SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opublikowała 460 postulatów deregulacyjnych, a już 112 z nich jest w realizacji na ścieżce legislacyjnej. Dziś zaprezentowano piętnastą turę rozwiązań na stronach www.SprawdzaMY.com. Obejmuje ona 48 propozycji, z których najważniejsze to:
- Zasada 1 nowy przepis oznacza uchylenie 2 dotychczasowych (2508) – przyjęcie przez Prezesa Rady Ministrów zasady: jeden nowy przepis w miejsce dwóch derogowanych, a tym samym przyjęcie rozwiązania, że wdrożenie nowej normy możliwe będzie tylko wtedy, gdy będzie połączone z derogowaniem dwóch norm funkcjonujących w obrocie. Należy przy tym wskazać, że zasada ta musi przyjąć postać deklaracji politycznej, gdzie nie ma prawnej i ustrojowej możliwości, by taka zasada przyjęła postać zasady prawa.
- Procedury adopcyjne bez utrudniającej biurokracji (2243) – cyfryzacja i standaryzację całej procedury adopcyjnej oraz wprowadzenie ustawowych terminów realizacji poszczególnych etapów. Planowane jest także utworzenie centralnego systemu do koordynacji i monitorowania spraw adopcyjnych, co zminimalizuje biurokratyczne opóźnienia i zmniejszy ryzyko błędów formalnych. Dzięki temu dzieci będą szybciej trafiać do odpowiednich rodzin, a kandydaci na rodziców adopcyjnych zyskają lepszy dostęp do informacji oraz dokumentów. W efekcie proces adopcyjny stanie się bardziej przejrzysty i efektywny, co pozytywnie wpłynie na dobrostan dzieci oraz usprawni działanie ośrodków i sądów.
- Dostęp do świadczeń socjalnych dla rodziców w przypadku utraty dziecka (2410) – obecnie rodzice, którzy doświadczyli utraty dziecka podczas ciąży, często nie mogą skorzystać z przysługujących im świadczeń, takich jak zasiłek pogrzebowy czy urlop macierzyński, jeśli nie da się ustalić płci dziecka. Brak ten uniemożliwia rejestrację w urzędzie stanu cywilnego i uzyskanie aktu urodzenia, co jest wymagane przy ubieganiu się o świadczenia. W wielu przypadkach ustalenie płci wymaga kosztownych i nierefundowanych badań genetycznych, które nie zawsze są możliwe do przeprowadzenia. Dodatkowo brakuje przejrzystych procedur dotyczących pochówku szczątków dzieci utraconych
- Wyrównanie szans na dostęp do leczenia niepłodności metodą in vitro (2238) – propozycja wyrównuje szanse na dostępność procedur in vitro, łagodząc kryteria wiekowe i liczbę refundowanych prób, co umożliwi większej liczbie par realizację marzenia o rodzicielstwie. Dzięki temu więcej osób skorzysta z nowoczesnych metod leczenia niepłodności, co poprawi zdrowie reprodukcyjne społeczeństwa i zmniejszy nierówności w dostępie do terapii. Zwiększenie dostępności in vitro przyczyni się do wzrostu liczby urodzeń, co pozytywnie wpłynie na demografię kraju oraz jakość życia rodzin, redukując stres i frustrację związaną z niepłodnością.
- e-Rejestracja pojazdów (2422) – wdrożenie ogólnopolskiego systemu e-rejestracji pojazdów, który pozwoli na załatwienie wszystkich formalności online, bez potrzeby wizyt w urzędach. W efekcie czas rejestracji ulegnie znacznemu skróceniu, a obywatele i firmy zyskają wygodę oraz niższe koszty związane z procesem. Cyfrowa platforma poprawi przejrzystość i bezpieczeństwo danych, zmniejszy obciążenie administracji oraz zwiększy efektywność i konkurencyjność rynku motoryzacyjnego.
- Sprawiedliwe dotacje dla firm obronnych (2414) – usprawnienie zasad przyznawania dotacji celowych dla przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz Sił Zbrojnych RP poprzez uwzględnienie szerszych kryteriów, takich jak koszty stałe, zaawansowanie technologiczne oraz strategiczne znaczenie działalności. Wprowadzenie tych zmian pozwoli na bardziej efektywne i sprawiedliwe finansowanie firm kluczowych dla obronności, co przyczyni się do zwiększenia gotowości obronnej Państwa oraz rozwoju sektora przemysłowego o wysokim potencjale technologicznym.
- Uproszczenie przepisów dotyczących pracy zdalnej (2506) – usunięcie nadmiernych formalności i rozproszonych regulacji w Kodeksie pracy. Zmiany mają na celu usprawnienie procedur składania oraz rozpatrywania wniosków o pracę zdalną, co ułatwi pracodawcom i pracownikom korzystanie z tej formy zatrudnienia. W efekcie nastąpi obniżenie kosztów administracyjnych, zmniejszenie ryzyka sporów oraz zwiększenie elastyczności organizacji pracy, zwłaszcza w małych i średnich firmach. Zmiana przyczyni się do poprawy przejrzystości prawa pracy, lepszego dostosowania do potrzeb rynku i zwiększenia atrakcyjności pracy zdalnej.
- Usunięcie ograniczeń w zaopatrywaniu szpitali w refundowane wyroby medyczne (2406) – usunięcie ograniczeń w zaopatrywaniu szpitali w refundowane wyroby medyczne, co pozwoli placówkom korzystać z szerszego grona certyfikowanych dostawców. Dzięki temu zwiększy się konkurencja na rynku, co przełoży się na obniżenie kosztów i poprawę dostępności niezbędnych wyrobów. Ułatwi to szpitalom efektywniejsze zarządzanie zaopatrzeniem, podniesie jakość i szybkość świadczenia usług medycznych oraz ograniczy liczbę sporów prawnych, wspierając tym samym bardziej sprawny i transparentny system opieki zdrowotnej.
- Pakiet rozwiązań energetycznych:
- System Jednolitego Raportowania Energetycznego (2428) – projekt przewiduje wdrożenie zintegrowanego Systemu Jednolitego Raportowania Energetycznego, który zastąpi obecny, rozproszony model wielokrotnego przekazywania tych samych danych do różnych instytucji. Nowe rozwiązanie typu „jedno okienko” uprości obowiązki sprawozdawcze, ograniczy koszty operacyjne firm energetycznych i zminimalizuje ryzyko błędów oraz niespójności danych. Zwiększy to przejrzystość rynku, ułatwi nadzór i analizy regulacyjne, a także poprawi jakość i dostępność informacji. Reforma przyczyni się do modernizacji sektora energii, jego cyfryzacji i większej konkurencyjności, wspierając realizację celów polityki energetycznej UE oraz zwiększając efektywność gospodarki energetycznej w Polsce.
- Obligatoryjne określenie daty założenia licznika, po podpisaniu umowy na dostawę energii elektrycznej (2437) – wprowadzenie obowiązku określenia terminu montażu licznika energii elektrycznej bezpośrednio po podpisaniu umowy, co znacząco usprawni proces przyłączania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu konsumenci i inwestorzy zyskają większą przewidywalność, skróci się czas oczekiwania na uruchomienie infrastruktury, a ryzyko opóźnień zostanie ograniczone. Nowe przepisy zwiększą przejrzystość i efektywność działania operatorów, poprawią jakość obsługi, przyspieszą rozwój elektromobilności w Polsce i wesprą realizację celów klimatycznych.
- Przewlekłe procedury przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej: wprowadzenie nieprzekraczalnego terminu realizacji umowy o przyłączenie wraz z określeniem kar umownych za jego niedotrzymanie (2440) – zmiana ta przyspieszy uruchamianie nowych punktów ładowania, zwiększając dostępność infrastruktury i wspierając rozwój elektromobilności. Dzięki większej przewidywalności procesów inwestycyjnych wzrośnie zainteresowanie rynkiem, co przełoży się na wzrost liczby stacji, ograniczenie emisji i poprawę jakości powietrza. Korzyści odczują zarówno użytkownicy, jak i inwestorzy, a Polska zbliży się do realizacji unijnych celów klimatycznych.
- Ubóstwo energetyczne – mechanizmy ochronne dla odbiorców dotkniętych ubóstwem energetycznym (2502) – pojekt wprowadza skuteczne mechanizmy ochronne dla osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, zapobiegając odłączeniom energii elektrycznej w okresach zimowych. Dzięki nowym regulacjom Państwo i dostawcy energii będą mogli lepiej chronić najbardziej wrażliwe grupy społeczne, co zmniejszy nierówności i poprawi jakość życia. Digitalizacja i ujednolicenie przepisów zapewnią zgodność z unijnymi dyrektywami, zwiększą bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz ograniczą ryzyko negatywnych skutków zdrowotnych i społecznych.
- Uproszczenie i digitalizacja formularzy oraz procedur w rolnictwie (2507) – skróci czas oczekiwania na decyzje i obniży koszty dla rolników. Obecne złożone formalności utrudniają inwestycje i blokują rozwój gospodarstw, zwłaszcza małych. Nowe rozwiązania ułatwią dostęp do środków wsparcia, zwiększą efektywność administracji oraz konkurencyjność sektora rolnego. Dzięki temu rolnicy szybciej będą mogli realizować inwestycje, a obszary wiejskie zyskają na rozwoju i modernizacji, zgodnie z wymogami unijnymi.
– W odpowiedzi na otwartość strony rządowej, by na bieżąco weryfikować postępy prac nie tylko deregulacyjnych, ale także na słowa Premiera RP – że „każdy minister ma nie tylko mieć nazwę ministerstwa, ale w nawiasie (minister ds deregulacji)” – wskazujemy, by podjąć największy możliwy wysiłek: każdy nowy akt prawny niech spowoduje wyeliminowanie 2 innych – najstarszych, nieobowiązujących, nieprzystających do obecnych czasów. Dzięki temu poprawa w stanowieniu prawa będzie miała charakter ciągły.
Ponadto ważna kwestia – wiem z wielu maili i próśb, że kwestia adopcji to nadal bardzo niedoskonały proces w Polsce. Cierpią na tym dzieci i ich przyszli rodzice. Warto to zmienić – bo każdemu z nas leży na sercu dobro tych maluchów. Dlatego proponujemy, żeby proces adopcji był łatwiejszy i szybszy. Można wprowadzić cyfrowe narzędzia, które pomogą uporządkować wszystkie formalności i wyznaczyć jasne terminy na każdy etap adopcji. Dzięki temu nie będzie zbędnego czekania i pomyłek w papierach. Warto też stworzyć jeden centralny system, który będzie koordynował wszystkie sprawy adopcyjne – tak, żeby wszystko było przejrzyste i pod kontrolą. To ogromna szansa, by dzieci szybciej trafiły do kochających domów, a przyszli rodzice mieli łatwy dostęp do wszystkich potrzebnych informacji i wsparcia. Wierzymy, że dzięki tym zmianom proces adopcyjny przestanie być dla wielu ludzi uciążliwą biurokracją, a stanie się drogą do spełnienia marzeń o rodzinie. Bo na końcu chodzi o to, by każde dziecko znalazło swoje miejsce pełne miłości i bezpieczeństwa. – wskazał Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.
Deregulacja – skala inicjatywy i postępy prac
Proces deregulacji wyraźnie przyspieszył w ostatnich tygodniach. Premier Donald Tusk spotkał się z członkami zespołu SprawdzaMY oraz Rządowego Zespołu ds. Deregulacji, aby omówić postępy i kolejne kroki. Efekt współpracy rządu z inicjatywą społeczną jest wymierny: tylko około 17% pomysłów odrzucono ze względu na konieczność ochrony stabilności budżetu państwa.
Dotychczasowa statystyka postulatów deregulacyjnych:
- 460 opublikowanych
- 350 przekazanych stronie rządowej
- 112 JUŻ w realizacji
Dla 300 postulatów przekazanych stronie rządowej uruchomiono na stronach www.SprawdzaMY.com zegary, które odliczają uzgodnione 100 dni do wdrożenia legislacyjnego, mają również opisany status, informujący na jakim etapie legislacyjnym i wdrożenia w życie się znajdują.
Od początku działania inicjatywy SprawdzaMY obywatele i przedsiębiorcy zgłosili ponad 15 tysięcy propozycji zmian prawa, z czego aż 70% pochodzi od obywateli. Spośród setek zidentyfikowanych barier wyselekcjonowano siedem obszarów priorytetowych, tzw. Wielką Siódemkę deregulacji, obejmujących: podatki, cyfryzację usług, wymiar sprawiedliwości, energetykę, prawo unijne, zdrowie oraz usprawnienie administracji i bezpieczeństwa. W tych właśnie silosach tematycznych opracowano pierwsze pakiety usprawnień. Do czerwca br. zespół planował przedłożyć łącznie 300 usprawnień, jednak tempo wskazuje, że uda się opracować znacznie więcej. Pierwsze efekty prac są spodziewane już w maju – rząd zapowiada, że część ułatwień zacznie obowiązywać niemal natychmiast po uchwaleniu nowych przepisów.
Według najnowszego raportu Santander Leasing[1] polscy przedsiębiorcy są niezwykle zaangażowani, ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność. Aż 65% respondentów deklaruje przeciążenie obowiązkami, a 67% twierdzi, że prowadzi działalność uczciwie i zgodnie z prawem. Dla wielu z nich impulsem do założenia firmy była potrzeba niezależności (59%) oraz pasja (36%). Jako drogę do sukcesu wskazują wytrwałość (55%), innowacyjność (47%), a także kapitał(43%), który pozyskują m.in. dzięki leasingowi(40%).
Ponad siedmiu na dziesięciu małych i średnich przedsiębiorców jest zdania, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest trudne i powinno być ułatwiane przez państwo (72%). Prawie trzy czwarte przedsiębiorców uważa, że to właśnie oni jako sektor MŚP wpływają znacząco na kondycję polskiej gospodarki (72%). Co powstrzymuje Polaków przed założeniem działalności gospodarczej:
- Wysokie koszty (US, ZUS) 32% wskazań
- Brak środków finansowych (27%)
- Biurokracja, skomplikowane przepisy (21%)
Połowa respondentów – reszty społeczeństwa nieprowadzących działalności gospodarczej wyraża ogólnie pozytywne zdanie na temat małych i średnich polskich przedsiębiorców (49%), jedynie 7% ocenia ich negatywnie. Zdają sobie oni sprawę z faktu, że polska gospodarka jest ściśle powiązana z kondycją właśnie MŚP (66%). Prawie trzy czwarte badanych (70%) zauważa, że prowadzenie niewielkiego biznesu w Polsce jest trudnym zadaniem i oczekują ułatwiania takiej działalności przez państwo. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, zostały dodatkowo zapytane o to, dlaczego nie zdecydowałyby się na założenie własnej firmy. Najczęściej wskazywaną przyczyną są wysokie podatki i składki społeczne — odpowiedziała tak jedna trzecia badanych (32%) oraz brak odpowiedniego kapitału na start (27%).
W jaki sposób osiągnąć sukces jako mały / średni przedsiębiorca? Przede wszystkim ciężką pracą i wytrwałością (59%), a także wdrażając innowacyjne pomysły (51%). Badani dostrzegają również konieczność posiadania odpowiedniego zaplecza finansowego (46%) oraz powiązania z innymi uczestnikami rynku (43%). W opinii badanych przedsiębiorcy najczęściej pozyskują środki na start swojego biznesu z kredytu (58%). Jednak połowa uważa, że korzystają z już posiadanych pieniędzy (swoich bądź krewnych) — 51%. Dwie piąte jest zdania, że odpowiednie narzędzia do prowadzenia działalności przedsiębiorcy pozyskują np. poprzez leasing lub wynajem (40%).
Małe i średnie przedsiębiorstwa to bez wątpienia filar polskiej gospodarki, w końcu stanowią one 99,8% wszystkich polskich firm, wśród nich aż 97,2% to mikroprzedsiębiorstwa. Segment MŚP ma ogromne znaczenie również dla Santander Leasing, bowiem stanowi aż 90% naszych klientów. Od ponad ćwierć wieku wspieramy jego rozwój – w ciągu 26 lat udzieliliśmy finansowania o łącznej wartości niemal 15,5 mld zł ponad 85 tysiącom małych i średnich firm.
Komentarze ekspertów
– Dziś wielu rodziców, którzy doświadczyli poronienia lub martwego urodzenia, oprócz ogromnej straty, mierzy się z trudnymi formalnościami i brakiem wsparcia systemowego. Jeśli nie da się ustalić płci dziecka, rodzice często nie mogą skorzystać z przysługujących im praw – takich, jak zasiłek pogrzebowy, czy urlop macierzyński. A wszystko dlatego, że nie mogą zarejestrować dziecka w urzędzie stanu cywilnego, co jest podstawą do otrzymania świadczeń. Ustalenie płci często wymaga specjalistycznych, drogich badań genetycznych, które nie są refundowane i nie zawsze da się je przeprowadzić. W efekcie rodzice zostają bez wsparcia – i finansowego, i emocjonalnego – dokładnie wtedy, kiedy najbardziej go potrzebują. Dodatkowo brakuje jasnych i jednolitych procedur dotyczących pochówku dzieci utraconych we wczesnej ciąży. To rodzi dodatkowy ból, chaos i poczucie niesprawiedliwości. Dlatego tak ważne jest, by wprowadzić zmiany w prawie – ułatwić rejestrację dzieci utraconych niezależnie od możliwości określenia płci, uprościć procedury i zagwarantować realne wsparcie rodzicom w żałobie. Bo godność, empatia i zrozumienie powinny być podstawą systemu – zwłaszcza w tak trudnych chwilach – zaznacza prof. dr hab. n. pr. Paweł Wajda, menedżer ds. prawnych Inicjatywy SprawdzaMY.
– Proponowana zmiana przepisów dotyczących procedur in vitro wyrówna szanse w dostępności tych metod leczenia niepłodności. Łagodzenie kryteriów wiekowych oraz zwiększenie liczby refundowanych prób otwiera drzwi do realizacji marzeń o rodzicielstwie dla znacznie większej grupy par. Dzięki temu więcej osób będzie miało szansę skorzystać z nowoczesnych, skutecznych metod wspomaganego rozrodu, co przyczyni się do poprawy zdrowia reprodukcyjnego społeczeństwa. Zwiększenie dostępności procedur in vitro pozwoli także zmniejszyć istniejące nierówności w dostępie do terapii – nie tylko z powodów finansowych, ale również ze względu na bardziej elastyczne i dostosowane do potrzeb pacjentów kryteria. Tym samym polityka zdrowotna stanie się bardziej sprawiedliwa i efektywna. W rezultacie szerszy dostęp do in vitro powinien wpłynąć na wzrost liczby urodzeń w kraju, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia wyzwań demograficznych, przed jakimi stoi Polska. Większa liczba narodzin poprawi nie tylko statystyki demograficzne, ale również jakość życia rodzin, zmniejszając stres i frustrację związaną z niepłodnością. Patrząc na dłuższą perspektywę, proponowane zmiany będą miały również pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, gdyż zwiększona liczba mieszkańców sprzyja dynamice rynku pracy i konsumpcji. Ponadto, wzmocnienie systemu opieki zdrowotnej poprzez rozszerzenie dostępu do nowoczesnych terapii podniesie jego efektywność i jakość. Podsumowując, zmiany te przyniosą korzyści nie tylko bezpośrednio pacjentom i ich rodzinom, ale także całemu społeczeństwu, wspierając zdrowie, rozwój i spójność społeczno-ekonomiczną kraju. A przede wszystkim – w związku z katastrofą demograficzną państwo powinno wspierać wszystkich rodziców chcących posiadać dzieci – mówi Omenaa Mensah, prezeska Omenaa Foundation i ekspertka Inicjatywy SprawdzaMY w obszarze edukacji.
– Wdrożenie ogólnopolskiego systemu e-rejestracji pojazdów sprawi, że wszystkie formalności będzie można załatwić online – bez wychodzenia z domu i bez konieczności wizyty w urzędzie. To ogromna oszczędność czasu, wygoda i mniej stresu zarówno dla obywateli, jak i firm. Dzięki cyfrowej platformie rejestracja pojazdu stanie się prostsza, szybsza i tańsza. Proces, który dziś często trwa wiele dni i wymaga wielu dokumentów, zostanie skrócony do minimum. Mniej biurokracji oznacza też mniejsze koszty – nie tylko po stronie obywateli, ale również administracji. System e-rejestracji poprawi także przejrzystość całego procesu, zwiększy bezpieczeństwo danych i pozwoli lepiej kontrolować rynek motoryzacyjny. To realny krok w stronę nowoczesnej, cyfrowej Polski – przyjaznej obywatelom, efektywnej i konkurencyjnej – podkreśla Krzysztof Kosiński, Prezydent Ciechanowa, Wiceprezes Związku Miast Polskich, członek Rady ds. Samorządów Inicjatywy SprawdzaMY.
– Niezwykle ważne jest usprawnienie zasad przyznawania dotacji celowych dla przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz Sił Zbrojnych RP. Proponujemy uwzględnienie szerszych kryteriów oceny wniosków – m.in. kosztów stałych firm, poziomu zaawansowania technologicznego czy strategicznego znaczenia danej działalności dla bezpieczeństwa państwa. Dzięki temu wsparcie finansowe będzie trafiać tam, gdzie rzeczywiście jest potrzebne i gdzie może przynieść największy efekt – dla gotowości obronnej, jak i rozwoju innowacyjnego przemysłu. Nowe podejście pozwoli lepiej wspierać firmy o wysokim potencjale technologicznym, które mają kluczowe znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa. To nie tylko wzmocnienie systemu obronnego, ale również impuls dla rozwoju nowoczesnego, konkurencyjnego przemysłu w Polsce
Ponadto od dłuższego czasu widzimy potrzebę zniesienia obecnych ograniczeń w zaopatrywaniu szpitali w refundowane wyroby medyczne. Placówki medyczne powinny wybierać spośród szerszego grona certyfikowanych dostawców, zamiast być ograniczane do wąskiej listy. To ważna zmiana, która zwiększy konkurencję na rynku, a w efekcie obniży koszty zakupu wyrobów medycznych. Szpitale będą mogły sprawniej zarządzać swoim zaopatrzeniem – co przełoży się na szybsze i bardziej efektywne leczenie pacjentów. Dzięki większej elastyczności zakupowej poprawi się dostępność potrzebnych materiałów i sprzętu, a także jakość świadczonych usług. Nowe przepisy zmniejszą również liczbę sporów prawnych wokół zamówień i zakupów. To krok w stronę bardziej nowoczesnego, elastycznego i przyjaznego pacjentowi szpitalnictwa – zaznacza Wojciech Kostrzewa, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.
– Proponujemy uproszczenie przepisów dotyczących pracy zdalnej. Obecnie wiele regulacji jest rozproszonych i niejasnych, a formalności – zwłaszcza dla małych i średnich firm – bywają zbyt skomplikowane i czasochłonne. Chcemy to zmienić. Istotne jest uporządkowanie zasad i ułatwienie całej procedury – zarówno składania wniosków o pracę zdalną, jak i ich rozpatrywania. Dzięki temu pracownicy i pracodawcy będą mogli korzystać z tej formy pracy w sposób prostszy, bardziej przejrzysty i przewidywalny. Zniknie wiele zbędnych formalności, co obniży koszty administracyjne, zmniejszy ryzyko nieporozumień i sporów, a przede wszystkim – zwiększy elastyczność w organizowaniu pracy. To szczególnie ważne dla mniejszych firm, które nie zawsze mają dedykowane działy HR czy prawników. Dzięki takim przepisom praca zdalna stanie się bardziej dostępna i atrakcyjna – zarówno dla firm, które szukają nowoczesnych modeli zatrudnienia, jak i dla pracowników, którzy potrzebują większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – tłumaczy Ryszard Chmura, członek Komitetu Sterującego Inicjatywy SprawdzaMY.
– W tym pakiecie po raz kolejny prezentujemy kilka bardzo potrzebnych rozwiązań dla energetyki.
Po pierwsze, wdrożenie zintegrowanego Systemu Jednolitego Raportowania Energetycznego, który zastąpiłby obecny, skomplikowany model przekazywania tych samych danych do różnych instytucji. To oznacza prawdziwe uproszczenie dla firm działających w sektorze energii. Nowy system wprowadzi zasadę „jednego okienka” – dzięki czemu przedsiębiorstwa będą mogły składać wszystkie niezbędne raporty w jednym miejscu. Ograniczy to powielanie dokumentów, zmniejszy koszty operacyjne, zminimalizuje błędy i poprawi spójność danych. Zyskają nie tylko firmy, ale też regulatorzy i administracja – lepsza jakość danych ułatwi nadzór, analizy oraz planowanie działań regulacyjnych. To także ważny krok w stronę cyfryzacji i modernizacji sektora energetycznego, co zwiększy jego konkurencyjność i efektywność. Taka reforma wspiera realizację celów unijnej polityki energetycznej, a przede wszystkim przyczynia się do większej przejrzystości rynku, lepszego zarządzania energią i wzmocnienia całej gospodarki energetycznej w Polsce.
Po drugie, wprowadzenie obowiązku określenia konkretnego terminu montażu licznika energii elektrycznej tuż po podpisaniu umowy to ważna zmiana, która ułatwi i przyspieszy proces podłączania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu konsumenci, inwestorzy i operatorzy będą dokładnie wiedzieć, kiedy mogą spodziewać się uruchomienia infrastruktury. Zniknie niepewność, skróci się czas oczekiwania, a ryzyko kosztownych opóźnień zostanie ograniczone do minimum. Takie rozwiązanie zwiększy przejrzystość i efektywność działania operatorów systemów dystrybucyjnych, poprawi jakość obsługi i stworzy stabilniejsze warunki dla inwestycji w elektromobilność. A to z kolei oznacza szybszy rozwój sieci ładowania, łatwiejszy dostęp do czystej energii i realne wsparcie dla transformacji energetycznej i celów klimatycznych Polski.
Po trzecie, nieprzekraczalne terminy realizacji umów o przyłączenie ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej – oraz kary umowne za ich niedotrzymanie – to długo wyczekiwany krok, który realnie przyspieszy rozwój infrastruktury ładowania w Polsce. Dzięki temu inwestorzy zyskają większą przewidywalność i bezpieczeństwo, a użytkownicy pojazdów elektrycznych – szybszy dostęp do nowych punktów ładowania. Zmniejszy się ryzyko opóźnień, które do tej pory hamowały wiele projektów. Wzrost zaufania do rynku oznacza większe zainteresowanie inwestycjami, więcej stacji ładowania i łatwiejszy rozwój elektromobilności – co przełoży się na mniejszą emisję spalin, lepszą jakość powietrza i realny postęp w kierunku unijnych celów klimatycznych. To korzyść dla wszystkich: kierowców, firm i środowiska. Polska potrzebuje sprawnie działającej, nowoczesnej sieci ładowania – i te zmiany ją przyspieszą.
I w końcu bardzo ważna kwestia – ochrona osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, które szczególnie odczuwają skutki rosnących cen energii. Kluczową zmianą będzie zakaz odłączania prądu w okresie zimowym – kiedy dostęp do ogrzewania i energii jest sprawą podstawowego bezpieczeństwa i godności życia. Dzięki tym regulacjom najbardziej wrażliwe grupy społeczne – w tym osoby starsze, samotne czy rodziny z dziećmi – będą skuteczniej chronione przed energetycznym wykluczeniem. Zmniejszy to nierówności, poprawi jakość życia i ograniczy ryzyko poważnych skutków zdrowotnych i społecznych. Wprowadzenie cyfrowych narzędzi i jednolitych przepisów zapewni lepszą koordynację między państwem a dostawcami energii, a także zgodność z europejskimi regulacjami. To także krok w stronę większego bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz bardziej sprawiedliwego i odpornego systemu wsparcia – wyjaśnia Tomasz Surma, ekspert z Zespołu Energetyka Inicjatywy SprawdzaMY.
– Digitalizacja formularzy i procedur w rolnictwie to konkretna zmiana, która ma realnie ułatwić życie rolnikom. Obecnie złożone formalności, długie terminy i biurokracja często hamują rozwój gospodarstw, szczególnie tych mniejszych. Chcemy to zmienić. Dzięki cyfrowym rozwiązaniom rolnicy szybciej otrzymają decyzje i łatwiej sięgną po dostępne formy wsparcia. Elektroniczne wnioski i uproszczone procedury to nie tylko oszczędność czasu, ale też niższe koszty prowadzenia gospodarstwa. Usprawniona administracja to także większa przejrzystość i lepsza obsługa. Szybszy dostęp do środków inwestycyjnych oznacza więcej nowoczesnych maszyn, innowacyjnych rozwiązań i silniejsze gospodarstwa. To wszystko przełoży się na rozwój obszarów wiejskich – zgodnie z unijnymi wymogami i wyzwaniami przyszłości. Rolnictwo zasługuje na rozwiązania na miarę XXI wieku – bardziej efektywne, dostępne i przyjazne rolnikowi – dodaje dr hab. n. pr. Robert Gwiazdowski z Rady Ekspertów ds. Deregulacji Inicjatywy SprawdzaMY.
