SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 412 postulatów deregulacyjnych, a już 100 z nich jest w realizacji na ścieżce legislacyjnej. Dziś zaprezentowano czternastą turę rozwiązań na stronach www.SprawdzaMY.com. Obejmuje ona 34 propozycje, z których najważniejsze to:
- Koniec z corocznym składaniem wniosków o 800+ (2316) – zakłada automatyczne przyznawanie świadczenia na podstawie danych zgromadzonych w rejestrach państwowych, takich jak PESEL czy ZUS. Dzięki temu proces stanie się bardziej efektywny, wygodniejszy dla obywateli i zredukuje biurokrację. Zmiana uprości życie rodzinom, skróci czas oczekiwania na wypłatę świadczeń, a także obniży koszty administracyjne i ryzyko błędów.
- Cyfrowe odnawianie paszportów bez wizyty w urzędzie (2317) – projekt wprowadza cyfrową platformę do odnowienia paszportu, umożliwiając obywatelom składanie wniosków online, co poprawia wygodę, efektywność i bezpieczeństwo usług paszportowych. Automatyzacja procesu pozwoli na szybsze załatwienie sprawy, zmniejszając obciążenie administracji oraz koszty związane z obsługą. Zwiększy to dostępność usługi, zwłaszcza dla osób mieszkających w mniejszych miejscowościach oraz za granicą. Zmniejszenie zużycia papieru pozytywnie wpłynie na środowisko, a wdrożenie systemu cyfrowego poprawi transparentność i jakość usług publicznych.
- Uproszczenie procedur dla debiutów giełdowych i nowych emisji akcji (1801) – propozycja pozwoli zwiększyć dostępność rynku kapitałowego dla firm, zwłaszcza z sektora MSP. Dzięki ograniczeniu kosztów i obowiązków regulacyjnych więcej przedsiębiorstw będzie mogło pozyskać kapitał na rozwój, a inwestorzy zyskają szerszą ofertę. Zmiany te mają pobudzić aktywność giełdową, wzmocnić konkurencyjność polskiego rynku i ułatwić wprowadzanie innowacji, co przełoży się na wzrost gospodarczy i lepsze wykorzystanie potencjału krajowych firm.
- Koniec z nadmiernym zbieraniem danych na meczach piłkarskich (1915) – zniesienie obowiązku zbierania danych osobowych obywateli polskich przy zakupie biletów na międzynarodowe mecze piłki nożnej organizowane w Polsce. Zmiana odciąży organizatorów, ograniczy zbędną biurokrację i poprawi dostępność imprez sportowych – zwłaszcza dla młodzieży, rodzin i grup szkolnych. Mniej formalności to szybsze zakupy biletów, niższe koszty i mniejsze ryzyko naruszeń prywatności. Ułatwienia wpłyną pozytywnie na frekwencję, promocję sportu i atrakcyjność polskich stadionów, zapewniając jednocześnie odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
- Szybsze i tańsze inwestycji w biomasę (2305) – zwiększenie roli biomasy w polskim ciepłownictwie, co przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Dzięki dostosowaniu regulacji prawnych przedsiębiorstwa ciepłownicze zyskają możliwość szybszych i tańszych inwestycji w biomasę, co obniży koszty produkcji ciepła, zredukuje emisję gazów cieplarnianych oraz poprawi jakość powietrza. Wzrost wykorzystania biomasy wesprze lokalne rynki, zwiększy niezależność energetyczną, a także stworzy nowe miejsca pracy na obszarach wiejskich. Dodatkowo, rozwój ciepłownictwa opartego na OZE pomoże Polsce w realizacji celów klimatycznych i wzmocni konkurencyjność sektora energetycznego.
- Cyfryzacja ksiąg wieczystych – koniec z rocznym oczekiwaniem na wpis (2318) – projekt digitalizacji ksiąg wieczystych ma na celu uproszczenie procesu wpisów, zwiększenie efektywności oraz poprawę dostępności usług sądowych. Dzięki wprowadzeniu elektronicznego systemu składania wniosków, automatyzacji procesów i integracji z systemami sądowymi czas rozpatrywania spraw ulegnie skróceniu, a ryzyko błędów zostanie zminimalizowane. Digitalizacja umożliwi szybki dostęp do aktualnych danych o nieruchomościach, co wpłynie na większe bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami i stabilność rynku. Dodatkowo, zmniejszy się obciążenie sądów, co pozwoli na efektywniejsze zarządzanie zasobami.
- Jednolity format raportowania ESG dla firm – koniec z wielokrotnym przygotowywaniem tych samych danych (2323) – uprości procesy zbierania i analizowania tych danych przez banki. Dzięki temu raportowanie stanie się bardziej efektywne, co pozwoli zmniejszyć ryzyko błędów i obniżyć koszty. Firmy zaoszczędzą czas i zasoby, a banki będą mogły szybciej ocenić sytuację swoich klientów. Zmiana zwiększy transparentność, poprawi jakość danych oraz przyczyni się do rozwoju zrównoważonego rynku finansowego i gospodarki.
- Uproszczenie odliczania wydatków na bezpieczeństwo i obronność w kosztach podatkowych (2344) – projekt przewiduje zmianę ustawy o CIT poprzez dodanie przepisu, który jednoznacznie uzna wydatki na działania związane z bezpieczeństwem i obronnością – takie jak szkolenia, ćwiczenia czy udział w dobrowolnej służbie wojskowej – za koszty uzyskania przychodów. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskają jasność prawną i uproszczone rozliczenia, co ograniczy ryzyko sporów z organami skarbowymi oraz zachęci sektor prywatny do większego zaangażowania w działania wzmacniające obroność Państwa. Zmiana poprawi przejrzystość systemu podatkowego, zmniejszy biurokrację i zwiększy efektywność inwestycji w bezpieczeństwo.
- Koniec z ręcznym wypełnianiem formularzy ZUS przy zasiłkach opiekuńczych (2347) – automatyczne pobieranie danych z systemu ZUS do formularzy Z15-A i Z15-B wyeliminuje konieczność ich ręcznego wypełniania przez pracowników i pracodawców. Dzięki temu proces rozpatrywania wniosków o zasiłek opiekuńczy stanie się szybszy, bardziej efektywny i mniej podatny na błędy. Redukcja biurokracji poprawi jakość obsługi, skróci czas oczekiwania na decyzje i wypłatę świadczeń, a także zmniejszy obciążenie administracyjne. Zmiana ta przyczyni się do oszczędności czasu i zasobów, a także zwiększy przejrzystość i efektywność systemu ubezpieczeń społecznych.
- Większa elastyczność w dostępie do teleporad w POZ (2349) – zniesienie sztywnych ograniczeń formalnych, dzięki czemu lekarze i pacjenci zyskają możliwość wyboru najwłaściwszej formy kontaktu. To poprawi dostęp do świadczeń, skróci kolejki i odciąży system ochrony zdrowia. Rozwiązanie to zwiększy komfort pacjentów, umożliwi szybsze interwencje medyczne oraz pozwoli lepiej wykorzystać zasoby kadrowe.
- Równy dostęp do wsparcia dla słuchaczy studiów podyplomowych z niepełnosprawnościami (2360) – umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami korzystania ze wsparcia finansowego i organizacyjnego w ramach studiów podyplomowych. Dzięki dostosowaniu przepisów osoby te będą mogły ubiegać się o środki publiczne, co poprawi ich szanse na rozwój zawodowy oraz społeczną integrację. Uczelnie zyskają narzędzie do realizacji bardziej inkluzywnych polityk, a system edukacji stanie się bardziej otwarty i przystępny dla wszystkich, niezależnie od formy kształcenia.
