/Startup-Poland-Raport-2016-16.pdf
[6] http://kreatywna.lodz.pl/page/194,coworking.html
[7] http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_4424_kolejny-startup-weekend-lodz-juz-16-stycznia.html
[8] https://mlodziwlodzi.pl/inicjatywy/konkurs-na-biznesplan/
[9] http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/art-inkubator-w-lodzi-kto-zostanie-rezydentem-zdjecia,2210904,artgal,t,id,tm.html

Idea Hub to designerska przestrzeń coworkingowa Idea Banku, w której przedsiębiorcy mają możliwość popracować, zorganizować spotkanie biznesowe czy wynająć salę konferencyjną. Użytkownicy przestrzeni, bezpłatnie mogą w niej przeczytać codzienną prasę oraz napić się kawy czy skorzystać z darmowego WiFi i sprzętu biurowego. Kilka razy w miesiącu, w Idea Hub odbywają się warsztaty wspierające zdobywanie kompetencji potrzebnych do rozwoju własnego biznesu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More in BIZNES