piątek, 13 czerwca, 2025

Rośnie rynek whisky. Polacy doceniają rynek premium

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nad Wisłą trwa hossa na rynku whisky. W tym roku – według danych Statista Market Insight – możemy wydać na nią już ponad 2,5 mld zł a sprzedaż nadal szybko rośnie w tempie 5 proc. rocznie. Całkowita wartość sektora w 2025 ma wynieść blisko 45 mln Litrów, stawiając nasz kraj w czołówce rynków regionu Europy Centralnej. *

To, że Polacy wykazują rosnące zainteresowanie trunkami, w tym z wysokiej półki (szczególnie whisky), zauważyli już na początku roku analitycy firmy KPMG. Z danych raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” 20204 wynika, że sprzedaż alkoholi luksusowych Premium w Polsce osiągnęła w 2024 r. ponad 1,5 miliarda złotych (wzrost o 4,2%), a największy 89 proc. udział w tym segmencie miała whisky z 900 milionami sprzedaży.

Trend ten już w 2023 roku został zauważony przez Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego**. Eksperci są zgodni – Polacy coraz chętniej interesują się alkoholami z kategorii premium. Sięgamy po alkohole z wyższej półki, czyli whisky, gin, rum czy tequilę. Jednocześnie – jak wynika z analiz – sprzedaż whisky w naszym kraju rośnie o kilkanaście procent rocznie.

Skąd taki wzrost zainteresowania whisky w Polsce? Eksperci KPMG zauważają, że kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży dóbr luksusowych stały się „niezapomniane wrażenia” dostarczane przez produkty*. Trend ten szczególnie widać w branży alkoholi premium, gdzie konsumenci chętniej sięgają po produkty wyjątkowe, odpowiednie do ich gustów i stylu życia.

Nowy trend w branży – Premiumizacja

Inwestycje w doświadczenia konsumpcyjne, jak degustacje, warsztaty czy dostęp do zamkniętych wydarzeń, stają się nieodłącznym elementem strategii marketingowych marek premium. Dzięki nim firmy zyskują nowych lojalnych klientów, a konsumenci zyskują poczucie wyjątkowości. Jak mówi Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu Brown-Forman, odpowiedzialny za Europę Środkowo-Wschodnią, kluczowym elementem strategii jest stworzenie doświadczeń produktowych, które pozwolą konsumentom lepiej poznać produkt, jego historię i proces tworzenia.

Premiumizacja jest jednym z kluczowych trendów na polskim rynku napojów spirytusowych. To już nie przedmioty, ale doświadczenia stają się najważniejszym elementem, za który konsumenci są gotowi zapłacić więcej. Konsumenci decydują się płacić wyższą cenę za produkt, doceniając wyższą jakość, emocje, wartości i doświadczenia jakie niesie ze sobą dana marka. Jak podkreśla Filip Popławski, dyrektor zarządzający Brown-Forman w Europie Środkowo-Wschodniej, koncentracja na segmentach premium i super premium to właściwa strategia rozwoju, umożliwiająca długoterminowe i stabilne tworzenie wartości wspólnie z partnerami biznesowymi oraz zaspokajanie oczekiwań konsumentów.

Przykładem na polskim rynku jest Woodford Reserve. To symbol amerykańskiej whiskey, który wpisuje się w ten trend, oferując bogatą historię i powiązania z prestiżowymi wydarzeniami. I nie chodzi tylko o wyższe ceny, ale o ekskluzywne doświadczenia, jak degustacje, warsztaty czy zamknięte wydarzenia, które przyciągają wymagających konsumentów, takie jak słynny wyścig koni Kentucky Derby – zauważa Paweł Miziołowski, z firmy Brown-Forman.

To właśnie Woodford i jego korzenie sięgają Kentucky, marka ta jest od lat głównym partnerem słynnej gonitwy koni Kentucky Derby. W 2024 roku, z okazji 150. edycji Kentucky Derby, Woodford Reserve wypuściła wyjątkową edycję swojej whisky, trzykrotnie starzoną i zaprezentowaną w kryształowej karafce Baccarat, dostępnej w limitowanej liczbie 150 sztuk, każda w cenie 15 000 dolarów. Beczka tej marki stała się poszukiwaną inwestycją wśród koneserów i inwestorów na całym świecie. W Polsce specjał z beczki z Kentucky zdobył serca polskich koneserów, stając się znaczącym graczem w segmencie amerykańskiej whisky super premium w Polsce.

Źródła:

* https://centrumpr.pl/artykul/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku%2C178793.html

** https://zppps.pl/2024/10/30/polacy-pija-mniej-ale-wybieraja-lepsze-alkohole-wodka-w-odwrocie/

***https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/12/rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-edycja-xv.html

****https://www.bain.com/insights/luxury-in-transition-securing-future-growth/

https://centrumpr.pl/artykul/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku%2C178793.html?utm_source=chatgpt.com

https://przeglad-gastronomiczny.pl/co-czeka-rynek-alkoholi-w-polsce-w-2025-roku/

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Kobiety w biznesie: coraz więcej liderek, ale droga na szczyt wciąż pełna wyzwań

Kobiety stanowią prawie połowę światowej populacji i około 47%...

Hybryda – najbardziej efektywny model pracy w 2024

Model hybrydowy to najbardziej preferowany w Polsce model pracy...

Pokolenie Z już teraz wyznacza nowe trendy na rynku pracy

Pokolenie Z już teraz wyznacza nowe trendy na rynku...

Wchodząca w życie unijna dyrektywa CSRD stawia przed polskimi firmami nowe wyzwania

Największe polskie firmy mierzą się lub już wkrótce będą...

Brown-Forman wśród najlepszych miejsc pracy dla Kobiet

Brown‑Forman, międzynarodowa firma branży dystrybucji alkoholu, znalazła się w...

Polska potrzebuje różnorodnych pracowników

Pracodawcy w Polsce mierzą się z wyzwaniami demograficznymi i...

Mentoring, czyli wymierne korzyści dla obu stron

W czasach, w których brakuje rąk do pracy, działania...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie