piątek, 13 czerwca, 2025

Niepewność konsumentów hamuje tempo wzrostu e-handlu, ale kryzysu nie ma

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rok 2024 był okresem dynamicznego wzrostu e-commerce, charakteryzującym się dwucyfrowymi rezultatami. Natomiast początek 2025 roku przyniósł sygnały spowolnienia. Nie należy tego jednak nazywać pełnoprawnym kryzysem czy recesją — to bardziej kwestia wolniejszej, ale nadal solidnej dynamiki. Obserwując rynek, szacujemy, że wzrost będzie się utrzymywał na poziomie około 10%. To nadal bardzo dobry wynik, szczególnie porównując z innymi krajami czy sektorem retailu, gdzie taka dynamika to nadal solidna pozycja. Osobiście życzyłbym sobie, aby ten rok przypominał ubiegłoroczny, gdy dynamika sięgała nawet 20%.

— Zastanawiamy się, skąd bierze się ta spowolniona aktywność. Jednym z głównych powodów jest niepewność konsumentów. Na rynku nie widzimy spadku dostępności produktów ani zmian w ofercie sprzedawców — powiedział serwisowi eNewsroom Michał Tykarski wiceprezes grupy IAI. —To sugeruje, że przyczyny leżą głębiej, w psychologii i zachowaniach klientów. W niektórych miesiącach zaobserwować można ostrożniejszą konsumpcję, co można tłumaczyć globalnym klimatem handlowym i politycznymi wydarzeniami, takimi jak agresywne działania wobec Ukrainy czy napięcia gospodarcze. Konsumenci zdają się reagować na te czynniki ostrożniej. Nie widzimy jednak spadku samego popytu na produkty — choć zachowanie ostrożności może wpłynąć na wolniejszą sprzedaż w niektórych okresach. Takie spowolnienie jest naturalną reakcją na obecne niepewności, zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej, i nie musi oznaczać trwałych problemów sektora retail — podsumował Michał Tykarski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Kupiłeś komputer, rower lub meble przez internet? Fiskus może się upomnieć o podatek

Polacy kupują przez internet na potęgę, ale nie wiedzą,...

Podobne tematy

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie