piątek, 13 czerwca, 2025

Sztuczna inteligencja to nie magia. Potrzebujemy regulacji i edukacji

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Kluczowe jest zrozumienie na prostym poziomie, na czym polega technologia AI – że uczy się na danych, które przetwarza oraz że mogą występować pewne stronniczości w tych modelach. Wiele narzędzi AI może być używanych w dobrych lub złych celach. Dlatego konieczne są regulacje – takie, jak europejskie przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, które teraz są wdrażane w Polsce. Te regulacje mają na celu ochronę osób, które mogą zostać nieprawidłowo ocenione przez AI – na przykład podczas rekrutacji czy w procesach medycznych. Stawka jest wysoka i wymaga pracy – aby nie zapomnieć, kiedy korzysta się ze sztucznej inteligencji oraz żeby na prostym poziomie rozumieć jej działanie. Tak, jak dostęp do szerokiej wiedzy w Internecie – gdzie można znaleźć zarówno fake newsy, jak i wartościowe informacje. Trzeba myśleć krytycznie korzystając z modeli językowych AI – które mogą podawać nieprawdziwe informacje.

– Myślę, że zdecydowanie nie powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, ale powinniśmy obawiać się, jeśli jej nie rozumiemy – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl podczas EFNI Wiosna 2025 Pamela Krzypkowska, Dyrektor Departamentu Badań i Innowacji, Ministerstwo Cyfryzacji. – Nie chodzi tu o techniczne zrozumienie na wysokim poziomie, ale o świadomość, że z tej technologii korzystamy. Ważne jest, aby wiedzieć, że informacje, które otrzymujemy, pochodzą z bazy danych wybranej przez algorytm w oparciu o nasze wcześniejsze działania – na przykład polubienia. Sama sztuczna inteligencja nie jest straszna – ale ważne jest, abyśmy wiedzieli, jak i dlaczego z niej korzystamy. Musimy być innowacyjni i dostrzegać potencjał, jaki ta technologia ma do zaoferowania. Z drugiej strony, nie możemy pozwolić na całkowitą swobodę w zakresie jej rozwoju – ponieważ regulacje dotyczące bezpieczeństwa są kluczowe dla obywateli i dla demokracji. Pojawiają się tezy, że nowe technologie mogą sprawić, że staniemy się w pewnym sensie „głupsi”. W końcu zawsze twierdzono, że jedzenie i myślenie były lepsze w przeszłości. A więc trzeba być czujnym i sprawdzać, czy to, co otrzymujemy, jest prawdą – tłumaczy Pamela Krzypkowska.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czas na decyzję: co robić, zanim automatyzacja i sztuczna inteligencja zrobi to za nas

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością –...

Jak firmy w Polsce inwestują w AI? Raport Ayming pokazuje wyraźny trend

Firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję w działalności innowacyjnej coraz częściej...
00:01:53

Jarosław Królewski: AI w szkołach to już nie wybór, a obowiązek

Sztuczna inteligencja to wielka szansa dla edukacji. Konkurencja toczy...

Rząd powołał trzy zespoły, które mają uporządkować rynek usług dla seniorów. W tym rentę dożywotnią

Wczoraj w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie...

Podobne tematy

00:01:53

Jarosław Królewski: AI w szkołach to już nie wybór, a obowiązek

Sztuczna inteligencja to wielka szansa dla edukacji. Konkurencja toczy...

Czas na decyzję: co robić, zanim automatyzacja i sztuczna inteligencja zrobi to za nas

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością –...

Jak firmy w Polsce inwestują w AI? Raport Ayming pokazuje wyraźny trend

Firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję w działalności innowacyjnej coraz częściej...

Microsoft uruchamia nowy Europejski Program Bezpieczeństwa

4 czerwca 2025 roku w Berlinie firma Microsoft ogłosiła...

Rynek pracy 2025: Pracodawcy oczekują znajomości AI, ChatGPT i gotowości do nauki

Kompetencje cyfrowe, znajomość sztucznej inteligencji oraz umiejętność korzystania z...

Polski klient banku – cyfrowy innowator z potrzebą ludzkiego kontaktu

Na podstawie Accenture Global Banking Consumer Study 2025, konsultanci...

Sztuczna inteligencja w bankach: świadomość rośnie, zaufanie wciąż ograniczone

Zdecydowana większość klientów detalicznych w Polsce jest świadoma, że...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie