piątek, 13 czerwca, 2025

SprawdzaMY publikuje 11. turę pomysłów – kolejne 27 propozycji uproszczeń dla obywateli i firm

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała już 309 postulatów deregulacyjnych, a dziś zaprezentowała jedenastą turę rozwiązań na stronach www.SprawdzaMY.com. Obejmuje ona 27 propozycji, z których najważniejsze to:

  1. Cyfryzacja i kolejne ułatwienia w aplikacji mObywatel (2003, 2004, 2005, 2006)
    • Zgłoszenie w mObywatelu sprawy do Sanepidu – propozycja wprowadzenia funkcji, która umożliwi obywatelom łatwe i szybkie zgłaszanie zagrożeń sanitarnych, takich jak podejrzenie choroby zakaźnej, zatrucie pokarmowe, zanieczyszczenie wody czy złamanie izolacji. Dzięki tej zmianie zgłoszenia będą trafiały bezpośrednio do odpowiednich jednostek Sanepidu, co pozwoli na szybsze wykrywanie zagrożeń i szybszą reakcję służb. Rozwiązanie zwiększy cyfryzację administracji sanitarnej oraz odciąży tradycyjne kanały zgłoszeniowe.
    • Upoważnienie do informacji o stanie zdrowia w mObywatelu – umożliwia pacjentom udzielanie upoważnienia do dostępu do swojej dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia bezpośrednio w aplikacji mObywatel. Taką funkcję można zbudować łącząc IKP z aplikacją mObywatel – która byłaby centrum zarządzania usługami. Dzięki temu osoby upoważnione będą miały natychmiastowy dostęp do tych danych w każdej placówce medycznej, eliminując potrzebę fizycznego przekazywania dokumentów. W sytuacjach awaryjnych, jak hospitalizacja, system ułatwia bliskim szybkie pozyskanie informacji o stanie zdrowia pacjenta, poprawiając bezpieczeństwo i komfort zarządzania upoważnieniami.
    • Zaświadczenia do zakupu broni w mObywatelu – umożliwi obywatelom uzyskiwanie zaświadczeń upoważniających do zakupu broni palnej w formie elektronicznej przez aplikację mObywatel. Dzięki integracji z Systemem Rejestracji Broni (SRB) dokumenty będą dostępne w czasie rzeczywistym, co pozwoli na natychmiastową weryfikację ich autentyczności przez sprzedawców broni. Ta funkcjonalność zwiększy bezpieczeństwo obrotu bronią, zmniejszy ryzyko fałszerstw i zagubienia dokumentów oraz uprości dostęp do legalnych zaświadczeń, poprawiając efektywność kontroli i zarządzania bronią.
    • mObywatel jako otwarta platforma usług – przekształcenie w otwartą platformę pozwoli instytucjom publicznym na samodzielne tworzenie i wdrażanie miniaplikacji. Zamiast polegać tylko na centralnym zespole COI, instytucje będą mogły szybciej wprowadzać usługi dopasowane do lokalnych potrzeb. Dzięki temu mObywatel stanie się dynamicznym ekosystemem usług publicznych, co usprawni dostęp obywateli do załatwiania spraw na poziomie samorządowym i centralnym, a także poprawi bezpieczeństwo i wygodę korzystania z usług publicznych.
  2. Stworzenie ZUS HUB – cyfrowej platformy do prezentacji i zarządzania danymi emerytalnymi obywateli (2036) – ułatwi obywatelowi dostęp do danych z uwagi na to, że po wdrożeniu rozwiązania będą one znajdowały się w jednym miejscu. Co więcej, będzie wpłynie pozytywnie na rozwój cyfryzacji, tym samym zwiększając zaufanie obywateli do systemu ubezpieczeń społecznych, a także do państwa i prawa. Powinna podnieść także świadomość emerytalna społeczeństwa.
  3. Automatyczne raportowanie z CEPIK do urzędów skarbowych i organów jednostek samorządu terytorialnego (2041) – w celu usprawnienia procesu przekazywania informacji podatkowych przez organy rejestrujące pojazdy, proponuje się uchylenie przepisów rozporządzenia, które obecnie reguluje ręczne przekazywanie tych informacji przez urzędników. W miejsce tego przepisu należy wprowadzić nowe rozwiązanie legislacyjne, polegające na wprowadzeniu obowiązku automatycznego przekazywania danych z CEPIK-u do właściwych organów podatkowych – zarówno urzędów skarbowych, jak i jednostek samorządu terytorialnego.
  4. Pakiet uproszczeń medycznych (2008, 2012, 2013)
    • Likwidacja papierowych oświadczeń potwierdzających udzielenie świadczenia przez pacjenta lub jego opiekuna w podstawowej opiece zdrowotnej – szczególnie podczas wizyt u położnych oraz pacjentów spoza rejonu (tzw. pacjentów obcych), na rzecz pełnego wykorzystania elektronicznej dokumentacji medycznej. Zmiana ta ograniczy biurokrację, wyeliminuje konieczność drukowania, skanowania i archiwizacji papierowych dokumentów, zmniejszy ryzyko błędów formalnych podczas kontroli NFZ oraz odciąży personel medyczny.
    • Skrócenie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji medycznej z 20 do 10 lat – w przypadkach niewymagających dłuższego archiwizowania, przy jednoczesnym utrzymaniu obowiązku cyfrowej archiwizacji. Zmiana ta odciąży placówki medyczne – szczególnie mniejsze – z kosztów i obowiązków związanych z długoterminowym przechowywaniem danych, poprawi efektywność zarządzania dokumentacją oraz lepiej dostosuje przepisy do realiów cyfrowego systemu ochrony zdrowia. To umożliwi racjonalizację zasobów i dostosowanie do międzynarodowych standardów.
    • Zniesienie obowiązku równoległego prowadzenia papierowej dokumentacji medycznej w placówkach z pełną cyfryzacją – jak np. karta ciąży, czy książeczka zdrowia w placówkach, które posiadają w pełni zintegrowany system Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM), zgodny z krajowym systemem P1. Taka zmiana pozwoli na całkowite przejście na dokumentację cyfrową, eliminując konieczność drukowania, archiwizowania i przechowywania papierowych dokumentów. Dzięki temu placówki zaoszczędzą czas i zasoby, zmniejszą ryzyko błędów oraz poprawią efektywność zarządzania danymi medycznymi, co wpłynie na jakość opieki i bezpieczeństwo pacjentów.

– Od początku działania Inicjatywy SprawdzaMY pokazujemy, jak szeroko i efektywnie można wykorzystywać aplikację mObywatel. To doskonałe rozwiązanie – inne kraje Unii Europejskiej będą mogły się wzorować właśnie na Polsce. Dlatego warto wykorzystać wszelkie możliwości tej aplikacji – tym razem proponujemy kolejne 4 usprawnienia w tym obszarze.

Po pierwsze wprowadzenie nowej funkcji, która umożliwi obywatelom łatwe, szybkie i bezpieczne zgłaszanie spraw dotyczących zagrożeń sanitarnych bezpośrednio do właściwych terenowo stacji sanitarno-epidemiologicznych (Sanepidów). Dzięki temu mielibyśmy szybsze wykrywanie i reagowanie na zagrożenia sanitarne, łatwiejszy kontakt z Sanepidem oraz zwiększenie zaangażowania społecznego w nadzór sanitarny.

Po drugie postulujemy opcję udzielania upoważnienia do dostępu do swojej dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia bezpośrednio w aplikacji. Funkcja ta pozwoli pacjentom na szybkie i łatwe upoważnienie innych osób do uzyskania dostępu do ich danych medycznych w systemie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM). W ten sposób w sytuacjach kryzysowych – np. w szpitalu, podczas wypadku – bliscy pacjenta będą mogli uzyskać istotne informacje o jego stanie zdrowia. Funkcja ta nie tylko poprawi jakość opieki zdrowotnej, ale również wpłynie na zwiększenie efektywności administracji medycznej, eliminując konieczność przekazywania papierowych dokumentów.

Po trzecie apelujemy o dołączenie możliwości uzyskiwanie zaświadczeń upoważniających do zakupu broni palnej w aplikacji mObywatel. To zwiększy bezpieczeństwo obrotu bronią i ułatwi szybką weryfikację zaświadczeń przez sprzedawców broni w czasie rzeczywistym, a tym samym wyeliminuje ryzyko fałszerstw dokumentów. Organy państwa będą lepiej monitorować wydawanie zaświadczeń – co poprawi kontrolę nad legalnym obrotem bronią, a integracja z Systemem Rejestracji Broni (SRB) wpisze się w proces cyfryzacji usług publicznych, zwiększając efektywność i przejrzystość systemu. Wprowadzenie funkcji zaświadczeń do zakupu broni w mObywatelu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu bronią palną, uproszczenia procesu uzyskiwania niezbędnych dokumentów oraz zwiększenia efektywności kontroli nad legalnym obrotem bronią.

I po czwarte – wskazujemy, jak użyć aplikacji mObywatel jako otwartej platformy usług – co umożliwiłoby instytucjom publicznym tworzenie, wdrażanie i udostępnianie miniaplikacji dostosowanych do specyficznych potrzeb lokalnych i branżowych. Zamiast polegać wyłącznie na centralnym zespole Centrum Obsługi Informatycznej (COI), poszczególne instytucje będą miały możliwość samodzielnego opracowywania i wdrażania aplikacji, które mogą obejmować różne usługi publiczne – od administracji samorządowej po usługi zdrowotne, edukacyjne czy transportowe. Dzięki temu obywatele będą mogli łatwiej i szybciej załatwiać swoje sprawy, zarówno na poziomie samorządowym, jak i centralnym. To będzie impulsem do innowacji w administracji publicznej – umożliwiając tworzenie nowych, zaawansowanych usług cyfrowych, które będą łatwiejsze w implementacji i integracji z istniejącymi systemami. Dzięki tej transformacji mObywatel stanie się dynamicznym ekosystemem, który będzie wspierał cyfryzację administracji publicznej na różnych poziomach – poprawiając dostęp do usług, zwiększając efektywność procesów administracyjnych oraz podnosząc komfort życia obywateli – wskazał Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.

Deregulacja – skala inicjatywy i postępy prac

Proces deregulacji wyraźnie przyspieszył w ostatnich tygodniach. Premier Donald Tusk spotkał się z członkami zespołu SprawdzaMY oraz Rządowego Zespołu ds. Deregulacji, aby omówić postępy i kolejne kroki. Efekt współpracy rządu z inicjatywą społeczną jest wymierny: tylko około 17% pomysłów odrzucono ze względu na konieczność ochrony stabilności budżetu państwa.

Dotychczasowa statystyka postulatów deregulacyjnych:

  • 309 opublikowanych
  • 257 przekazanych stronie rządowej
  • 74 JUŻ w realizacji

Dla 200 postulatów przekazanych stronie rządowej uruchomiono na stronach www.SprawdzaMY.com zegary, które odliczają uzgodnione 100 dni do wdrożenia legislacyjnego, mają również opisany status, informujący na jakim etapie legislacyjnym i wdrożenia w życie się znajdują.

Od początku działania inicjatywy SprawdzaMY obywatele i przedsiębiorcy zgłosili ponad 15 tysięcy propozycji zmian prawa, z czego aż 70% pochodzi od obywateli. Spośród setek zidentyfikowanych barier wyselekcjonowano siedem obszarów priorytetowych, tzw. Wielką Siódemkę deregulacji, obejmujących: podatki, cyfryzację usług, wymiar sprawiedliwości, energetykę, prawo unijne, zdrowie oraz usprawnienie administracji i bezpieczeństwa. W tych właśnie silosach tematycznych opracowano pierwsze pakiety usprawnień. Do czerwca br. zespół planował przedłożyć łącznie 300 usprawnień, jednak tempo wskazuje, że uda się opracować znacznie więcej. Pierwsze efekty prac są spodziewane już w maju – rząd zapowiada, że część ułatwień zacznie obowiązywać niemal natychmiast po uchwaleniu nowych przepisów.

Komentarze ekspertów

– Utworzenie nowoczesnej, zintegrowanej platformy cyfrowej ZUS HUB umożliwi każdemu obywatelowi dostęp do pełnych, aktualnych i uporządkowanych danych dotyczących jego sytuacji emerytalnej, składek, przewidywanych świadczeń oraz historii ubezpieczeniowej – wszystko w jednym miejscu. ZUS HUB może pełnić rolę centralnego interfejsu obywatela z systemem ubezpieczeń społecznych, udostępniając dane pochodzące nie tylko z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ale również z otwartych funduszy emerytalnych (OFE), pracowniczych planów kapitałowych (PPK), instytucji zagranicznych (np. ZUS RINA – EU) oraz pracodawców. Pozwoliłoby to na ułatwienie dostępu do informacji emerytalnych, zwiększenie przejrzystości systemu emerytalnego, wzrost zaufania do instytucji publicznych i systemu ubezpieczeń, wzmocnienie świadomości emerytalnej społeczeństwa, a także cyfryzację usług publicznych. Łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do danych z dowolnego miejsca umożliwi obywatelom lepsze zrozumienie i kontrolę nad przyszłą sytuacją emerytalną, a tym samym większą motywacja do aktywności zawodowej i oszczędzania na emeryturę. Dla administracji to szereg ułatwień – ograniczenie liczby zapytań do ZUS w trybie tradycyjnym, a także lepsze planowanie polityki emerytalnej i demograficznej na podstawie zagregowanych danych. ZUS HUB może stać się kluczowym narzędziem cyfrowego państwa opiekuńczego, pozwalającym obywatelom na pełną kontrolę nad ich przyszłością emerytalną. Może łączyć funkcje informacyjne, edukacyjne i prognostyczne, a przy tym przyczynić się do zwiększenia zaufania społecznego do instytucji publicznych, poprawy efektywności administracji oraz wsparcia decyzji strategicznych w polityce społecznej państwa – mówi Artur Gregorczyk, ekspert z Zespołu Kodeks Pracy Inicjatywy SprawdzaMY.

– Inicjatywa SPrawdzaMY cały czas ma na uwadze, aby ułatwiać codzienną pracę administracji i urzędników. Dlatego proponujemy automatyzację i ułatwienia tam, gdzie można to zastosować łatwo i szybko. Takim przykładem jest uchylenie obecnie obowiązujących przepisów wykonawczych nakładających na organy rejestrujące pojazdy obowiązek ręcznego przekazywania m.in. informacji o rejestracji, wyrejestrowaniu, zbyciu i nabyciu pojazdu oraz danych właścicieli i użytkowników pojazdów do urzędów skarbowych oraz jednostek samorządu terytorialnego. W zamian należy wprowadzić nowe rozwiązania legislacyjne, których celem będzie zautomatyzowanie przekazywania wymaganych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) bezpośrednio do właściwych organów podatkowych. Aktualny model ręcznego przekazywania informacji pomiędzy urzędami komunikacji, urzędami skarbowymi i gminami jest czasochłonny, nieefektywny kosztowo i przestarzały technologicznie. Automatyzacja oznacza odciążenie administracji lokalnej i centralnej – zredukowanie zadań administracyjnych i ograniczenie ryzyka błędów ludzkich – a przede wszystkim przyspieszy proces, na którym skorzystają obywatele. Zmiana legislacyjna przewidująca automatyczne przekazywanie danych z CEPIK’u do organów podatkowych to krok w kierunku nowoczesnej, cyfrowej administracji – podkreśla Tadeusz Truskolaski, Prezydent Miasta Białegostoku, Prezes Zarządu Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza, Członek Zarządu Związku Miast Polskich, członek Rady Ekspertów ds. Samorządów Inicjatywy SPrawdzaMY.

– Kolejny pakiet uproszczeń medycznych pokazuje, jak wiele jeszcze możemy ułatwić i odbiurokratyzować w codziennym życiu lekarzy i pacjentów. Po pierwsze proponujemy rezygnację z papierowych oświadczeń potwierdzających udzielenie świadczenia zdrowotnego w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) – zarówno przez pacjenta, jak i jego opiekuna prawnego. W szczególności dotyczy to wizyt domowych i ambulatoryjnych realizowanych przez położne środowiskowe oraz sytuacji udzielania świadczeń pacjentom spoza rejonu. W miejsce dokumentacji papierowej można wprowadzić pełne wykorzystanie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM), z naciskiem na cyfrowe potwierdzanie realizacji wizyty lub zabiegu. Rezygnacja z papierowych oświadczeń na rzecz pełnego wykorzystania elektronicznej dokumentacji medycznej to istotny krok w kierunku cyfryzacji i odciążenia systemu ochrony zdrowia. Umożliwi bardziej efektywne zarządzanie placówką, zmniejszy ryzyko błędów formalnych, poprawi jakość dokumentacji medycznej oraz podniesie standard obsługi pacjenta.

Po drugie najwyższy czas na nowelizację przepisów dotyczących obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji medycznej w placówkach ochrony zdrowia – przez skrócenie minimalnego okresu przechowywania z 20 do 10 lat w przypadkach, które nie wymagają dłuższego zabezpieczenia interesów pacjenta lub organów kontrolnych. Dotyczyć to powinno w szczególności dokumentacji prowadzonej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych, opieki ambulatoryjnej czy wizyt profilaktycznych. Zgodnie z tym modelem, dokumentacja po upływie 10 lat mogłaby zostać usunięta lub zarchiwizowana wyłącznie w formie cyfrowej, pod warunkiem spełnienia wymogów integralności, dostępności i bezpieczeństwa danych. Obecny 20-letni okres przechowywania dokumentacji jest jednym z najdłuższych w Europie i nie uwzględnia zmian technologicznych ani dostępności danych w formie cyfrowej. Skrócenie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji medycznej do 10 lat, przy zachowaniu obowiązku cyfrowej archiwizacji, jest racjonalnym, bezpiecznym i nowoczesnym krokiem w kierunku efektywnego zarządzania danymi medycznymi. Zmiana odciąży system ochrony zdrowia – szczególnie małe placówki – z kosztów archiwizacji, zmniejszy ryzyko naruszeń danych, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na interesy pacjentów ani na jakość opieki medycznej.

Po trzecie rekomendujemy rezygnację z obowiązku równoległego (papierowego) prowadzenia dokumentacji medycznej w placówkach, które posiadają w pełni zintegrowany system Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM), zgodny z wymaganiami platformy P1 (Systemu Informacji Medycznej). Od 2021 r. funkcjonują już e-recepta, e-skierowanie, e-zlecenie oraz cyfrowe wersje dokumentacji medycznej (EDM), a placówki zdrowia masowo wdrażają systemy elektroniczne. Podwójne prowadzenie dokumentacji generuje zbędne koszty, jest czasochłonne i niesie ryzyko niespójności danych. Nie przynosi wartości dodanej dla pacjenta ani lekarza, a jedynie obciąża placówki formalnie i logistycznie. Tymczasem system P1 umożliwia centralne gromadzenie, uwierzytelnianie i udostępnianie dokumentów medycznych zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Dlatego zniesienie obowiązku równoległego prowadzenia papierowej dokumentacji w placówkach z pełną cyfryzacją to kluczowy krok w stronę nowoczesnej, bezpiecznej i wydajnej opieki zdrowotnej. Rozwiązanie to pozwoli na lepsze wykorzystanie systemów EDM i platformy P1, ograniczy obciążenia formalne placówek oraz znacząco poprawi dostęp pacjentów do własnych danych medycznych – tłumaczy Jacek Cieplak, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.

Najważniejsze korzyści z nowych uproszczeń dla obywateli i firm – w procesie legislacyjnym

Proponowane zmiany koncentrują się na praktycznych udogodnieniach, które Polacy odczują na co dzień – od szybszego załatwiania spraw urzędowych, przez przyjazne podatki, po łatwiejsze procedury dla przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy wybrane postulaty (spośród 24 aktualnie procedowanych) wraz z ich konkretnymi korzyściami, pogrupowane tematycznie:

PODATKI I FINANSE PUBLICZNE

  1. Domniemanie niewinności podatnika – podatnik będzie chroniony przed bezpodstawnymi zarzutami skarbowymi.
  2. Vacatio legis minimum 6 miesięcy – przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na przygotowanie się do nowych regulacji.
  3. Leasing elektroniczny – łatwiejsze zawieranie umów leasingowych, obniżające koszty operacyjne firm.
  4. Zakaz częściowej korekty deklaracji po kontroli celno-skarbowej – jasne zasady kończenia kontroli podatkowych.

CYFRYZACJA

  1. Rozszerzenie usług aplikacji mObywatel – więcej spraw urzędowych możliwych do załatwienia przez telefon.
  2. Integracja systemów administracyjnych – zmniejszenie liczby formalności i szybszy dostęp do danych urzędowych.
  3. Pełna digitalizacja umów o pracę – ułatwione i bezpieczniejsze zawieranie oraz aneksowanie umów.
  4. Elektroniczne doręczanie załączników do decyzji administracyjnych – szybsza i wygodniejsza komunikacja obywateli z urzędami.

OCHRONA KONSUMENTÓW

  1. Ograniczenie kradzieży tożsamości – skuteczniejsze zabezpieczenie obywateli przed wyłudzeniami finansowymi.
  2. Uproszczenie procedur dla e-commerce – jasne zasady określania statusu konsumenta, upraszczające handel internetowy.
  3. Informacja o śmierci posiadacza rachunku – zabezpieczenie rachunków bankowych bez konieczności składania dodatkowych dokumentów.

SĄDOWNICTWO I ADMINISTRACJA

  1. Cyfryzacja postępowań sądowych – wymiana dokumentów online, co przyspieszy procesy sądowe.
  2. Zdalne rozprawy przed KIO – oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorców uczestniczących w przetargach.
  3. Usprawnienie mediacji sądowych i administracyjnych – szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie sporów.
  4. Nowoczesna definicja rzemiosła – dostosowanie prawa do potrzeb nowoczesnych, cyfrowych firm rzemieślniczych.
  5. Zasada jednoinstancyjności w postępowaniach administracyjnych – szybsze uzyskiwanie ostatecznych decyzji.
  6. Możliwość umorzenia dawno zawieszonych postępowań administracyjnych – kończenie przeciągających się postępowań, zmniejszające biurokrację.

ENERGETYKA I ŚRODOWISKO

  1. Podniesienie limitu instalacji energetycznych do 500 kW – większe możliwości inwestowania firm w odnawialne źródła energii na własne potrzeby.
  2. Czytelne rachunki za prąd – łatwiejsze zarządzanie wydatkami za energię elektryczną dzięki prostszym rachunkom.

BEZPIECZEŃSTWO I OBRONNOŚĆ

  1. Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach – przejrzystość zamówień publicznych i większa pewność uczciwości przedsiębiorstw.
  2. Przegląd przypadków goldplatingu – ograniczenie dodatkowych obciążeń wynikających z nadgorliwego wdrażania przepisów unijnych.

ZDROWIE I USŁUGI SPOŁECZNE

  1. Rozszerzenie IKP o dostęp do wyników badań – szybki dostęp pacjentów do własnych wyników medycznych online.
  2. Pakiet kolejkowy – poprawa efektywności organizacji kolejek w placówkach ochrony zdrowia.
  3. Integracja baz danych KRS, CEIDG oraz VAT – uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez łatwiejszą obsługę administracyjną.

Podsumowanie

Inicjatywa SprawdzaMY – Wielka Siódemka deregulacji koncentruje się na rozwiązaniach, które odciążą obywateli i MŚP, usuwając zbędne bariery biurokratyczne. To pierwsze tak szerokie partnerstwo rządu i społeczności ekspertów, nastawione na szybkie efekty. Społeczny zespół deregulacyjny będzie nadal monitorować postępy i proponować kolejne usprawnienia – zgodnie z zasadą, że prawo ma służyć ludziom, a nie ich przytłaczać.

W odpowiedzi na otwartość strony rządowej, by na bieżąco weryfikować postępy prac nie tylko deregulacyjnych, ale także na słowa Premiera RP – że „każdy minister ma nie tylko mieć nazwę ministerstwa, ale w nawiasie (minister ds deregulacji)” – Rafał Brzoska rzucił wyzwanie, by podjąć największy możliwy wysiłek: każdy nowy akt prawny niech spowoduje wyeliminowanie 2 innych – najstarszych, nieobowiązujących, nieprzystających do obecnych czasów. Dzięki temu poprawa w stanowieniu prawa będzie miała charakter ciągły.

Organizatorzy zachęcają do śledzenia postępów prac na oficjalnej stronie internetowej sprawdzamy.com, gdzie opublikowano pełną listę zgłoszonych postulatów. Każdy obywatel może tam również zgłosić własną sugestię deregulacyjną lub skomentować istniejące propozycje – do tej pory internauci zamieścili już setki komentarzy do opublikowanych pomysłów. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu rządu i społeczeństwa, kolejne miesiące przyniosą dalsze decyzje ograniczające nadmierne przepisy i uwalniające polską gospodarkę od zbędnych obciążeń. Nowe, przyjazne regulacje mają sprawić, że prowadzenie firmy stanie się prostsze, a załatwianie urzędowych spraw – szybsze i mniej stresujące. Inicjatorzy Wielkiej Siódemki deregulacji zapowiadają bieżące informowanie o losach poszczególnych ułatwień i kontynuowanie misji budowania nowoczesnego państwa na miarę oczekiwań obywateli XXI wieku.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rząd powołał trzy zespoły, które mają uporządkować rynek usług dla seniorów. W tym rentę dożywotnią

Wczoraj w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie...

Podobne tematy

SprawdzaMY publikuje 15. pakiet deregulacyjny z 48 propozycjami zmian

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 460 postulatów deregulacyjnych,...

Gold-plating w Polsce: 100 przykładów nadregulacji w implementacji prawa UE

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z...

SprawdzaMY publikuje 14. pakiet deregulacyjny

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 412 postulatów deregulacyjnych,...

SprawdzaMY publikuje 13. pakiet deregulacyjny – już 100 postulatów w realizacji

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 380 postulatów deregulacyjnych,...
00:03:18

Ponad 300 propozycji deregulacyjnych trafi do premiera jeszcze w maju

Rafał Brzoska – na prośbę premiera Donalda Tuska –...

Poland in Focus – nowa inicjatywa Rafała Brzoski i Atlantic Council

Rafał Brzoska we współpracy z Atlantic Council powołał nową...

InPost przejmuje Yodel i umacnia pozycję na rynku brytyjskim

Grupa InPost wykonuje zdecydowany krok w kierunku osiągnięcia dominacji...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie