środa, 21 maja, 2025

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju sektora publicznego. Jak wynika z raportu Economist Impact: Reimagining the future of public sector productivity, 60% pracowników sektora publicznego twierdzi, że ich organizacje muszą rozwijać zdolność adaptacji do zmieniającego się otoczenia, a 58% pokłada nadzieje na zwiększenie produktywności w transformacji cyfrowej. W zależności od regionu, od 47% do 65% badanych sądzi, że sztuczna inteligencja będzie mieć znaczący lub kluczowy wpływ na zwiększenie produktywności ich organizacji w ciągu najbliższych 3 lat. Jednocześnie 64% badanych zgadza się, że procesy na rzecz zwiększania produktywności są ograniczone przez zasoby finansowe, a całe 70% przyznaje, że wdrożenia w ich organizacji zlecane są dopiero, kiedy dana technologia zaczyna przynosić korzyści innym podmiotom.

Produktywność, która przekłada się na codzienność

Administracja publiczna odpowiada nawet za jedną trzecią światowego PKB i zatrudnia co piątego pracownika na świecie. Każda poprawa jej wydajności wpływa bezpośrednio na życie obywateli – gwarantuje krótsze kolejki do lekarza, szybsze procedury, klarowniejszą komunikację i sprawniejsze podejmowanie decyzji. Wśród urzędników i menedżerów coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania oparte na danych. Według raportu ponad połowa pracowników administracji z różnych części świata sądzi, że sztuczna inteligencja istotnie zwiększy produktywność ich instytucji w ciągu najbliższych trzech lat. Najczęściej stosowane dziś narzędzia wykorzystują analitykę predykcyjną oraz wspierają ochronę infrastruktury krytycznej przed cyberzagrożeniami i nadużyciami finansowymi.

„Singapore General Hospital (SGH) wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy jakości opieki nad pacjentami. Przykładowo, wykorzystywane przez nas narzędzie AI przewiduje ryzyko powikłań pooperacyjnych i stosuje uczenie maszynowe do przewidywania potrzeb pacjenta w zakresie opieki, optymalnych przygotowań przedoperacyjnych i potencjalnych powikłań pooperacyjnych. Szpital zawsze bada rozwiązania technologiczne pod kątem potrzeb klinicznych i poprawy opieki nad pacjentami, żeby skrócić średnie czasu ich pobytu w szpitalu. Jest to korzystne dla obu stron i pomaga obniżyć koszty funkcjonowania placówki” – skomentował prof. Tan Hiang Khoon, dyrektor Singapore General Hospital.

Przykłady z Australii, Indonezji czy Danii pokazują, że umiejętne wykorzystanie danych pozwala poprawić jakość usług i zadowolenie obywateli z działalności całego sektora publicznego. W australijskim stanie Wiktoria dane dotyczące transportu i gospodarki odpadami niebezpiecznymi posłużyły do stworzenia modelu przewidującego potrzeby infrastrukturalne. W Dżakarcie stworzono super-aplikację, która dzięki analizie predykcyjnej pomaga monitorować zagrożenia powodziowe i automatycznie uruchamiać pompy wodne w najbardziej narażonych rejonach miasta. Z kolei w Danii partnerstwa z lokalnymi start-upami w ramach klastra Health Tech Copenhagen umożliwiają wdrażanie nowych rozwiązań z zakresu diagnostyki i komunikacji z pacjentem w sektorze publicznej opieki zdrowotnej.

Partnerstwa, stopniowa ewolucja i nowa rola technologii w życiu nas wszystkich

W miarę jak sektor publiczny przyspiesza cyfryzację, partnerstwa publiczno-prywatne zyskują na znaczeniu nie tylko jako wsparcie operacyjne – ale też jako podstawa strategii innowacyjności. Z raportu wynika, że niemal połowa ankietowanych przedstawicieli administracji (49%) za jedną z najskuteczniejszych metod zwiększania wydajności uznaje outsourcing. To wyraźny sygnał, że administracja coraz lepiej radzi sobie z nabywaniem rozwiązań technologicznych. Jednocześnie sektor publiczny nie przestaje być wyjątkowo zachowawczy, o czym świadczą deklaracje badanych dotyczących tempa wdrożeń w ich instytucji. Zamiast sprawnych przemian dominują metody iteracyjne – pilotaże, testy, adaptacja i wdrażanie rozwiązań w ścisłym powiązaniu z konkretnymi potrzebami użytkowników.

„Musimy fundamentalnie zmienić oblicze tego sektora. Nie możemy rozwiązać naszych współczesnych wyzwań w ramach tradycyjnych modeli usługowych” – powiedział Eddie Copeland, Dyrektor London Office of Technology and Innovation. – „Co więcej, zamiast wkraczać z zespołami cyfrowymi i naciskać na oszczędności, jedną z rzeczy, które często mówimy organizacjom, jest określenie celu oszczędności w obszarze usług, a następnie sprawdzenie, jakie pomysły ma zespół cyfrowy na to, w jaki sposób technologia i bardziej nowoczesne metody mogą umożliwić osiągnięcie tego celu.”

AI (jeszcze) nie zastąpi fundamentów

Możliwości związane z dynamicznym rozwojem wachlarza zastosowań sztucznej inteligencji samoistnie nie rozwiążą wszystkich problemów administracji publicznej. Oczekiwany wzrost produktywności nie jest możliwy bez odpowiednich kompetencji cyfrowych i solidnych systemów zarządzania danymi.

O ważących się losach sektora publicznego decyduje dziś nie technologia, ale sposób, w jaki myśli się o jej wykorzystaniu i operacjonalizacji. Tylko połączenie nowoczesnych narzędzi z odpowiedzialnym podejściem, współpracą i zrozumieniem ludzkiej perspektywy pozwoli zreformować administrację publiczną.

Kluczowe wnioski z raportu Economist Impact: Reimagining the future of public sector productivity

  1. Partnerstwa technologiczne stają się nieodzownym elementem rozwoju organizacji. Prawie co drugi badany (49%) wskazał outsourcing jako jedną z najskuteczniejszych metod zwiększania efektywności – więcej niż np. podnoszenie kwalifikacji wewnętrznych zespołów. Organy rządowe stają się coraz sprawniejsze w pozyskiwaniu rozwiązań technologicznych, ale eksperci zwracają uwagę na potrzebę uproszczenia i ujednolicenia procedur zakupowych, by ułatwić dostęp start-upom i firmom oferującym innowacje, w tym te w zakresie sztucznej inteligencji.
  2. Potrzebne jest większe zaangażowanie pracownicze. Tylko 15% badanych uważa, że pracownicy mają obecnie realny wpływ na określanie potrzeb technologicznych w swoich organizacjach. Kluczowe jest informowanie o technologiach i zbieranie feedbacku w formie dialogu – również po wdrożeniu rozwiązań.
  3. Reforma powinna służyć obywatelom i pracownikom. Wzrost efektywności to nie tylko oszczędności, ale też szybsza obsługa, mniej formalności i lepsza jakość usług. To z kolei przekłada się na realną poprawę komfortu pracy, mniejsze wypalenie zawodowe pracowników, i większe zadowolenie mieszkańców. 58% organizacji jako miernik produktywności stosuje poziom satysfakcji pracowników, a 56% – obywateli.
  4. Technologia i struktura muszą iść w parze. Inwestycje w e-usługi i rozwiązania oparte na danych przynoszą efekty tylko wtedy, gdy towarzyszy im zmiana sposobu działania instytucji – od podejmowania decyzji po współdziałanie między departamentami.
  5. Analityka predykcyjna (np. przewidywanie powikłań u pacjentów) oraz przeciwdziałanie nadużyciom i cyberzagrożeniom wiodą prym jako najczęstsze zastosowania AI przez sektor publiczny. Te obszary rozwija ponad połowa instytucji biorących udział w badaniu.
  6. Zmiany najlepiej wprowadzać stopniowo. Każdy kraj posiada dany budżet, który warunkuje możliwe tempo wdrażania nowych technologii. Ograniczenia budżetowe są uważane za główne/krytyczne wyzwanie dla pomyślnego przyjęcia technologii przez 64% respondentów, a 70% wskazuje, że widzi w swojej organizacji uprzedzenia wobec niesprawdzonych dotąd narzędzi.

Raport Economist Impact przygotowany we współpracy z SAS poświęcony jest możliwościom i przeszkodom związanym z reformą sektora publicznego. Badanie stanowiące podstawę przeprowadzono wśród ponad 1 550 pracowników sektora publicznego w 26 krajach USA, Ameryki Łacińskiej, Europy, Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. Dodatkowo badanie pogłębiono o wywiady z ekspertami z akademii, organami rządowymi, NGO i międzynarodowymi instytucjami wielostronnymi.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Kiedy sztuczna inteligencja to za mało – refleksje nie tylko dla copywriterów

Każdy musi przejść swój ketchup, czyli jak korzystać AI...

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

AI zmienia nawyki zakupowe. Co trzeci konsument w Polsce korzysta z jej podpowiedzi

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z...

Dlaczego AI i tworzenie oprogramowania przypominają forex?

Technologia i tworzenie oprogramowania przypominają rynek forex. Są tacy,...

KSeF bez kar przez pierwszy rok – na co Ministerstwo Finansów pozwoli, a czego będzie wymagać?

Ministerstwo Finansów przyspieszyło prace nad wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur....

Podobne tematy

Dlaczego AI i tworzenie oprogramowania przypominają forex?

Technologia i tworzenie oprogramowania przypominają rynek forex. Są tacy,...

AI zmienia nawyki zakupowe. Co trzeci konsument w Polsce korzysta z jej podpowiedzi

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z...

Polska pod ostrzałem hakerów. FakeUpdates i ransomware dominują w kwietniu

Polska znalazła się na celowniku hakerskich kampanii DDoS oraz...

79% incydentów bez użycia malware. Najsłabszym ogniwem pozostaje człowiek, nie systemy

Cyberoszuści już nie potrzebują zaawansowanych wirusów, dziś atakują nasze...

Fałszywa strona Mega Model Agency narzędziem irańskiego cyberwywiadu

Irańscy cyberprzestępcy podszyli się pod niemiecką agencję modelek, aby...

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie