środa, 14 maja, 2025

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania opinii społecznej, przygotowanego we współpracy z SW Research, w którym Polacy porównywali kandydatów w wyborach prezydenckich do kategorii samochodów. W przeprowadzonej ankiecie poproszono uczestników o wskazanie, z jakim typem auta (od luksusowych sedanów aż po rodzinne, hybrydowe kombi) najbardziej kojarzy im się każdy z kandydatów.pickup wybory

Najważniejsze wnioski z badania:

  • Magdalena Biejat najczęściej kojarzona jest z miniaturowym autem miejskim (16%). Zdaniem badanych, jej wizerunek łączy w sobie zwinność, prostotę i niskie koszty eksploatacji.
  • Grzegorz Braun (15%), Marek Jakubiak (12%) i Adrian Zandberg (12%) najczęściej postrzegani są jako robocze pickupy – symbol praktyczności, ale także paliwożerności.
  • W przypadku Szymona Hołowni (12%) dominujące skojarzenie to rodzinne, hybrydowe kombi, łączące wygodę z ekologicznym podejściem.
  • Karol Nawrocki najczęściej przywodzi na myśl służbowe kombi z dieslem – praktyczne i niedrogie w utrzymaniu.
  • Sławomir Mentzen zdaniem respondentów najbardziej przypomina egzotyczną limuzynę (11%), wyróżniającą się efektownym wyglądem i komfortem.
  • Krzysztof Stanowski kojarzy się głównie z szybkim, sportowym coupe (11%), czyli autem dynamicznym, pełnym werwy i zadziorności.
  • Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.

Na czym polegało badanie?

Uczestnikom zaprezentowano listę różnorodnych typów samochodów – od kompaktów i miniaturowych aut miejskich, przez sportowe coupe, aż po robocze pickupy i samochody elektryczne. Poproszono ich o przyporządkowanie kandydatów w wyborach prezydenckich do najbardziej pasujących kategorii aut. Metoda badawcza pozwoliła na uchwycenie pierwszych, najbardziej naturalnych skojarzeń.

Dlaczego samochody?

Samochody – podobnie jak politycy – budzą emocje, a jednocześnie mogą stanowić metaforę wartości i funkcji, które pełnią. Dzięki temu obrazowe porównania, takie jak „luksusowy sedan” czy „egzotyczna limuzyna”, w przystępny sposób pokazują wizerunkowe różnice między kandydatami.

„Wybory prezydenckie to czas, w którym wyborcy poszukują cech bliskich ich priorytetom i wartościom. Porównanie kandydatów do konkretnych typów samochodów to nasz pomysł na nietypowe i angażujące zbadanie wizerunków, które funkcjonują w świadomości Polaków. Takie zestawienie ujawnia w skrócie kluczowe atrybuty kandydatów – od pragmatyzmu i dynamiki, aż po elegancję czy dbałość o środowisko” – tłumaczy ekspert On Board Think Kong.

Metodyka badania

Badanie zostało przygotowane przez zespół agencji komunikacji marketingowej On Board Think Kong (OBTK) i na zlecenie agencji zrealizowane przez firmę badawczą SW Research. Badanie wykonano w dniach 25-26 marca 2025 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 827 osób w wieku 18+, zgodnie z rozkładem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czym jeżdżą kandydaci na prezydenta Polski?

Jeśli chodzi o popularność posiadanego samochodu, to wśród kandydatów...

Prezydenckie weto uderza w przedsiębiorców. „Zamiast iść naprzód, cofamy się”

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem...

Kryzys, który pogrzebał szanse. Wpadka Nawrockiego to podręcznikowy błąd

Karol Nawrocki najprawdopodobniej właśnie bezpowrotnie stracił szansę na wygraną...

Kto rządzi w mediach, a kto w socialach? Ostra walka kandydatów na prezydenta o uwagę wyborców

Debata zorganizowana przez „Super Express” podgrzała emocje, ale niestety...
00:01:17

Czy żyjemy jeszcze w świecie wartości? Michał Boni o potrzebie nowego dialogu społecznego

Obecnie potrzeba zupełnie nowej filozofii dialogu oraz sposobów rozwiązywania...

Podobne tematy

Czym jeżdżą kandydaci na prezydenta Polski?

Jeśli chodzi o popularność posiadanego samochodu, to wśród kandydatów...

Kto rządzi w mediach, a kto w socialach? Ostra walka kandydatów na prezydenta o uwagę wyborców

Debata zorganizowana przez „Super Express” podgrzała emocje, ale niestety...

Kryzys, który pogrzebał szanse. Wpadka Nawrockiego to podręcznikowy błąd

Karol Nawrocki najprawdopodobniej właśnie bezpowrotnie stracił szansę na wygraną...

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:03:33

„Patriotyzm gospodarczy” wraca na polityczną scenę. Bochniarz: to tylko slogan

Wypowiedzi premiera o "patriotyzmie gospodarczym", które stały się głównym...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...

Zasięg Mentzena eksploduje po wywiadzie u Stanowskiego. Trzaskowski na czele w tradycyjnych mediach

Największy zasięg w  mediach tworzonych przez dziennikarzy zdobył Rafał...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie