piątek, 13 czerwca, 2025

Trzaskowski czy Nawrocki – który okazał się bardziej medialnym kandydatem?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rafał Trzaskowski jest medialnym zwycięzcą ostatnich wyborów prezydenckich. W skali całej kampanii kandydat KO wygenerował większy zasięg medialny niż Karol Nawrocki. W ostatnim miesiącu to kandydat popierany przez PiS przejął informacyjne prowadzenie, głównie za sprawą afery mieszkaniowej i rozmów z influencerami. Była to jednocześnie jedna z najbardziej emocjonalnych kampanii ostatnich lat – z rekordową intensywnością przekazów i silnym udziałem mediów społecznościowych – wynika z ostatniego raportu analizującego medialność kandydatów na prezydenta przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów i Stowarzyszenie Demagog.

Trzaskowski z przewagą ogólną, Nawrocki lepszy w końcówce kampanii

Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenia Demagog wynika, że Rafał Trzaskowski był nieznacznie częściej obecny w mediach niż Karol Nawrocki w trakcie całej kampanii prezydenckiej (15 stycznia – 1 czerwca). Publikacje na temat kandydata KO wygenerowały zasięg 12,7 mld potencjalnych kontaktów z przekazem, wobec 12,1 mld w przypadku Nawrockiego. Oznacza to, że w badanym okresie z informacjami o Trzaskowskim każda statystyczna osoba mogła się zetknąć prawie 400 razy, czyli blisko trzy raz dziennie, natomiast z przekazami dotyczącymi kandydata wspieranego przez PiS – 380 razy. Różnica zmniejszyła się w ostatnim tygodniu kampanii – wtedy to informacje o Nawrockim osiągnęły wyższy zasięg (1,8 mld) niż te o Trzaskowskim (1,7 mld), a w całym ostatnim miesiącu kandydat PiS wyprzedził rywala 6,2 do 5,9 mld kontaktów z przekazem.

Trzaskowski czy Nawrocki – który okazał się bardziej medialnym kandydatem

Afera mieszkaniowa i Mentzen – co przyciągało uwagę mediów

Zainteresowanie kandydatem wspieranym przez PiS wzrosło gwałtownie po ujawnieniu przez dziennikarzy Onetu tzw. afery mieszkaniowej. Aż 26% materiałów medialnych dotyczących Nawrockiego w tym okresie nawiązywało do tej sprawy. Rekordowe zasięgi obaj kandydaci osiągnęli tydzień po I turze wyborów, kiedy odbyła się debata telewizyjna i rozmowy ze Sławomirem Mentzenem na YouTube, które znacząco podniosły widoczność kandydatów w mediach.

Telewizja dla Nawrockiego, social media dla Trzaskowskiego

Analiza według typów mediów pokazuje wyraźne różnice w obecności kandydatów. Nawrocki był częściej obecny w telewizji (4,9 mld kontaktów z przekazem) i radiu (3,5 mld), natomiast Trzaskowski dominował w mediach społecznościowych (2,8 mld wobec 1,6 mld kontaktów). Na własnych profilach społecznościowych Trzaskowski uzyskał również wyższe zasięgi i większe zaangażowanie, szczególnie na Instagramie, TikToku i X. Nawrocki lepiej radził sobie na YouTube, choć znaczenie tego kanału w kampanii było mniejsze.

Nieścisłości i manipulacje – kampania pod znakiem fałszywych narracji

Raport wskazuje, że obaj kandydaci nie stronili od wypowiedzi wprowadzających w błąd. Trzaskowski mijał się z faktami w kwestiach dotyczących inwestycji, polityki mieszkaniowej i działań rządu PiS. Z kolei Nawrocki powielał manipulacyjne informacje związane z migracją, m.in. dotyczące liczby nielegalnych imigrantów i działalności Centrów Integracji Cudzoziemców. Obie kampanie wykorzystywały emocjonalne narracje, często podważając wiarygodność przeciwnika.

Cały raport jest dostępny tutaj: IMM Demagog.


Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zyski z kłamstwa: jak fake newsy stały się narzędziem konkurencji w biznesie

Dezinformacja przestała być problemem wyłącznie polityki i mediów. Coraz...

Podobne tematy

Małe firmy będą pilnować obietnic wyborczych Karola Nawrockiego

Prezydent-elekt obiecał, mali przedsiębiorcy będą pamiętać. Na co najbardziej...

Kohabitacja w Polsce po wyborach – wyzwania dla KPO i przyszłości NBP

Wyniki wyborów prezydenckich wpłynęły na notowania krajowej waluty. Skala...

TikTok, X i YouTube decydują o nastrojach wyborczych – rekordowa aktywność kandydatów

Debata Trzaskowski-Nawrocki w TVP, spotkania przy piwie i viralowe...

Cyberprzestępcy wykorzystują emocje i sensacje, aby manipulować wyborcami – ekspert ESET ostrzega

W obliczu zbliżającej się drugiej tury wyborów prezydenckich, emocje...

Polacy o politykach: uczciwość ważniejsza niż kompetencje – wyniki sondażu SW Research

Choć 40% Polaków nie ma większych zastrzeżeń do działań...

Czy chory może iść na wybory? Co na to ZUS i czy grozi za to utrata zasiłku?

Ekspert wyjaśnia, kiedy głosowanie lub praca w komisji może...

Nie TVP, a TikTok i Facebook. Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych

Wybory prezydenckie rozegrały się przede wszystkim w mediach społecznościowych....

Kurs euro zyskuje wobec dolara, złoty pod presją wyborów prezydenckich

W poniedziałek o poranku euro umacnia się do amerykańskiego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie