środa, 14 maja, 2025

Sfinks Polska w 2024: więcej franczyz, niższe przychody skonsolidowane, wyższa rentowność

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Przychody gastronomiczne restauracji zarządzanych przez Sfinks Polska, w tym największej sieci SPHINX, w 2024 r. wyniosły w 206,8 mln zł, czyli były wyższe o 8,8% niż rok wcześniej. Jednocześnie, w minionym roku grupa zanotowała przychody skonsolidowane w wysokości 75,57 mln zł wobec 100,09 mln zł w 2023 r. Ta zmiana wynikała z przekształceń restauracji własnych na franczyzowe, w efekcie których na koniec 2024 r. już 90,4% lokali w grupie Sfinks działa w modelu franczyzy, podczas gdy na koniec 2023 r. było to 77,6%. Wrosły przy tym wpływy grupy z opłat od franczyzobiorców, umów marketingowych i pozostałych: z 23,8 mln zł w 2023 r. do 29,55 mln zł w 2024 r. W ubiegłym roku grupa uruchomiła dziewięć nowych restauracji, pracowała nad rozwojem nowych konceptów gastronomicznych, programami sprzedażowymi oraz zawarła umowę zagranicznej masterfranczyzy na Egipt i Arabię Saudyjską.

– Zgodnie ze strategią na lata 2024-2029 zdecydowanie idziemy w kierunku całkowitej franczyzy. W ubiegłym roku na ten model przekształciliśmy aż 13 restauracji, dzięki czemu łącznie już ponad 90% restauracji naszych marek jest prowadzonych przez partnerów franczyzowych. Dla Sfinksa oznacza to skupienie się na rozwoju sieci i konceptów gastronomicznych oraz wsparciu franczyzobiorców, a nie na samodzielnym prowadzeniu restauracji. Te przekształcenia wpływają bezpośrednio na rachunek wyników i bilans Sfinksa, kluczowe jest też to, że towarzyszy im wzrost rentowności sprzedaży w grupie. Skonsolidowany wskaźnik rentowności brutto na sprzedaży w ubiegłym roku wzrósł do 33,1%, podczas gdy rok wcześniej, przy wyższych przychodach, wynosił on 28,8%. Ponadto, sieć cały czas notuje wzrosty obrotów – w minionym roku zwiększyły się one niemal o 9% r/r – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.    

Zmiany w strukturze własnościowej sieci restauracji oznaczają m.in., że z konsolidacji wyłączane są przychody i koszty dotychczasowych restauracji własnych, a w ich miejsce wchodzą dodatkowe wpływy z tytułu sprzedaży towarów i usług dla franczyzobiorcy, w tym w szczególności z tytułu opłaty franczyzowej. Stąd właśnie istotny wzrost adekwatnych przychodów z tego źródła zaraportowany przez Sfinksa: z 23,8 mln zł do 29,55 mln zł przy zmniejszeniu przychodów skonsolidowanych. Co istotne, aż siedem spośród 13 przekształceń restauracji w 2024 r. miało miejsce pod koniec roku, co czasowo obciążyło wyniki Sfinksa. Takie przekształcenia wiążą się bowiem z oczekiwaniem na nowe koncesje na alkohol, zmianami organizacyjnymi, w tym nierzadko wśród załogi lokalu. Oprócz tego sieć wyszła z kilku lokalizacji o niskim potencjale.

W efekcie czynników związanych ze zmianami w sieci skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży Sfinksa w 2024 r. wyniósł 24,99 mln zł wobec 28,8 mln zł 2023 r. Skonsolidowany wynik netto w ubiegłym roku uplasował się na poziomie -5,06 mln zł (-0,34 mln zł w 2023 r.), zaś zysk EBITDA grupy Sfinks Polska w 2024 r. wyniósł 15,41 mln zł wobec 21,21 mln zł  rok wcześniej.

W 2024 r. Sfinks realizował także postanowienia układu z wierzycielami, wypłacając zobowiązania układowe o wartości 11,3 mln zł (całość kwot spłaconych od początku realizacji układu wyniosła 26,4 mln zł). Tym samym w ubiegłym roku Sfinks uregulował wszystkie zobowiązania objęte uproszczonym postępowaniem restrukturyzacyjnym za wyjątkiem tych wobec BOŚ, których spłata jest rozłożona do sierpnia 2028 r.

Jednocześnie w ubiegłym roku Sfinks pracował nad rozwojem sieci i nowymi konceptami. Uruchomiono dziewięć dodatkowych restauracji, z czego większość to lokale SPHINX. Nowe restauracje pod tym szyldem zaczęły działać w Toruniu, Gliwicach, Rzeszowie, Poznaniu, Opolu czy w Łubnej k. Warszawy. Do sieci dołączyły także lokale rozwijanych marek gastronomicznych: w Gorzowie Wielkopolskim i Komornikach pod Poznaniem powstały lokale The Burgers by SPHINX. W centrum Katowic w ramach testów nowego konceptu zaczął działać SPHINX Cocktail Bar. W ramach planów rozwoju sieci za granicą Sfinks podpisał 10-letnią umowę masterfranczyzy, która umożliwia otwieranie restauracji SPHINX w Egipcie i Arabii Saudyjskiej.  Najnowszym konceptem biznesowym Sfinksa jest uruchomiona ostatnio nowa usługa cateringowa – dostarczana pod wskazany adres dieta pudełkowa Sphinx BOX, obejmująca klasyczne dania dietetyczne i domowe obiady, w tym inspirowane smakami restauracyjnego menu Sphinxa.

– Dużo uwagi w 2024 r. poświęciliśmy budowaniu siły sprzedażowej sieci. Ten cel realizujemy także w tym roku, m.in. poprzez otwarcia nowych restauracji, głównie SPHINX, jako że ta marka odpowiada za 97% przychodów całej sieci. Od marca działa już nowy SPHINX w popularnym parku handlowym w Lubinie. W przygotowaniu jest też nowa restauracja tej sieci w Gdańsku. Ubiegły rok był też pierwszym pełnym rokiem działania Hotelu SPHINX, co pozwoli w najbliższym czasie na podsumowanie tego projektu i dobre przygotowanie go do dalszego rozwoju. Oprócz otwarć na wzrost przychodów chcemy też oddziaływać rozwijając nasz program lojalnościowy Aperitif, do którego zapisało się już 800 tys. osób. Związany jest z nim także program Aperitif Smart, wprowadzony przy okazji jubileuszu 30-lecia marki SPHINX, który daje dostęp do 30% rabatu na wszystkie zamówienia do końca 2025. Wierzymy, że to narzędzie także przełoży się na wzrost przychodów w tym roku – mówi Sylwester Cacek.

W raporcie okresowym Sfinks Polska przedstawia także dane skorygowane o wpływ MSSF 16. W tym ujęciu skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2024 r. wyniosły 85,47 mln zł (105,71 mln zł w 2023), zysk brutto na sprzedaży uplasował się na poziomie 23,79 mln zł (25,64 mln zł w 2023), wynik netto osiągnął wartość -7,35 mln zł (-5,08 mln zł w 2023), zaś zysk EBITDA wyniósł 3,14 mln zł (wobec 4,6  mln zł w 2023).

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ORLEN wspiera polskich naukowców na Antarktydzie – cel: nowy rezerwat przyrody

ORLEN we współpracy z Instytutem Biochemii i Biofizyki Polskiej...

Medicalgorithmics z silnym startem 2025. Przychody rosną, klientów przybywa

Od momentu wdrożenia nowej strategii Spółka Medicalgorithmics pozyskała 23...

Martyna Malczewska-Malak nową Dyrektorką Zarządzającą Nutricia Polska

Martyna Malczewska-Malak objęła stanowisko Dyrektorki Zarządzającej Nutricia Polska, firmy...

B-Act podwaja przychody do 8 mln zł w I kwartale 2025 r.

B-Act, notowana na NewConnect inżynieryjna spółka specjalizująca się w...

Danuta Dzierżak wraca do AXI IMMO jako Business Development Director

AXI IMMO wzmacnia struktury organizacyjne powołując na stanowisko Business...

Podobne tematy

Sfinks Polska zwiększył sprzedaż gastronomiczną o 6% w I kwartale 2025 r.

Restauracje sieci Sfinks Polska osiągnęły w I kwartale 2025...

Sfinks podał wstępne wyniki jednostkowe za 2024 rok

Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami SPHINX, The Burgers czy...

Migracyjne wybory Ukraińców: Ameryka przegrywa z Europą

Administracja Donalda Trumpa najpierw zamroziła niemal wszystkie programy pomocy...

OPEC vs. Trump – co dalej z cenami ropy i paliw?

W ostatnim tygodniu ceny paliw w Polsce rosły w...

Donald Trump: Obniżka cen ropy kluczem do zakończenia wojny w Ukrainie

Prezydent USA Donald Trump ogłosił w piątek, że jednym...

Ropa powyżej 80 dolarów – czy czeka nas spadek cen?

W ostatnich dniach ceny ropy Brent przekroczyły poziom 80...

Sfinks Polska: Dynamiczny wzrost przychodów i liczby restauracji w 2024 r.

Restauracje należące do sieci Sfinks Polska wypracowały w 2024...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie