piątek, 13 czerwca, 2025

System ARBUZ pomaga UOKiK wykrywać niedozwolone klauzule w umowach

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W 2021 roku Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy(OPI PIB) wygrał konkurs na opracowanie i wdrożenie narzędzia, które umożliwia w łatwy i szybki sposób wykrywanie niedozwolonych zapisów w umowach konsumenckich. Rozwiązanie OPI PIB od kilku lat wspiera pracowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). System ARBUZ, opracowany przez zespół AI LAB z OPI PIB , to przykład praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji do analizy umów B2C pod kątem klauzul niedozwolonych. Wykorzystuje on modele typu transformer i metody wyszukiwania informacji, aby zautomatyzować cały proces – od analizy treści, po generowanie pism. Narzędzie OPI PIB wzbudziło także zainteresowanie Komisji Europejskiej, która rozważa rozszerzenie zastosowania systemu ARBUZ w państwach Unii Europejskiej. Trwają rozmowy i wstępne prace w tym kierunku.

Sztuczna inteligencja wspiera pracę urzędników

Kilka lat temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zorganizował konkurs „Wykonanie oprogramowania wykorzystującego AI do analizy tekstowej wzorców umów stosowanych w obrocie konsumenckim pod kątem wyszukiwania niedozwolonych klauzul we wzorcach umów w relacji B2C”. Konkurs zorganizowano w ramach projektu „Artificial Intelligence for Consumer Protection Empowerment”, współfinansowanego ze środków UE. Celem inicjatywy UOKiK było przygotowanie narzędzia AI, które mogłoby w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia efektywności i skuteczności wykrywania potencjalnych naruszeń praw konsumentów. Projekt był odpowiedzią na zidentyfikowaną potrzebę przyspieszenia procesu analizy dużej ilości danych przetwarzanych przez urząd pod kątem wykrywania klauzul abuzywnych, a także zautomatyzowania czynności, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Narzędzie znacznie usprawniło weryfikację umów, ale ostatecznie to zawsze pracownik UOKiK decyduje, czy w danej sprawie zasadna jest interwencja urzędu.

Narzędzie OPI PIB popularne w Europie

Sztuczna inteligencja znacząco ułatwia identyfikację klauzul niedozwolonych w umowach konsumenckich. Dzięki analizie języka naturalnego, AI potrafi szybko rozpoznać niewłaściwe sformułowania. Automatyzacja całego procesu pozwala na oszczędność czasu i kosztów. Za pomocą systemu ARBUZ pracownik UOKiK może szybko zweryfikować umowę jeszcze przed wpłynięciem ewentualnej skargi od konsumenta.

Jestem dumny, że system ARBUZ opracowany w AI Labie OPI PIB, został doceniony w Europie. Dostaliśmy wiele gratulacji za opracowanie tego narzędzia, które wspiera budowanie bardziej przejrzystych i sprawiedliwych relacji między konsumentami a przedsiębiorcami. Naszym systemem zainteresowała się Komisja Europejska. Jesteśmy już po pierwszych rozmowach w Brukseli. Mam nadzieję, że wkrótce urzędy z innych państw UE będą mogły zaimplementować system OPI PIB – mówi dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

Nasz system, to dobry przykład wykorzystania sztucznej inteligencji do realizacji zadań, które człowiekowi zajmują dużo czasu. Umożliwia on analizę dużej liczby dokumentów jednocześnie, co dla człowieka byłoby czasochłonne. Dzięki jego implementacji, pracownicy mają więcej czasu na inne obowiązki. System pomaga efektywnie eliminować praktyki niezgodne z prawem. Sztuczna inteligencja pomaga więc jeszcze lepiej chronić prawa konsumentów w Polsce. A mam nadzieję, że już wkrótce w całej Europie – dodaje dr inż. Marek Kozłowski, kierownik AI Labu w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.

System ARBUZ to nie jedyne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy opracował w celu ochrony praw konsumentów. Eksperci OPI PIB wraz z naukowcami z Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN) zaprojektowali system informatyczny ANSI i rozwijają go w ramach programu INFOSTRATEG III (NCBiR). Będzie on służył do identyfikowania opinii konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów i ich jakości, z uwzględnieniem dual quality.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:01:53

Jarosław Królewski: AI w szkołach to już nie wybór, a obowiązek

Sztuczna inteligencja to wielka szansa dla edukacji. Konkurencja toczy...

Czas na decyzję: co robić, zanim automatyzacja i sztuczna inteligencja zrobi to za nas

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością –...

Jak firmy w Polsce inwestują w AI? Raport Ayming pokazuje wyraźny trend

Firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję w działalności innowacyjnej coraz częściej...

Podobne tematy

Baker McKenzie: Rośnie ryzyko kar w Polsce z tytułu naruszenia prawa konkurencji

Polscy przedsiębiorcy powinni liczyć się z rosnącym ryzykiem kar...

Miliony faktur, tylko 31 postępowań. UOKiK nieskuteczny w walce z zatorami płatniczymi

Po przeanalizowaniu niemal 3 milionów faktur, Urząd Ochrony...

Sektor technologiczny apeluje o zmiany w ustawie o sztucznej inteligencji

Sektor nowych technologii pozytywnie odbiera prace nad projektem ustawy...

cyber_Folks przejmuje 49,9% akcji Shoper S.A. za 547,5 mln zł

cyber_Folks S.A. podpisał przedwstępną umowę nabycia 49,9% akcji Shoper...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie