piątek, 13 czerwca, 2025

InPost przejmuje Yodel i umacnia pozycję na rynku brytyjskim

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Grupa InPost wykonuje zdecydowany krok w kierunku osiągnięcia dominacji na brytyjskim rynku, przejmując firmę Yodel – jednego z największych dostawców przesyłek w Wielkiej Brytanii. Dzięki tej transakcji InPost umacnia pozycję trzeciego[1] niezależnego operatora logistycznego w Zjednoczony Królestwie i znacząco przyspiesza swoje tempo wzrostu. To przełomowy moment dla całej branży – gdyż powstaje firma, która pod jedną marką będzie dostarczała przesyłki zarówno do maszyn Paczkomat®, jak i pod drzwi klienta.

Przejęcie firmy Yodel jest kluczowym momentem rozwojowym na drodze do zrewolucjonizowania brytyjskiego rynku dostaw oraz obecności Grupy InPost w całej Europie. Dzięki tej inwestycji przyspieszamy nasz rozwój w UK, który w sposób organiczny mógłby nam zająć nawet 5 lat! Ta strategia odzwierciedla nasz długoterminowy plan zaangażowania na rynku brytyjskim, który ma największy potencjał w całej Europie. Model logistyczny InPost już zmienił rynek dostaw w Polsce, a także na innych rynkach europejskich. Teraz, dzięki przejęciu Yodel, jesteśmy gotowi zrobić to samo na Wyspach Brytyjskich – skomentował Rafał Brzoska, Założyciel i CEO Grupy InPost.

Zakup firmy Yodel pozwoli InPost przyspieszyć ekspansję w Wielkiej Brytanii – Grupa szacuje wzrost wolumenu do około 300 mln przesyłek rocznie, natychmiastowe rozszerzenie bazy sprzedawców do ponad 700 e-sklepów oraz około 8% udziału w rynku. Ponadto, InPost zaoferuje w segmencie B2C unikalną na rynku brytyjskim dostawę w reżimie D+1. Przejęcie brytyjskiej spółki stanowi strategiczną decyzję, która umożliwia długoterminowy wzrost InPost i umocnienie pozycji na rynku brytyjskim, gdzie Grupa posiada ponad 18 000 punktów OOH, w tym 10 000 maszyn Paczkomat.

Zgodnie z warunkami transakcji, InPost nabył 95,5% kapitału zakładowego Judge Logistics Ltd (‘JLL’) – macierzystej spółki Yodel Delivery Network, pozostawiając PayPoint mniejszościowy udział w wysokości 4,5%.

Przejęcie JLL zostało zrealizowane jako konwersja długu na kapitał, przy czym InPost przekształcił istniejący kredyt dla JLL na kapitał własny. Do daty transakcji, InPost zapewnił JLL finansowanie w wysokości 106 milionów funtów w formie obligacji zamiennych. Przejęcie opiera się na partnerstwie nawiązanym między InPost a Yodel w październiku 2024 roku, kiedy Yodel zaczęło świadczyć usługi dostaw do domu z automatów paczkowych InPost, tzw „locker-to-door”.

Przejęcie Yodel nastąpiło po udanym przejęciu Menzies Distribution w październiku 2024 roku, co dało InPost pełną kontrolę nad procesem logistycznym w Wielkiej Brytanii.

Grupa InPost w 2024 roku odnotowała rekordowe wyniki pod względem przychodów – wzrosły o 23,5% r/r do 10,9 mld zł, a skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 3,6 mld zł po wzroście o 33,5% r/r. Wolumen przesyłek za ubiegły rok wyniósł 1,1 mld (+22% r/r). InPost prawie podwoił wynik EPS i osiągnął znaczący postęp w rozbudowie sieci OOH – w całej Europie zainstalowano ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat, zwiększając liczbę urządzeń o rekordowe 32% w porównaniu do 2023 roku.

W UK InPost dostarczył w 2024 roku 93,2 mln paczek, podwajając wolumeny z 2023 roku. Głównymi motorami wzrostu były sektory C2C oraz zwroty B2C. W 2024 roku przychody w Wielkiej Brytanii zwiększyły się do ponad 1,2 mld zł (+164% r/r). Obecnie InPost posiada sieć niemal 12 800 punktów OOH w tym 10 000 APM, tworząc największą sieć punktów dostaw w UK.

[1] InPost i Yodel połączyły siły jako trzeci niezależny gracz logistyczny na brytyjskim rynku e-commerce, za Royal Mail i Evri, wyłączając Amazon. Te kalkulacje opierają się na szacunkach, wspieranych danymi od Effigy Consulting.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ORLEN Paliwa zakończył rozbudowę terminalu LPG w Szczecinie. Pojemność magazynowa wzrosła dwukrotnie

Spółka ORLEN Paliwa zakończyła inwestycję w Terminalu Gazu Płynnego...

Sieć Froo rośnie w siłę. Żabka ma już 100 sklepów w Rumunii

Froo, stworzona przez Grupę Żabka sieć sklepów modern convenience,...

Plastiwell International z nowym inwestorem – czeski fundusz Jet Investment wchodzi do Polski

Czeska firma inwestycyjna Jet Investment podpisała warunkową umowę nabycia...

Terminal instalacyjny ORLEN Neptun gotowy – pierwszy kontrakt z hiszpańsko-francuskim konsorcjum Ocean Winds

ORLEN Neptun, spółka z Grupy ORLEN, uruchomił w Świnoujściu...

Podobne tematy

SprawdzaMY publikuje 15. pakiet deregulacyjny z 48 propozycjami zmian

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 460 postulatów deregulacyjnych,...

Gold-plating w Polsce: 100 przykładów nadregulacji w implementacji prawa UE

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z...

SprawdzaMY publikuje 14. pakiet deregulacyjny

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 412 postulatów deregulacyjnych,...

SprawdzaMY publikuje 13. pakiet deregulacyjny – już 100 postulatów w realizacji

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 380 postulatów deregulacyjnych,...
00:03:18

Ponad 300 propozycji deregulacyjnych trafi do premiera jeszcze w maju

Rafał Brzoska – na prośbę premiera Donalda Tuska –...

Poland in Focus – nowa inicjatywa Rafała Brzoski i Atlantic Council

Rafał Brzoska we współpracy z Atlantic Council powołał nową...

SprawdzaMY publikuje 11. turę pomysłów – kolejne 27 propozycji uproszczeń dla obywateli i firm

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała już 309 postulatów...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie