sobota, 14 czerwca, 2025

Kryzys, który pogrzebał szanse. Wpadka Nawrockiego to podręcznikowy błąd

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Karol Nawrocki najprawdopodobniej właśnie bezpowrotnie stracił szansę na wygraną w wyborach. To efekt kryzysu wizerunkowego, który wybuchł w najgorszym dla niego momencie, szybko wymknął się spod kontroli, a działania sztabu kandydata zamiast z kryzysem walczyć – tylko dolały benzyny do ognia.

Pierwsze błędy w analizowanym przypadku zostały popełnione wiele miesięcy temu. Błąd numer 1: to brak w sztabie kandydata specjalistów od komunikacji i zarządzania kryzysowego. To zjawisko typowe dla prawie całej polskiej sceny politycznej. Przyjęło się u nas, że kampanię wyborczą robią sami politycy i zaplecze partyjne. Z nieokreślonych bliżej powodów partie nie zatrudniają ekspertów komunikacji, ani agencji PR-owych, albo robią to rzadko. Efekt? Gdy wybucha kryzys wizerunkowy, w sztabie nie ma ani jednej osoby, która potrafi takim kryzysem zarządzać i robiła to już skutecznie w przeszłości – co właśnie obserwujemy na żywo.

Z błędem pierwszym łączy się kolejny: brak przygotowanych wcześniej scenariuszy kryzysowych. Z informacji, które słyszymy z ust polityków PiS wynika, że zaplecze Karola Nawrockiego spodziewało się, że temat niejasnych okoliczności w jakich nabył mieszkanie w Gdańsku może zostać wykorzystany przeciwko niemu w kampanii – i sztab wiedział to od wielu tygodni. Wracając tu do punktu pierwszego – profesjonalista public relations mający taką wiedzę, nie dopuściłby do tego, żeby wcześniej nie zostały przygotowane scenariusze działań kryzysowych w sytuacji, gdy kryzys wizerunkowy wybuchnie. Zamiast tego, wszyscy byliśmy świadkami oświadczeń pisanych na kolanie i powtarzanych w mediach sprzecznych z sobą narracji, które zmieniały się codziennie. To typowe dla polityków przekonanie, że znają się na wszystkim najmocniej pogrążyło szanse Karola Nawrockiego w tych wyborach.

Warto przy tym podkreślić, że próby sztabu radzenia sobie z tym kryzysem PR-owym nie tylko były nieskuteczne, ale wręcz ten kryzys napędzały. Kolejne, coraz mniej przemyślane i zrozumiałe oświadczenia rzeczniczki prasowej kandydata PiS prowadziły do tego, że opinia publiczna i dziennikarze mieli coraz więcej pytań i wątpliwości, co prowadziło do zwiększenia zainteresowania tym tematem – zarówno mediów, jak i opinii publicznej. Zamiast przecięcia dyskusji i wątpliwości, mieliśmy rozciągnięcie problemu w czasie, co zawsze buduje większe zasięgi odbiorców.

Czy Karol Nawrocki miał szanse wyjść z tego kryzysu wizerunkowego obronną ręką? To nawet w dużo prostszej sytuacji byłoby ekstremalnie trudne, bo wbrew powszechnej opinii kryzysy wizerunkowe zawsze pozostawiają jakiś negatywny ślad. Ale straty wizerunkowe można ograniczyć, odpowiednio się przygotowując i realizując plan awaryjny. Dlatego w PR-ze kryzysowym tak duży nacisk kładzie się na przewidywanie kryzysów, przygotowanie scenariuszy reagowania i crash testy – aby nieuniknione straty zminimalizować. W omawianej sytuacji – zaniedbania w tym obszarze plus nieprofesjonalne, chaotyczne działania komunikacyjne po wybuchu kryzysu, tylko doprowadziły do jego wzmocnienia.

Autor komentarza: Paweł Prus, ekspert komunikacji i PR kryzysowego, partner w agencji public relations Flynn. Eksperci komunikacji. Ekspert medialny Instytutu Zamenhofa i Polskiego Instytutu Analiz Prawnych i Ekonomicznych.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Trzaskowski czy Nawrocki – który okazał się bardziej medialnym kandydatem?

Rafał Trzaskowski jest medialnym zwycięzcą ostatnich wyborów prezydenckich. W...

Małe firmy będą pilnować obietnic wyborczych Karola Nawrockiego

Prezydent-elekt obiecał, mali przedsiębiorcy będą pamiętać. Na co najbardziej...

Kohabitacja w Polsce po wyborach – wyzwania dla KPO i przyszłości NBP

Wyniki wyborów prezydenckich wpłynęły na notowania krajowej waluty. Skala...

TikTok, X i YouTube decydują o nastrojach wyborczych – rekordowa aktywność kandydatów

Debata Trzaskowski-Nawrocki w TVP, spotkania przy piwie i viralowe...

Cyberprzestępcy wykorzystują emocje i sensacje, aby manipulować wyborcami – ekspert ESET ostrzega

W obliczu zbliżającej się drugiej tury wyborów prezydenckich, emocje...

Polacy o politykach: uczciwość ważniejsza niż kompetencje – wyniki sondażu SW Research

Choć 40% Polaków nie ma większych zastrzeżeń do działań...

Nie TVP, a TikTok i Facebook. Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych

Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych....

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version