wtorek, 17 czerwca, 2025

SprawdzaMY publikuje 13. pakiet deregulacyjny – już 100 postulatów w realizacji

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 380 postulatów deregulacyjnych, a już 100 z nich jest w realizacji na ścieżce legislacyjnej. Dziś zaprezentowano trzynastą turę rozwiązań na stronach www.SprawdzaMY.com. Obejmuje ona 41 propozycji, z których najważniejsze to:

  1. Rozszerzenie zastosowania milczącego załatwienia sprawy w postępowaniach administracyjnych (1011) – wybrane terminy, które powinny być załatwione niezwłocznie, kluczowe dla obywateli.
  2. Zniesienie kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego (2244) – bardziej sprawiedliwe wsparcie rodzin wychowujących dzieci bez realnego wsparcia alimentacyjnego. Obecny próg dochodowy powoduje, że wiele rodzin otrzymuje symboliczne świadczenia lub traci prawo do pomocy mimo trudnej sytuacji finansowej. Zmiana przepisów umożliwi szerszy dostęp do realnej pomocy, uprości system administracyjny i wyeliminuje absurdalne przypadki wypłat w wysokości kilku złotych. Dzięki temu wsparcie trafi tam, gdzie jest naprawdę potrzebne, a system stanie się bardziej przejrzysty, elastyczny i adekwatny do obecnych realiów ekonomicznych.
  3. Realizacja jednej recepty w różnych aptekach (2248) – możliwość realizacji jednej e-recepty w kilku aptekach znacząco ułatwi pacjentom dostęp do leków, zwłaszcza w sytuacjach nagłych lub przy ograniczonej dostępności produktów. Zmiana zwiększy elastyczność systemu i poprawi ciągłość terapii. Przyniesie także konkretne korzyści: ograniczy liczbę niepotrzebnych wizyt u lekarzy, odciąży system ochrony zdrowia, skróci czas oczekiwania na leczenie i zmniejszy ryzyko przerwania terapii. Dla pacjentów oznacza to większą wygodę i bezpieczeństwo, a dla Państwa – oszczędności oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów medycznych.
  4. Usprawnienie nostryfikacji zagranicznych dyplomów i stopni (2254) – usprawnienie systemu nostryfikacji zagranicznych dyplomów i stopni naukowych w Polsce, wprowadzając centralny rejestr oraz jednolite zasady oceny oraz sprecyzowanie wymagań dokumentacyjnych. Zmiana poprawi przejrzystość, skróci czas oczekiwania na decyzje, ograniczy biurokrację oraz zminimalizuje ryzyko nadużyć, a także zniweluje zjawisko turystyki nostryfikacyjnej. Nowe rozwiązania zwiększą efektywność procesu, poprawiając integrację cudzoziemców na rynku pracy i wspierając rozwój gospodarki.
  5. Prognozy w fakturach – zmiana systemu rozliczeń energii elektrycznej u odbiorców z licznikami zdalnego odczytu (2256) – projekt zakłada zmianę systemu rozliczeń energii elektrycznej dla odbiorców wyposażonych w liczniki zdalnego odczytu, poprzez odejście od prognoz na rzecz rzeczywistego zużycia. Klienci otrzymają dokładniejsze faktury, unikając nadpłat i niedopłat, a firmy energetyczne ograniczą koszty operacyjne i liczbę błędów. Zmiana poprawi przejrzystość i wiarygodność rynku energii, zmniejszy liczbę sporów oraz wesprze cyfryzację sektora zgodnie z unijnymi standardami.
  6. Podniesienie limitu wpłat na IKE i IKZE oraz zwiększenie atrakcyjności podatkowej oszczędzania na IKZE (1609) – złota jesień emerytów – podniesienie limitów wpłat na IKE i IKZE oraz poprawę ich opodatkowania, aby wzmocnić motywację do długoterminowego oszczędzania na emeryturę. Dzięki zmianom Polacy będą mogli odkładać więcej środków na przyszłość na korzystniejszych warunkach, co zwiększy ich bezpieczeństwo finansowe, a jednocześnie zapewni dodatkowy kapitał dla gospodarki i wesprze rozwój rynku kapitałowego.
  7. Zrównanie traktowania podatkowego inwestycji na rynku kapitałowym z nieruchomościami (1608) – propozycja zakłada zwolnienie z podatku Belki zysków z inwestycji kapitałowych utrzymywanych dłużej niż 5 lat. Celem jest zrównanie zasad opodatkowania z inwestycjami w nieruchomości, co ma zachęcić do długoterminowego inwestowania, wzmocnić rynek kapitałowy, zwiększyć dostęp do finansowania dla firm i poprawić stabilność systemu finansowego.
  8. Zmiana zarządzenia NFZ w zakresie rozliczania świadczeń związanych z zabiegami na narządach parzystych (2236) – wyeliminowanie konieczności składania odrębnych wniosków do NFZ przy zabiegach na narządach parzystych, takich jak oczy. Uprości to proces rozliczeń, redukując biurokrację i czas oczekiwania. Zmiana poprawi efektywność zarówno w placówkach medycznych, jak i w NFZ, a także zwiększy dostępność i jakość usług medycznych, oszczędzając czas i koszty. Wdrożenie tej zmiany wymaga jedynie niewielkiej modyfikacji zarządzenia, co przyniesie szybkie i znaczące korzyści.

– Przygotowaliśmy i przekazaliśmy kilkadziesiąt bardzo konkretnych obszarów i przepisów, gdzie tzw. milczące załatwienie sprawy powinni być wdrożone jak najszybciej. Wiemy, że takich aktów prawnych jest kilka tysięcy i mam nadzieję, że rząd sukcesywnie będzie zmieniał te zapisy. Jednak te najpilniejsze muszą zacząć obowiązywać w trybie pilnym. Tu nie ma na co czekać – obywatele i przedsiębiorcy muszą zyskać podmiotowość w relacjach z administracją. Celem tych zmian jest uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych, zwiększenie przewidywalności i przejrzystości działań administracji publicznej i zmniejszenie obciążeń biurokratycznych zarówno po stronie organów, jak i obywateli. Milczące załatwienie sprawy (tzw. fikcja pozytywna) polega na uznaniu, że w przypadku braku odpowiedzi organu w ustawowym terminie, sprawa zostaje rozpatrzona pozytywnie. Mechanizm ten dotychczas stosowany był w nieprawdopodobnie ograniczonym zakresie, a ułatwi obywatelom i przedsiębiorcom uzyskiwanie decyzji administracyjnych w sprawach rutynowych i zmniejszy ryzyko przewlekłości postępowania – wskazał Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.

Deregulacja – skala inicjatywy i postępy prac

Proces deregulacji wyraźnie przyspieszył w ostatnich tygodniach. Premier Donald Tusk spotkał się z członkami zespołu SprawdzaMY oraz Rządowego Zespołu ds. Deregulacji, aby omówić postępy i kolejne kroki. Efekt współpracy rządu z inicjatywą społeczną jest wymierny: tylko około 17% pomysłów odrzucono ze względu na konieczność ochrony stabilności budżetu państwa.

Dotychczasowa statystyka postulatów deregulacyjnych:

  • 380 opublikowanych
  • 298 przekazanych stronie rządowej
  • 100 JUŻ w realizacji

Dla 200 postulatów przekazanych stronie rządowej uruchomiono na stronach www.SprawdzaMY.com zegary, które odliczają uzgodnione 100 dni do wdrożenia legislacyjnego, mają również opisany status, informujący na jakim etapie legislacyjnym i wdrożenia w życie się znajdują.

Od początku działania inicjatywy SprawdzaMY obywatele i przedsiębiorcy zgłosili ponad 15 tysięcy propozycji zmian prawa, z czego aż 70% pochodzi od obywateli. Spośród setek zidentyfikowanych barier wyselekcjonowano siedem obszarów priorytetowych, tzw. Wielką Siódemkę deregulacji, obejmujących: podatki, cyfryzację usług, wymiar sprawiedliwości, energetykę, prawo unijne, zdrowie oraz usprawnienie administracji i bezpieczeństwa. W tych właśnie silosach tematycznych opracowano pierwsze pakiety usprawnień. Do czerwca br. zespół planował przedłożyć łącznie 300 usprawnień, jednak tempo wskazuje, że uda się opracować znacznie więcej. Pierwsze efekty prac są spodziewane już w maju – rząd zapowiada, że część ułatwień zacznie obowiązywać niemal natychmiast po uchwaleniu nowych przepisów.

Komentarze ekspertów

– Nasz projekt zakłada zniesienie kryterium dochodowego warunkującego prawo do świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego. Celem jest zapewnienie bardziej sprawiedliwego i skutecznego wsparcia rodzinom wychowującym dzieci bez realnego wsparcia alimentacyjnego ze strony zobowiązanego rodzica. Obowiązujące obecnie ograniczenie dochodowe prowadzi do licznych nieprawidłowości — m.in. symbolicznych wypłat w wysokości kilku złotych lub całkowitej utraty prawa do świadczenia przez rodziny, które mimo formalnie przekroczonego progu nadal borykają się z trudnościami finansowymi. Proponowana zmiana poszerzy krąg uprawnionych do świadczenia, uprości procedury administracyjne, zwiększy transparentność systemu, a także dostosuje mechanizmy wsparcia do aktualnych realiów społeczno-ekonomicznych. Zniesienie kryterium dochodowego pozwoli na efektywniejsze kierowanie pomocy do rodzin faktycznie pozbawionych alimentów, niezależnie od marginalnych różnic w dochodach, które obecnie skutkują nierównym traktowaniem – podkreśla prof. dr hab. Paweł Wajda, menedżer ds. prawnych Inicjatywy SprawdzaMY.

– Proponujemy zmianę odpowiadającą na realne potrzeby pacjentów, która jest zgodna z kierunkiem rozwoju nowoczesnej, cyfrowej ochrony zdrowia – stawiającej na dostępność, szybkość działania i jakość. Wprowadzenie możliwości realizacji jednej e-recepty w kilku aptekach znacząco ułatwi pacjentom dostęp do leków – zwłaszcza w sytuacjach nagłych, w przypadku ograniczonej dostępności produktów leczniczych lub w miejscowościach o słabiej rozwiniętej infrastrukturze aptecznej. Obecny system wymaga, aby cała recepta została zrealizowana w jednej aptece, co w praktyce często utrudnia lub uniemożliwia pacjentom szybkie uzyskanie wszystkich przepisanych leków. Proponowana zmiana zwiększy elastyczność realizacji  e-recept, poprawi ciągłość terapii i zmniejszy ryzyko jej przerwania, ograniczy liczbę niepotrzebnych wizyt u lekarzy, które są obecnie wymagane wyłącznie w celu wystawienia nowej recepty i tym samym odciąży system ochrony zdrowia, skróci czas oczekiwania na leczenie, zwiększy wygodę i bezpieczeństwo pacjentów, a także przyniesie realne oszczędności oraz umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie zasobów medycznych – tłumaczy dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, członkini Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.

– Ważna zmiana dotyczy procedur nostryfikacji zagranicznych dyplomów ukończenia studiów oraz stopni naukowych. Obecnie obowiązujące przepisy nie gwarantują spójności i przewidywalności decyzji nostryfikacyjnych ani nie rozwiązują wielu trudności i wyzwań związanych z prowadzeniem tych postępowań w Polsce. W obliczu rosnącego zainteresowania nostryfikacją zagranicznego wykształcenia oraz doświadczeń zgromadzonych w ostatnich latach przez uczelnie, uważamy, że konieczna jest daleko idąca reforma obowiązujących procedur nostryfikacyjnych. Rekomendujemy z tego względu utworzenie centralnego rejestru nostryfikacji oraz zmiany dotyczące między innymi wymogów dokumentacyjnych, terminów postępowania, możliwości potwierdzania danych zawartych w zagranicznych dokumentach dotyczących studiów, jak i organizacji egzaminów i praktyk zawodowych. Nasz projekt stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania związane z mobilnością międzynarodową, migracją zarobkową i akademicką oraz potrzebą stworzenia przejrzystego systemu uznawania kwalifikacji uzyskanych za granicą w Polsce. Zmiany wpisują się ponadto w szerszą strategię modernizacji administracji i integracji cudzoziemców, a także wspierają rozwój nowoczesnego, otwartego rynku pracy w Polsce – mówi dr Ewa Ger, Dyrektor Generalna Uniwersytetu SWPS, ekspertka Zespołu ds. Szkolnictwa Wyższego w Inicjatywie SprawdzaMY.

– Bardzo potrzebna jest reforma systemu rozliczeń za energię elektryczną, polegającą na odejściu od modelu opartego na prognozach zużycia na rzecz rozliczeń w oparciu o rzeczywiste dane z liczników zdalnego odczytu (tzw. smart metering). W Polsce, pomimo postępującej instalacji liczników zdalnego odczytu, rozliczenia za energię elektryczną nadal często opierają się na prognozach zużycia – ustalanych okresowo i z dużym marginesem błędu. Taki model powoduje nadpłaty lub niedopłaty, które pojawiają się dopiero przy rozliczeniach końcowych, nieprzejrzystość rachunków i frustrację klientów, częste reklamacje i spory, a także zbędne koszty operacyjne po stronie dostawców energii. W sytuacji, gdy coraz więcej odbiorców wyposażonych jest w inteligentne liczniki, które umożliwiają odczyt zużycia niemal w czasie rzeczywistym, utrzymywanie modelu prognozowego jest nieefektywne i nieadekwatne do współczesnych możliwości technologicznych. Nasza propozycja stanowi logiczny krok w kierunku nowoczesnego, cyfrowego rynku energii. Wprowadzenie rzeczywistych rozliczeń opartych na danych z liczników zdalnego odczytu zwiększy przejrzystość, precyzję i komfort dla klientów, poprawi efektywność operacyjną dostawców energii, będzie sprzyjać budowie inteligentnych sieci i aktywnego rynku energii, jak również wzmocni realizację celów klimatycznych i technologicznych wyznaczonych przez UE i krajowe strategie – wyjaśnia Ryszard Chmura, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.

– Wskazujemy na potrzebę zmian legislacyjnych, mających na celu zwiększenie atrakcyjności Indywidualnych Kont Emerytalnych (IKE) oraz Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE). Nasz projekt obejmuje podniesienie rocznych limitów wpłat, zmiany w zasadach opodatkowania oraz wzmocnienie zachęt podatkowych dla osób systematycznie oszczędzających. W obliczu rosnących wyzwań demograficznych, wydłużającej się średniej długości życia oraz spodziewanej obniżających się świadczeń z ZUS, wzmacnianie dobrowolnego filaru oszczędności emerytalnych staje się koniecznością. Obecne limity wpłat na IKE i IKZE są relatywnie niskie i nie stanowią wystarczającego bodźca do regularnego oszczędzania. To element nowoczesnej polityki finansowej i społecznej państwa, promującej samodzielność emerytalną, stabilność gospodarczą i odpowiedzialność indywidualną. Zmiany w IKE i IKZE umożliwią efektywne gromadzenie oszczędności, poprawią konkurencyjność polskiego systemu emerytalnego oraz wzmocnią fundamenty zdrowego, zdywersyfikowanego rynku kapitałowego – dodaje Wojciech Kostrzewa, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.

– W kolejnym pakiecie rekomendujemy wprowadzenie zwolnienia z 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) dla osób fizycznych, które utrzymują inwestycje kapitałowe przez okres co najmniej 5 lat. Zwolnienie dotyczyłoby szerokiej gamy instrumentów finansowych, takich jak akcje notowane na giełdzie, fundusze inwestycyjne, obligacje korporacyjne i skarbowe, inne zbywalne papiery wartościowe. Zwolnienie nie obejmowałoby instrumentów o charakterze spekulacyjnym lub o bardzo krótkim horyzoncie inwestycyjnym. W ten sposób nastąpiłoby zrównanie zasad opodatkowania z inwestycjami w nieruchomości – obecnie zysk ze sprzedaży nieruchomości po 5 latach jest zwolniony z podatku dochodowego, co faworyzuje ten typ inwestycji wobec rynku kapitałowego. To promowanie długoterminowego inwestowania i wzmocnienie krajowego rynku kapitałowego – zachęty podatkowe mogą przyciągnąć większą liczbę inwestorów indywidualnych oraz zwiększyć płynność i głębokość rynku finansowego. To właśnie podatek sprawia, że niewielu Polaków inwestuje długoterminowo w akcje, fundusze lub obligacje korporacyjne. Główną barierą wskazywaną przez inwestorów indywidualnych jest nieatrakcyjny system opodatkowania zysków kapitałowych, który nie uwzględnia czasu inwestycji ani inflacji. Propozycja wprowadzenia zwolnienia z podatku Belki dla inwestycji utrzymywanych dłużej niż 5 lat stanowi istotny krok w kierunku modernizacji polskiego systemu podatkowego i finansowego. Umożliwi wyrównanie szans między różnymi formami lokowania kapitału, a jednocześnie wzmocni rolę rynku kapitałowego jako filaru rozwoju gospodarczego. Tego rodzaju reforma może przyczynić się do zwiększenia inwestycji prywatnych, podniesienia poziomu oszczędności krajowych oraz stabilizacji finansowej państwa – zaznacza Jacek Socha, Koordynator Projektu w Inicjatywie SprawdzaMY.

– Od dawna dostrzegaliśmy potrzebę zniesienia obowiązku składania dwóch osobnych wniosków do NFZ przy planowanych zabiegach dotyczących narządów parzystych (takich jak oczy, uszy, nerki czy stawy biodrowe/kolanowe), które często wymagają analogicznej procedury medycznej po obu stronach ciała. Obecnie każda ze stron (np. każde oko) traktowana jest jako osobna kwalifikacja i wymaga osobnego wniosku lub zgody NFZ, co powoduje: dodatkowe obciążenia administracyjne dla placówek, konieczność wielokrotnego kontaktu z NFZ, a w konsekwencji opóźnienia w leczeniu i wydłużenie kolejek. Proponowana zmiana to niewielka korekta regulacyjna, która może przynieść natychmiastowe i odczuwalne korzyści dla wszystkich stron systemu ochrony zdrowia. Umożliwi lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych i sprzętowych, przyspieszenie realizacji zabiegów oraz ograniczenie zbędnej biurokracji, bez uszczerbku dla jakości i kontroli nad finansami publicznymi – podsumowuje Dorota Korycińska, ekspertka z Rady ds. Zdrowia Inicjatywy SprawdzaMY.

Najważniejsze korzyści z nowych uproszczeń dla obywateli i firm – w procesie legislacyjnym

Proponowane zmiany koncentrują się na praktycznych udogodnieniach, które Polacy odczują na co dzień – od szybszego załatwiania spraw urzędowych, przez przyjazne podatki, po łatwiejsze procedury dla przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy wybrane postulaty (spośród 24 aktualnie procedowanych) wraz z ich konkretnymi korzyściami, pogrupowane tematycznie:

PODATKI I FINANSE PUBLICZNE

  1. Domniemanie niewinności podatnika – podatnik będzie chroniony przed bezpodstawnymi zarzutami skarbowymi.
  2. Vacatio legis minimum 6 miesięcy – przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na przygotowanie się do nowych regulacji.
  3. Leasing elektroniczny – łatwiejsze zawieranie umów leasingowych, obniżające koszty operacyjne firm.
  4. Zakaz częściowej korekty deklaracji po kontroli celno-skarbowej – jasne zasady kończenia kontroli podatkowych.

CYFRYZACJA

  1. Rozszerzenie usług aplikacji mObywatel – więcej spraw urzędowych możliwych do załatwienia przez telefon.
  2. Integracja systemów administracyjnych – zmniejszenie liczby formalności i szybszy dostęp do danych urzędowych.
  3. Pełna digitalizacja umów o pracę – ułatwione i bezpieczniejsze zawieranie oraz aneksowanie umów.
  4. Elektroniczne doręczanie załączników do decyzji administracyjnych – szybsza i wygodniejsza komunikacja obywateli z urzędami.

OCHRONA KONSUMENTÓW

  1. Ograniczenie kradzieży tożsamości – skuteczniejsze zabezpieczenie obywateli przed wyłudzeniami finansowymi.
  2. Uproszczenie procedur dla e-commerce – jasne zasady określania statusu konsumenta, upraszczające handel internetowy.
  3. Informacja o śmierci posiadacza rachunku – zabezpieczenie rachunków bankowych bez konieczności składania dodatkowych dokumentów.

SĄDOWNICTWO I ADMINISTRACJA

  1. Cyfryzacja postępowań sądowych – wymiana dokumentów online, co przyspieszy procesy sądowe.
  2. Zdalne rozprawy przed KIO – oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorców uczestniczących w przetargach.
  3. Usprawnienie mediacji sądowych i administracyjnych – szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie sporów.
  4. Nowoczesna definicja rzemiosła – dostosowanie prawa do potrzeb nowoczesnych, cyfrowych firm rzemieślniczych.
  5. Zasada jednoinstancyjności w postępowaniach administracyjnych – szybsze uzyskiwanie ostatecznych decyzji.
  6. Możliwość umorzenia dawno zawieszonych postępowań administracyjnych – kończenie przeciągających się postępowań, zmniejszające biurokrację.

