Indie są dziś jednym z najważniejszych odbiorców dodatku SMAPOL produkowanego przez Grupę Recykl. Mieszanki asfaltowe z opracowanym w Polsce dodatkiem są wykorzystywane przy remoncie drogi ekspresowej, łączącej stolicę kraju Delhi z finansowym centrum Indii – Bombajem. W kwietniu rząd indyjski poinformował, że ukończono łącznie ponad 1150 km drogi o planowanej całkowitej długości 1386 km. Do użytku oddano już 756 km autostrady[1].
Warto dodać, że po zakończeniu inwestycji podróż z jednej do drugiej metropolii skróci się z 24 godzin do zaledwie 12 godzin i przyczyni się do wzrostu znaczenia gospodarczego terenów położonych wzdłuż autostrady. Dodatek SMAPOL jest ponadto używany przy rozbudowie i modernizacji autostrady NH17 Sevoke–Guwahati.
Indie mają 599 autostrad krajowych, których łączna długość wynosi ponad 146000 kilometrów i około 180 000 autostrad regionalnych. Cała sieć drogowa na subkontynencie liczy więcej niż 6,6 mln km.
– Kluczowym argumentem, który przekonał indyjskie firmy do zastosowania SMAPOLU, jest fakt, że wprowadzenie do procesu technologicznego dodatku na bazie włókien syntetycznych nie wymaga planowania specjalnych inwestycji przez firmy drogowe. Można go stosować z wykorzystaniem aktualnie posiadanego sprzętu dozującego dowolny stabilizator do mieszanek mineralno-asfaltowych SMA. Dodatkowo niska higroskopijność granulek SMAPOL zapewnia zachowanie ich właściwości nawet po wniknięciu wilgoci do opakowania, co z kolei umożliwia przechowywanie go nawet bez zadaszenia. A biorąc pod uwagę indyjskie uwarunkowania, okazało się to strzałem w dziesiątkę – podkreśla Przemysław Zaprzalski, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju firmy Recykl O.O. S.A.
To tylko pierwszy krok
Grupa Recykl nie ogranicza swojej aktywności do dostawy na indyjski rynek gotowego dodatku. – Przy udziale naszych specjalistów indyjscy partnerzy kończą budowę wytwórni mas bitumicznych, która pozwoli na produkcję mieszanek asfaltowych z destruktem asfaltowym (RAP), regenerowanych specjalnymi chemicznymi substancjami oraz modyfikowanych i wzmocnionych przez SMAPOL, przy zawartości RAP powyżej 40% – powiedział Witalij Zankowicz, Kierownik ds. Badań i Rozwoju Technologii Drogowych firmy Recykl O.O. S.A.
Indyjska firma, z którą współpracuje Grupa Recykl, koncentruje się na realizacji projektów produkcji mieszanek asfaltowych z destruktem asfaltowym (RAP), tj. z ponownym wykorzystaniem starych nawierzchni asfaltowych (do 40%) do produkcji nowych mieszanek asfaltowych. SMAPOL nie tylko zapewnia wzrost wytrzymałości i odporności na odkształcenia tego rodzaju mieszanek asfaltowych, ale także zwiększa ich wodoodporność, gęstość oraz jednorodność wskaźników właściwości, co znacznie poprawia niezawodność i trwałość mieszanek asfaltowych przygotowywanych przy użyciu RAP.
Przypomnijmy, że dodatek SMAPOL został przebadany w Instytucie Badań Dróg i Mostów w Warszawie i otrzymał Krajową Ocenę Techniczną, zaakceptowany przez firmę Strabag do zastosowania w swoich recepturach mieszanek asfaltowych SMA. Do tej pory SMAPOL został zastosowany na kilkudziesięciu odcinkach dróg w Polsce. Dostarczany jest ponadto do odbiorców w Europie i Azji Środowo-Wschodniej.
Do korzyści wynikających ze stosowania dodatków z włókien syntetycznych możemy zaliczyć zwiększenie wytrzymałości nawierzchni asfaltowych, zmniejszenie podatności na koleinowanie, zwiększenie odporności na przemarzanie, ogólnie zwiększoną odporność na zmiany pogody i cykliczne obciążenie, a w konsekwencji – zmniejszone koszty eksploatacji nawierzchni drogowych.
– Już na koniec jeszcze jedna refleksja – zauważa W. Zankowicz. – do opracowanej przez nas technologii szybciej przekonali się i zaczęli ją stosować, na przykład, Hindusi niż polskie firmy, chociaż mamy produkt lepszy i tańszy niż dodatek celulozowy produkcji niemieckiej, który zmonopolizował polski rynek stabilizujących dodatków do mieszanek SMA. Wszystkim nam zależy na rozwoju branży budownictwa drogowego, ale może już najwyższy czas, aby poza kilometrami i terminami oddawanych dróg – znaczenie przy zlecaniu, a potem również rozliczaniu kontraktu – miało wykorzystywanie polskich dostaw z firm np. produkujących dodatki do mieszanek asfaltowych. Dlatego tak ważny jest rozwój polskich technologii i firm produkujących innowacyjne rozwiązania dla budownictwa drogowego, uczestniczących jako dostawcy przy realizacji polskich projektów drogowych– przekonuje W. Zankowicz.
Grupa Recykl może dziś produkować w wytwórni w Chełmie nie mniej niż 1500 ton dodatku stabilizującego SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych SMA rocznie. W rozwoju produktu spółka współpracuje m.in. z Politechniką Świętokrzyską.
https://swarajyamag.com/news-brief/delhi-mumbai-expressway-over-1150-km-completed-across-states-756-km-operationalised-says-government