– Propozycja likwidacji obowiązku corocznego składania wniosków w ramach programu 800+ przewiduje automatyczne przyznawanie świadczenia na podstawie danych zgromadzonych w państwowych rejestrach, takich jak PESEL oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Rozwiązanie to umożliwi automatyczne ustalanie prawa do świadczenia bez konieczności podejmowania dodatkowych działań ze strony obywatela. Dzięki temu proces przyznawania świadczeń stanie się bardziej efektywny, wygodniejszy dla rodzin i znacznie mniej obciążony biurokracją. Kluczowe korzyści wynikające z proponowanej zmiany to ułatwienie codziennego życia rodzinom, skrócenie czasu oczekiwania na wypłatę świadczenia, obniżenie kosztów administracyjnych po stronie instytucji obsługujących program, redukcja ryzyka błędów ludzkich i formalnych oraz zwiększenie przejrzystości i sprawności działania systemu świadczeń rodzinnych. Wdrożenie automatyzacji przyznawania świadczeń w programie 800+ wpisuje się w szerszy kierunek cyfryzacji usług publicznych, wykorzystania danych państwowych w sposób efektywny i bezpieczny oraz budowania nowoczesnej administracji publicznej zorientowanej na obywatela – wskazał Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.
Deregulacja – skala inicjatywy i postępy prac
Proces deregulacji wyraźnie przyspieszył w ostatnich tygodniach. Premier Donald Tusk spotkał się z członkami zespołu SprawdzaMY oraz Rządowego Zespołu ds. Deregulacji, aby omówić postępy i kolejne kroki. Efekt współpracy rządu z inicjatywą społeczną jest wymierny: tylko około 17% pomysłów odrzucono ze względu na konieczność ochrony stabilności budżetu państwa.
Dotychczasowa statystyka postulatów deregulacyjnych:
- 412 opublikowanych
- 314 przekazanych stronie rządowej
- 100 JUŻ w realizacji
Dla 300 postulatów przekazanych stronie rządowej uruchomiono na stronach www.SprawdzaMY.com zegary, które odliczają uzgodnione 100 dni do wdrożenia legislacyjnego, mają również opisany status, informujący na jakim etapie legislacyjnym i wdrożenia w życie się znajdują.
Od początku działania inicjatywy SprawdzaMY obywatele i przedsiębiorcy zgłosili ponad 15 tysięcy propozycji zmian prawa, z czego aż 70% pochodzi od obywateli. Spośród setek zidentyfikowanych barier wyselekcjonowano siedem obszarów priorytetowych, tzw. Wielką Siódemkę deregulacji, obejmujących: podatki, cyfryzację usług, wymiar sprawiedliwości, energetykę, prawo unijne, zdrowie oraz usprawnienie administracji i bezpieczeństwa. W tych właśnie silosach tematycznych opracowano pierwsze pakiety usprawnień. Do czerwca br. zespół planował przedłożyć łącznie 300 usprawnień, jednak tempo wskazuje, że uda się opracować znacznie więcej. Pierwsze efekty prac są spodziewane już w maju – rząd zapowiada, że część ułatwień zacznie obowiązywać niemal natychmiast po uchwaleniu nowych przepisów.
Komentarze ekspertów
– Proponujemy w pełni cyfrową usługę odnawiania paszportu, umożliwiając obywatelom złożenie wniosku online – bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. To przełomowe rozwiązanie w zakresie administracji publicznej, które znacząco podniesie jakość i dostępność usług państwowych. Dzięki automatyzacji i integracji z rejestrami państwowymi, proces stanie się szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy. Czas potrzebny na załatwienie formalności zostanie skrócony, a obciążenie urzędów – zmniejszone. Obywatele zyskają możliwość odnawiania dokumentu z dowolnego miejsca, co jest szczególnie istotne dla osób mieszkających w mniejszych miejscowościach oraz poza granicami kraju. Projekt jest elementem szerszej strategii cyfrowej transformacji państwa, której celem jest nowoczesna, zintegrowana i obywatelska administracja publiczna, oferująca usługi dopasowane do potrzeb XXI wieku – mówi Wojciech Kostrzewa, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.
– Uproszczenie procedur związanych z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz ofertą wtórną (SPO) mają na celu zwiększenia dostępności rynku kapitałowego, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Kluczowym założeniem jest ograniczenie kosztów i obowiązków regulacyjnych, które obecnie stanowią istotną barierę wejścia dla wielu dynamicznie rozwijających się firm. Dzięki uproszczeniu procesów emisji papierów wartościowych więcej firm zyska realną możliwość pozyskania kapitału na rozwój poprzez giełdę, inwestorzy indywidualni i instytucjonalni otrzymają dostęp do szerszej oferty inwestycyjnej, zwiększy się aktywność i płynność rynku kapitałowego, a także wzmocniona zostanie konkurencyjność i atrakcyjność polskiej giełdy – zarówno w skali regionalnej, jak i międzynarodowej. Postulat ten wspiera rozwój innowacyjnych sektorów gospodarki, umożliwiając szybszą komercjalizację nowych technologii oraz ekspansję firm o wysokim potencjale wzrostu. W długofalowej perspektywie może to przełożyć się na przyspieszenie wzrostu gospodarczego, poprawę struktury finansowania przedsiębiorstw oraz efektywniejsze wykorzystanie potencjału krajowego rynku kapitałowego jako źródła rozwoju i modernizacji polskiej gospodarki – podkreśla Jacek Socha, Koordynator Projektu w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Nasza propozycja przewiduje rezygnację z obowiązku pozyskiwania danych osobowych obywateli polskich podczas zakupu biletów na międzynarodowe mecze piłkarskie odbywające się na terytorium Polski. Celem rozwiązania jest ograniczenie zbędnych formalności, uproszczenie procesu nabywania biletów oraz poprawa dostępności wydarzeń sportowych dla szerokiego grona kibiców. Zmiana przyniesie szereg korzyści – przykładowo odciążenie organizatorów wydarzeń sportowych poprzez zmniejszenie wymogów administracyjnych, ułatwienie zakupu biletów – szczególnie dla rodzin, młodzieży oraz grup szkolnych, obniżenie kosztów organizacyjnych i technicznych, zredukowanie ryzyka naruszeń prywatności i przetwarzania danych osobowych, a także wzrost atrakcyjności i dostępności polskich stadionów jako miejsc otwartych i przyjaznych kibicom. Jednocześnie projekt zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa imprez masowych, opierając się na sprawdzonych mechanizmach kontroli i nadzoru stosowanych przez służby porządkowe i organizatorów. Ułatwienia wpisują się w politykę promowania sportu, otwartości oraz efektywnego zarządzania imprezami międzynarodowymi zgodnie z europejskimi standardami – tłumaczy prof. dr hab. n. pr. Paweł Wajda, menedżer ds. prawnych Inicjatywy SprawdzaMY.
– Bardzo ważne jest wzmocnienie roli biomasy jako kluczowego odnawialnego źródła energii w systemach ciepłowniczych. Dzięki odpowiednim zmianom regulacyjnym, przedsiębiorstwa ciepłownicze zyskają łatwiejszy dostęp do inwestycji w technologie oparte na biomasie, co pozwoli na szybszą modernizację infrastruktury i obniżenie kosztów produkcji ciepła. Szersze wykorzystanie biomasy przyniesie istotne korzyści środowiskowe i gospodarcze – jak redukcja emisji gazów cieplarnianych i poprawa jakości powietrza, wsparcie lokalnych rynków biomasy i rozwój rolnictwa energetycznego, zwiększenie bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski, tworzenie nowych miejsc pracy, szczególnie na obszarach wiejskich, a przede wszystkim wzrost udziału OZE w miksie energetycznym, zgodnie z celami klimatycznymi UE. Rozwój ciepłownictwa opartego na biomasie to również szansa na podniesienie konkurencyjności sektora energetycznego poprzez unowocześnienie źródeł ciepła i odejście od paliw kopalnych. W dłuższej perspektywie rozwiązanie to wspiera transformację energetyczną i zrównoważony rozwój, przy jednoczesnym wzmocnieniu lokalnych gospodarek i stabilności rynku energii cieplnej – wskazuje Krzysztof Zamasz, ekspert z Zespołu Energetyka Inicjatywy SprawdzaMY.
– Projekt digitalizacji ksiąg wieczystych ma na celu radykalne uproszczenie i przyspieszenie procedur związanych z obrotem nieruchomościami, poprzez wprowadzenie w pełni elektronicznego systemu obsługi wpisów. Zmiany te umożliwią składanie wniosków online, automatyzację wybranych etapów postępowania oraz pełną integrację z systemami sądowymi i administracyjnymi. Kluczowe korzyści z wdrożenia cyfrowego systemu ksiąg wieczystych to znaczące skrócenie czasu rozpatrywania spraw i wydawania decyzji, zwiększenie dostępności i przejrzystości danych o nieruchomościach dla obywateli, notariuszy, banków i przedsiębiorców, redukcja błędów i ryzyka związanego z ręcznym przetwarzaniem dokumentacji, poprawa bezpieczeństwa i stabilności rynku nieruchomości, a także ograniczenie obciążenia sądów wieczystoksięgowych i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów kadrowych. Digitalizacja ksiąg wieczystych to istotny krok w stronę nowoczesnego wymiaru sprawiedliwości i administracji, który odpowiada na potrzeby obywateli oraz wspiera rozwój gospodarki cyfrowej. Projekt ten wpisuje się w szerszą strategię cyfryzacji usług publicznych, podnosząc standardy jakości, transparentności i dostępności danych kluczowych dla funkcjonowania rynku nieruchomości w Polsce.
Ponadto proponujemy wdrożenie jednolitego formatu raportowania danych ESG, co znacząco uprości procesy zbierania, przetwarzania i analizy informacji niefinansowych przez instytucje finansowe – w szczególności banki. Dzięki standaryzacji proces raportowania stanie się bardziej efektywny i mniej czasochłonny zarówno dla firm, jak i dla instytucji finansowych, zmniejszy się ryzyko błędów oraz rozbieżności interpretacyjnych, obniżone zostaną koszty operacyjne związane z obsługą danych ESG, firmy zaoszczędzą zasoby, a banki zyskają możliwość szybszej i trafniejszej oceny ryzyk oraz potencjału klientów. Poprawie ulegnie też jakość i porównywalność danych, co zwiększy transparentność rynku i wiarygodność decyzji inwestycyjnych. Wprowadzenie jednolitego formatu raportowania ESG przyczyni się do rozwoju zrównoważonego rynku finansowego, wspierając cele klimatyczne, społeczne i ładu korporacyjnego, a także umocni pozycję Polski jako nowoczesnej, odpowiedzialnej gospodarki – wyjaśnia dr Tadeusz Białek, Prezes Związku Banków Polskich, ekspert Zespołu Bankowego Inicjatywy SprawdzaMY.
– Wskazujemy na możliwość wprowadzenia do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) przepisu, który jednoznacznie kwalifikuje wydatki ponoszone na działania związane z bezpieczeństwem i obronnością — takie jak szkolenia, ćwiczenia wojskowe czy udział w dobrowolnej służbie wojskowej — jako koszty uzyskania przychodów. Wdrożenie tego rozwiązania zapewni przedsiębiorcom jasność prawną i uproszczone rozliczenia podatkowe, zachęci sektor prywatny do aktywniejszego wspierania działań na rzecz wzmocnienia obronności kraju, a także zmniejszy obciążenia administracyjne oraz usprawni proces inwestowania w obszary bezpieczeństwa. Projekt wpisuje się w szerszą strategię wspierania współpracy publiczno-prywatnej w zakresie bezpieczeństwa państwa, promując odpowiedzialność i zaangażowanie przedsiębiorców na rzecz ochrony narodowych interesów – mówi Ryszard Chmura, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.
– Wprowadzenie mechanizmu automatycznego pobierania danych z systemu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) bezpośrednio do formularzy Z15-A i Z15-B wyeliminuje konieczność ich ręcznego wypełniania przez pracowników i pracodawców. Dzięki temu proces rozpatrywania wniosków o zasiłek opiekuńczy stanie się szybszy i bardziej efektywny, ryzyko błędów wynikających z ręcznego wprowadzania danych zostanie znacząco ograniczone, usprawniona zostanie obsługa wniosków, co przełoży się na skrócenie czasu oczekiwania na decyzje i wypłatę świadczeń, zmniejszy się obciążenie administracyjne zarówno po stronie pracodawców, jak i instytucji, a w konsekwencji zwiększy się przejrzystość i efektywność działania systemu ubezpieczeń społecznych. Możliwe będą też oszczędności czasu i zasobów, co pozwoli na lepsze wykorzystanie dostępnych środków. Wdrożenie tego rozwiązania jest krokiem w stronę dalszej cyfryzacji usług publicznych i poprawy komfortu zarówno dla obywateli, jak i dla podmiotów odpowiedzialnych za realizację świadczeń – dodaje dr Marcin Wojewódka, ekspert z Zespołu Prawo Pracy Inicjatywy SprawdzaMY.
– Proponowane przez nas rozwiązanie przewiduje likwidację sztywnych wymogów formalnych dotyczących formy kontaktu między lekarzami a pacjentami. Dzięki temu obie strony zyskają swobodę wyboru najbardziej odpowiedniej i efektywnej metody komunikacji – czy to w formie osobistej wizyty, konsultacji telefonicznej, teleporady czy innej formy zdalnej. Korzyści wynikające z tej zmiany to poprawa dostępności do świadczeń zdrowotnych i znaczące skrócenie kolejek do lekarzy, odciążenie systemu ochrony zdrowia poprzez lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów kadrowych, zwiększenie komfortu pacjentów, którzy będą mogli wybrać najdogodniejszą dla siebie formę kontaktu oraz umożliwienie szybszych interwencji medycznych dzięki elastycznym i dostosowanym do potrzeb kanałom komunikacji. Wdrożenie tych zmian przyczyni się do efektywniejszego funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej oraz podniesienia jakości obsługi pacjentów – tłumaczy Tomasz Zieliński, ekspert z Rady ds. Zdrowia Inicjatywy SprawdzaMY.
– Niezbędne jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami korzystania ze wsparcia finansowego oraz organizacyjnego w ramach studiów podyplomowych – dotychczas możliwe jest to dla studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Takie dostosowanie przepisów sprawi, że osoby z niepełnosprawnościami będą mogły nadal ubiegać się o publiczne środki, kontynuując edukację – w tym przypadku podyplomową, co znacząco zwiększy ich możliwość rozwoju zawodowego oraz integracji społecznej. Realizacja tego rozwiązania przyniesie korzyści na kilku poziomach – poprawi dostępność edukacji podyplomowej dla osób z niepełnosprawnościami, wzmocni szanse zawodowe oraz samodzielność tych osób, uczelnie zyskają narzędzia do wdrażania bardziej inkluzywnych i zrównoważonych polityk edukacyjnych, a system edukacji stanie się bardziej otwarty i elastyczny, odpowiadając na różnorodne potrzeby wszystkich osób kształcących się. Ponadto przyczyni się to do społecznej integracji i wyrównywania szans w dostępie do kształcenia i zdobywania nowych kwalifikacji. Projekt wpisuje się w dążenia do tworzenia równościowych i przyjaznych warunków kształcenia na wszystkich poziomach edukacji wyższej, sprzyjających rozwojowi całego społeczeństwa – podsumowuje dr Ewa Ger, Dyrektor Generalna Uniwersytetu SWPS, ekspertka Zespołu ds. Szkolnictwa Wyższego w Inicjatywie SprawdzaMY.
Najważniejsze korzyści z nowych uproszczeń dla obywateli i firm – w procesie legislacyjnym
Proponowane zmiany koncentrują się na praktycznych udogodnieniach, które Polacy odczują na co dzień – od szybszego załatwiania spraw urzędowych, przez przyjazne podatki, po łatwiejsze procedury dla przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy wybrane postulaty (spośród 24 aktualnie procedowanych) wraz z ich konkretnymi korzyściami, pogrupowane tematycznie:
PODATKI I FINANSE PUBLICZNE
- Domniemanie niewinności podatnika – podatnik będzie chroniony przed bezpodstawnymi zarzutami skarbowymi.
- Vacatio legis minimum 6 miesięcy – przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na przygotowanie się do nowych regulacji.
- Leasing elektroniczny – łatwiejsze zawieranie umów leasingowych, obniżające koszty operacyjne firm.
- Zakaz częściowej korekty deklaracji po kontroli celno-skarbowej – jasne zasady kończenia kontroli podatkowych.
CYFRYZACJA
- Rozszerzenie usług aplikacji mObywatel – więcej spraw urzędowych możliwych do załatwienia przez telefon.
- Integracja systemów administracyjnych – zmniejszenie liczby formalności i szybszy dostęp do danych urzędowych.
- Pełna digitalizacja umów o pracę – ułatwione i bezpieczniejsze zawieranie oraz aneksowanie umów.
- Elektroniczne doręczanie załączników do decyzji administracyjnych – szybsza i wygodniejsza komunikacja obywateli z urzędami.
OCHRONA KONSUMENTÓW
- Ograniczenie kradzieży tożsamości – skuteczniejsze zabezpieczenie obywateli przed wyłudzeniami finansowymi.
- Uproszczenie procedur dla e-commerce – jasne zasady określania statusu konsumenta, upraszczające handel internetowy.
- Informacja o śmierci posiadacza rachunku – zabezpieczenie rachunków bankowych bez konieczności składania dodatkowych dokumentów.
SĄDOWNICTWO I ADMINISTRACJA
- Cyfryzacja postępowań sądowych – wymiana dokumentów online, co przyspieszy procesy sądowe.
- Zdalne rozprawy przed KIO – oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorców uczestniczących w przetargach.
- Usprawnienie mediacji sądowych i administracyjnych – szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie sporów.
- Nowoczesna definicja rzemiosła – dostosowanie prawa do potrzeb nowoczesnych, cyfrowych firm rzemieślniczych.
- Zasada jednoinstancyjności w postępowaniach administracyjnych – szybsze uzyskiwanie ostatecznych decyzji.
- Możliwość umorzenia dawno zawieszonych postępowań administracyjnych – kończenie przeciągających się postępowań, zmniejszające biurokrację.
ENERGETYKA I ŚRODOWISKO
- Podniesienie limitu instalacji energetycznych do 500 kW – większe możliwości inwestowania firm w odnawialne źródła energii na własne potrzeby.
- Czytelne rachunki za prąd – łatwiejsze zarządzanie wydatkami za energię elektryczną dzięki prostszym rachunkom.
BEZPIECZEŃSTWO I OBRONNOŚĆ
- Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach – przejrzystość zamówień publicznych i większa pewność uczciwości przedsiębiorstw.
- Przegląd przypadków goldplatingu – ograniczenie dodatkowych obciążeń wynikających z nadgorliwego wdrażania przepisów unijnych.
ZDROWIE I USŁUGI SPOŁECZNE
- Rozszerzenie IKP o dostęp do wyników badań – szybki dostęp pacjentów do własnych wyników medycznych online.
- Pakiet kolejkowy – poprawa efektywności organizacji kolejek w placówkach ochrony zdrowia.
- Integracja baz danych KRS, CEIDG oraz VAT – uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez łatwiejszą obsługę administracyjną.
Podsumowanie
Inicjatywa SprawdzaMY – Wielka Siódemka deregulacji koncentruje się na rozwiązaniach, które odciążą obywateli i MŚP, usuwając zbędne bariery biurokratyczne. To pierwsze tak szerokie partnerstwo rządu i społeczności ekspertów, nastawione na szybkie efekty. Społeczny zespół deregulacyjny będzie nadal monitorować postępy i proponować kolejne usprawnienia – zgodnie z zasadą, że prawo ma służyć ludziom, a nie ich przytłaczać.
W odpowiedzi na otwartość strony rządowej, by na bieżąco weryfikować postępy prac nie tylko deregulacyjnych, ale także na słowa Premiera RP – że „każdy minister ma nie tylko mieć nazwę ministerstwa, ale w nawiasie (minister ds deregulacji)” – Rafał Brzoska rzucił wyzwanie, by podjąć największy możliwy wysiłek: każdy nowy akt prawny niech spowoduje wyeliminowanie 2 innych – najstarszych, nieobowiązujących, nieprzystających do obecnych czasów. Dzięki temu poprawa w stanowieniu prawa będzie miała charakter ciągły.