Najważniejsze korzyści z nowych uproszczeń dla obywateli i firm – w procesie legislacyjnym
Proponowane zmiany koncentrują się na praktycznych udogodnieniach, które Polacy odczują na co dzień – od szybszego załatwiania spraw urzędowych, przez przyjazne podatki, po łatwiejsze procedury dla przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy wybrane postulaty (spośród 24 aktualnie procedowanych) wraz z ich konkretnymi korzyściami, pogrupowane tematycznie:
PODATKI I FINANSE PUBLICZNE
- Domniemanie niewinności podatnika – podatnik będzie chroniony przed bezpodstawnymi zarzutami skarbowymi.
- Vacatio legis minimum 6 miesięcy – przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na przygotowanie się do nowych regulacji.
- Leasing elektroniczny – łatwiejsze zawieranie umów leasingowych, obniżające koszty operacyjne firm.
- Zakaz częściowej korekty deklaracji po kontroli celno-skarbowej – jasne zasady kończenia kontroli podatkowych.
CYFRYZACJA
- Rozszerzenie usług aplikacji mObywatel – więcej spraw urzędowych możliwych do załatwienia przez telefon.
- Integracja systemów administracyjnych – zmniejszenie liczby formalności i szybszy dostęp do danych urzędowych.
- Pełna digitalizacja umów o pracę – ułatwione i bezpieczniejsze zawieranie oraz aneksowanie umów.
- Elektroniczne doręczanie załączników do decyzji administracyjnych – szybsza i wygodniejsza komunikacja obywateli z urzędami.
OCHRONA KONSUMENTÓW
- Ograniczenie kradzieży tożsamości – skuteczniejsze zabezpieczenie obywateli przed wyłudzeniami finansowymi.
- Uproszczenie procedur dla e-commerce – jasne zasady określania statusu konsumenta, upraszczające handel internetowy.
- Informacja o śmierci posiadacza rachunku – zabezpieczenie rachunków bankowych bez konieczności składania dodatkowych dokumentów.
SĄDOWNICTWO I ADMINISTRACJA
- Cyfryzacja postępowań sądowych – wymiana dokumentów online, co przyspieszy procesy sądowe.
- Zdalne rozprawy przed KIO – oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorców uczestniczących w przetargach.
- Usprawnienie mediacji sądowych i administracyjnych – szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie sporów.
- Nowoczesna definicja rzemiosła – dostosowanie prawa do potrzeb nowoczesnych, cyfrowych firm rzemieślniczych.
- Zasada jednoinstancyjności w postępowaniach administracyjnych – szybsze uzyskiwanie ostatecznych decyzji.
- Możliwość umorzenia dawno zawieszonych postępowań administracyjnych – kończenie przeciągających się postępowań, zmniejszające biurokrację.
ENERGETYKA I ŚRODOWISKO
- Podniesienie limitu instalacji energetycznych do 500 kW – większe możliwości inwestowania firm w odnawialne źródła energii na własne potrzeby.
- Czytelne rachunki za prąd – łatwiejsze zarządzanie wydatkami za energię elektryczną dzięki prostszym rachunkom.
BEZPIECZEŃSTWO I OBRONNOŚĆ
- Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach – przejrzystość zamówień publicznych i większa pewność uczciwości przedsiębiorstw.
- Przegląd przypadków goldplatingu – ograniczenie dodatkowych obciążeń wynikających z nadgorliwego wdrażania przepisów unijnych.
ZDROWIE I USŁUGI SPOŁECZNE
- Rozszerzenie IKP o dostęp do wyników badań – szybki dostęp pacjentów do własnych wyników medycznych online.
- Pakiet kolejkowy – poprawa efektywności organizacji kolejek w placówkach ochrony zdrowia.
- Integracja baz danych KRS, CEIDG oraz VAT – uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez łatwiejszą obsługę administracyjną.
[1] https://www.santander.pl/_fileserver/item/1522353