ENERGETYKA I ŚRODOWISKO

  1. Podniesienie limitu instalacji energetycznych do 500 kW – większe możliwości inwestowania firm w odnawialne źródła energii na własne potrzeby.
  2. Czytelne rachunki za prąd – łatwiejsze zarządzanie wydatkami za energię elektryczną dzięki prostszym rachunkom.

BEZPIECZEŃSTWO I OBRONNOŚĆ

  1. Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach – przejrzystość zamówień publicznych i większa pewność uczciwości przedsiębiorstw.
  2. Przegląd przypadków goldplatingu – ograniczenie dodatkowych obciążeń wynikających z nadgorliwego wdrażania przepisów unijnych.

ZDROWIE I USŁUGI SPOŁECZNE

  1. Rozszerzenie IKP o dostęp do wyników badań – szybki dostęp pacjentów do własnych wyników medycznych online.
  2. Pakiet kolejkowy – poprawa efektywności organizacji kolejek w placówkach ochrony zdrowia.
  3. Integracja baz danych KRS, CEIDG oraz VAT – uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez łatwiejszą obsługę administracyjną.

Podsumowanie

Inicjatywa SprawdzaMY – Wielka Siódemka deregulacji koncentruje się na rozwiązaniach, które odciążą obywateli i MŚP, usuwając zbędne bariery biurokratyczne. To pierwsze tak szerokie partnerstwo rządu i społeczności ekspertów, nastawione na szybkie efekty. Społeczny zespół deregulacyjny będzie nadal monitorować postępy i proponować kolejne usprawnienia – zgodnie z zasadą, że prawo ma służyć ludziom, a nie ich przytłaczać.

W odpowiedzi na otwartość strony rządowej, by na bieżąco weryfikować postępy prac nie tylko deregulacyjnych, ale także na słowa Premiera RP – że „każdy minister ma nie tylko mieć nazwę ministerstwa, ale w nawiasie (minister ds deregulacji)” – Rafał Brzoska rzucił wyzwanie, by podjąć największy możliwy wysiłek: każdy nowy akt prawny niech spowoduje wyeliminowanie 2 innych – najstarszych, nieobowiązujących, nieprzystających do obecnych czasów. Dzięki temu poprawa w stanowieniu prawa będzie miała charakter ciągły.

Organizatorzy zachęcają do śledzenia postępów prac na oficjalnej stronie internetowej sprawdzamy.com, gdzie opublikowano pełną listę zgłoszonych postulatów. Każdy obywatel może tam również zgłosić własną sugestię deregulacyjną lub skomentować istniejące propozycje – do tej pory internauci zamieścili już setki komentarzy do opublikowanych pomysłów. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu rządu i społeczeństwa, kolejne miesiące przyniosą dalsze decyzje ograniczające nadmierne przepisy i uwalniające polską gospodarkę od zbędnych obciążeń. Nowe, przyjazne regulacje mają sprawić, że prowadzenie firmy stanie się prostsze, a załatwianie urzędowych spraw – szybsze i mniej stresujące. Inicjatorzy Wielkiej Siódemki deregulacji zapowiadają bieżące informowanie o losach poszczególnych ułatwień i kontynuowanie misji budowania nowoczesnego państwa na miarę oczekiwań obywateli XXI wieku.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Śmierć nabywcy nieruchomości a prawa seniora – kto wypłaci rentę dożywotnią?

Większość umów o dożywocie w Polsce – aż 99%...

Nowe rozporządzenie Trumpa uderza w prawo do obywatelstwa dzieci urodzonych w USA

Prawo ziemi w USA przed Sądem Najwyższym. Rozporządzenie Trumpa...

Czujka dymu obowiązkowa. Brak? Grzywna i brak odszkodowania

Brak odbioru budynku przez straż pożarną, grzywna sięgająca 5 000...

Podobne tematy

SprawdzaMY publikuje 15. pakiet deregulacyjny z 48 propozycjami zmian

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 460 postulatów deregulacyjnych,...

Gold-plating w Polsce: 100 przykładów nadregulacji w implementacji prawa UE

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z...

SprawdzaMY publikuje 14. pakiet deregulacyjny

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 412 postulatów deregulacyjnych,...
00:03:18

Ponad 300 propozycji deregulacyjnych trafi do premiera jeszcze w maju

Rafał Brzoska – na prośbę premiera Donalda Tuska –...

SprawdzaMY publikuje 11. turę pomysłów – kolejne 27 propozycji uproszczeń dla obywateli i firm

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała już 309 postulatów...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie