- INTU Circularity, to pierwsza firma w Polsce, która digitalizuje usługi naprawcze i upcyklingu ubrań dla klientów biznesowych i indywidualnych
- INTU sprawia, że marki modowe i rynek fashion mogą nie tylko przystosować się do wprowadzanych zmian legislacyjnych, ale wyprzedzić je — tworząc bardziej innowacyjne, odporne i rentowne modele biznesowe.
- Firma tworzy sieć krawcowych w Polsce i aktywizuje osoby wykluczone społecznie, a chętnych przygotowuje do pracy w sektorze odzieżowym, poprzez oferowany system edukacji i szkoleń.
- Wśród odbiorców usług B2B jest m.in. firma Answear – jak dotąd największy usługobiorca. W maju b.r. Intu Circularity rozpoczyna kolejny duży projekt z firmą Westfield (Westfield Good Festival)
- Aktualnie firma pracuje nad stworzeniem upcyklingowej kolekcji ubrań dla dużej marki odzieżowej.
Już niebawem, zgodnie z zapowiedziami KE sektor fashion będzie musiał wprowadzić tzw. Cyfrowy Paszport Produktu – ma wejść w życie w 2027 roku. Wyprodukowana odzież ma być oznakowana na wzór kodów QR i posiadać dedykowany link na platformę, gdzie kupujący będą mogli sprawdzić, gdzie ubranie zostało uszyte, z jakich materiałów i skąd one pochodzą, a także ile wody zużyto do wyprodukowania danej rzeczy. To wielka zmiana dla koncernów odzieżowych w Europie, w tym w Polsce. INTU Circularity, to polski startup, który wspiera firmy w transformacji na bardziej zrównoważone i oferuje rozwiązania, zgodne z nowymi zapisami, które niebawem wejdą w życie.
Istnieje od niespełna roku (lipiec 2024), a już ma na koncie kilkaset napraw i współpracę z wiodącymi markami odzieżowymi w Polsce, w tym m.in Answear. INTU Circularity to pierwsza rodzima firma, która digitalizuje naprawy dla klientów biznesowych i końcowych, oferując nie tylko mocno spersonalizowane usługi, ale i rozwiązania w zakresie ESG dla firm z sektora fashion, wspierając ich zrównoważony rozwój i rentowność. Jak mówią założycielki, klienci indywidualni nierzadko reperują rzeczy znanych marek typu premium, z którymi nie chcą się rozstawać i takie, z którymi łączy ich emocjonalna więź. Wybierając artystyczny/craftowy styl wykończenia dostają nowe, nietuzinkowe elementy garderoby, spod igły rękodzielników. Klienci biznesowi z kolei, czyli firmy tekstylne i odzieżowe w Polsce dzięki nim mogą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy i dyrektywy unijne.
Wiosenne wietrzenie szaf, czyli oferta B2C
W ich biznesie skierowanym do klientów indywidualnych, króluje sezonowość. Wietrzenie szaf i porządki, tak jak obecnie, to intensywny moment w roku. Zespół zatrudnionych rękodzielników, w tym m.in. krawcowych i szwaczek, ma ręce pełne roboty.
“Specjalizujemy się nie tylko w naprawach – opanowaliśmy sztukę rekonstrukcji i upcyklingu ubrań, które wykraczają poza prostą naprawę. Dzięki temu mamy możliwość tworzenia zupełnie nowych, unikalnych elementów garderoby, dzięki którym nasi klienci z pewnością się wyróżnią i zostaną dostrzeżeni i docenieni. – mówi Veronika Czarnocka, jedna z trzech założycielek INTU Circularity i CEO. – “Nasze usługi upcyklingowe dla klienta końcowego obejmują rekonstrukcję uszkodzonych części odzieży, tworzenie nowych ubrań z używanych lub zwróconych rzeczy, dostosowanie upcyklingu do aktualnych trendów oraz projektowanie ponadczasowych, wysokiej jakości elementów garderoby, które łączą styl z nowoczesnością.”- dodaje Veronika
INTU Circularity tworzy sieć krawcowych w Polsce i aktywizuje osoby wykluczone społecznie – przygotowuje chętnych do pracy w sektorze odzieżowym, poprzez oferowany system edukacji i szkoleń. Zespół rękodzielników, z którymi firma na co dzień współpracuje, najczęściej naprawia swetry, spodnie, kurtki, płaszcze, bluzki, jeansy i wiele innych. Dziury w swetrach nadszarpniętych upływem czasu,są łatane metodą haftu ręcznego, ozdobnego lub niewidocznego – wszystko zależy od preferencji klienta.
Czy naprawianie się opłaca?
Usługa INTU kierowana jest do osób w każdym wieku, które chcą przedłużyć życie swoim rzeczom. Jak dotąd z usług korzystają osoby w wieku 20+, mieszkańcy dużych miast i nie tylko. Użytkownicy to osoby bardzo świadome i wrażliwe na zachodzące zmiany klimatu, które nie chcą wyrzucać, a móc dalej korzystać z tego, co mają.
Również aspekt emocjonalny i sentymentalny bywa jednym z kluczowych czynników wśród decydujących się na naprawę. Przywiązanie do elementów garderoby, które mimo upływu lat nadal świetnie służą, związane z nimi wspomnienia, ważne w życiu wydarzenia – to wszystko sprawia, że użytkownicy nie chcą się z rzeczami rozstawać, a przedłużać im życie i odpowiednio pielęgnować.
Naprawiający to nierzadko również miłośnicy rzeczy typu premium – znanych, luksusowych marek, polskich i zagranicznych, których zakup był bardzo kosztowny, a nadgryzione upływem czasu rzeczy wymagają “odświeżenia” lub podreperowania.
“Wiele rzeczy, które do nas trafia jest sygnowane znanymi brandami. Moda luksusowa w Polsce, również ta z drugiego obiegu, przeżywa czas rozkwitu. Coraz więcej osób sięga po różnego rodzaju elementy garderoby typu premium, a wiele z tych, które wymagają naprawy trafia do nas. Świadczymy kompleksowe usługi, niemalże personalizowane. Każdą rzecz, której przedłużamy życie dodatkowo odświeżamy i odsyłamy do klienta pięknie i ekologicznie zapakowaną, dostarczając i zapewniając tym samym zupełnie nowe doświadczenia użytkownika. – mówi Marta Lipka-Krawczyk, COO & Business Development w INTU Circularity. – Koszt naprawy zależy od rzeczy, wielkości i rodzaju uszczerbku, a także stylu wykończenia. Najbardziej kosztowne jest wykończenie craftowe, które nadaje rzeczom zupełnie nowy wygląd, a przy okazji pochłania najwięcej czasu i pracy. – dodaje Marta.
Na ratunek planecie – B2B
Usługi oferowane przez INTU Circularity odpowiadają na zmieniające się oczekiwania konsumentów, a także są dostosowane i zgodne z restrykcyjnymi zmianami regulacyjnymi (UE). Marki modowe, współpracując z INTU, mogą wyróżnić się na tle konkurencji, ograniczyć ilość odpadów i przyczynić się do rozwoju bardziej cyrkularnej gospodarki.
W ramach usług świadczonych firmom modowym i odzieżowym INTU m.in. naprawia wadliwe produkty ze skazą, które musiałyby zostać zutylizowane, albo upcyklinguje i przerabia na nowe produkty. Na podstawie pogłębionych rozmów i analiz dotyczących trendów, potrzeb klientów INTU tworzy projekty, a następnie z odzyskanych materiałów powstają zupełnie nowe ubrania.
“W 2022 roku tekstylia zajęły 5. miejsce pod względem zużycia surowców, emisji gazów cieplarnianych oraz zużycia wody i powierzchni ziemi spośród 12 kategorii konsumpcji gospodarstw domowych w UE*. Firmy odzieżowe, korzystając z naszego wsparcia mają szansę jeszcze lepiej realizować założenia koncepcji ESG, redukując koszty, ograniczając swój wpływ na środowisko i tym samym zdobyć zaufanie konsumentów. Polityka firm w zakresie sustainability/zrownoważonego rozwoju ma wpływ i coraz częściej przekłada się na zaufanie klientów, zwłaszcza tych młodszych z pokolenia Z, dla których ochrona planety i zapobieganie zmianiom klimatu są bardzo istotne.” – mówi Zofia Piwowarek – Co-Founder & Sustainability Manager w INTU.
Wśród odbiorców usług B2B jest m.in. firma Answear – jak dotąd największy usługobiorca. W maju b.r. Intu Circularity rozpoczyna kolejny duży projekt z firmą Westfield (Westfield Good Festival).
Wszystko zaczęło sią na Brackiej…
Początki INTU Circularity sięgają inicjatywy Veroniki Czarnockiej, która pragnęła tworzyć modę w duchu upcyclingu, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i we współpracy z markami odzieżowymi. Po roku samodzielnej działalności Veronika postanowiła rozszerzyć zespół, poszukując kobiet, które wniosłyby świeże spojrzenie i pomogły przekształcić INTU Circularity w coś więcej niż tylko firmę upcyclingową. Jej celem było zainicjowanie pozytywnych zmian w branży odzieżowej. Doświadczenie Veroniki, zdobyte podczas studiów Fashion Design na UAL w Londynie, uwrażliwiło ją na problemy współczesnej mody, co skłoniło ją do poszukiwania bardziej kompleksowych rozwiązań niż tylko tworzenie w duchu zero waste.
Wkrótce potem Veronika opublikowała na Instagramie ogłoszenie o poszukiwaniu współzałożycielki. Na stories odpowiedziała Marta Lipka – Krawczyk. Jej dotychczasowe osiągnięcia – współtworzenie i rozwój startupu technologicznego oraz praca jako business developer w dynamicznie rozwijającym się polskim startupie zero waste – wnosił bogate doświadczenie i wiedzę.
Kilka tygodni później Marta i Veronika nawiązały kontakt z Zofią Piwowarek, początkowo z zamiarem uzyskania eksperckiego wsparcia. Zosia, ceniona ekspertka w obszarze GOZ i ESG, z wieloletnim doświadczeniem wystąpień panelowych, pracy w ONZ oraz wykładania na Uniwersytecie Łazarskiego, szybko zyskała sympatię dziewczyn i niebawem dołączyła do zespołu w roli trzeciej współzałożycielki.
Nie znałyśmy się wcześniej. Żadnych wspólnych lat w szkole, żadnych projektów, żadnych wspólnych znajomych. A jednak od razu wiedziałyśmy, że dalej chcemy iść razem. To był skok na głęboką wodę — pełen niewiadomych i ryzyka. Ale żadna z nas nawet przez chwilę nie żałowała. Od naszego spotkania i rozmowy na ul. Brackiej w Warszawie, wiedziałyśmy, że mamy wspólną pasję i wspólny cel. I że jesteśmy gotowe budować coś więcej niż markę — chciałyśmy stworzyć ruch. Intuicyjnie, od serca, z szacunkiem dla planety i dla ludzi. – mówi Veronika Czarnocka, CEO w Intu Circularity.
*Dane pochodzą z najnowszego raportu Europejskiej Agencji Środowiska „Circularity of the EU textiles value chain in numbers”