PRACA I KARIERAEfektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

Efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

W październiku stopa bezrobocia w Polsce spadła do 5 proc. i była najniższa od 1990 roku – wynika z danych GUS. Tym samym umacniająca się era pracownika w znaczący sposób wpływa na pracę zespołów HR, od których wymaga się wykazania efektywności podjętych działań oraz oferowanych przez firmę świadczeń pozapłacowych. Szczególnie że już blisko 90 procent osób zatrudnionych w Polsce takie świadczenia otrzymuje – wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research. Jednocześnie badanie wykazało, że nie cieszą się one 100-procentową popularnością.

Dziś, kiedy na rynku popyt na wykwalifikowanych pracowników przewyższa podaż, a gotowość do zmiany pracy jest większa niż w latach ubiegłych, świadczenia pozapłacowe stają się standardowym elementem oferty pracy. Z jednej strony mają one pomóc zatrzymać osoby już zatrudnione, z drugiej przyciągnąć do firmy wartościowych kandydatów.

Inwestycja w pracownika to jedna z najważniejszych inwestycji firmy, szczególnie dziś, gdy stopa bezrobocia jest najniższa od blisko 30 lat. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce kadrowej, bo jak wynika z raportu „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” pracodawca już 9 z 10 osób zatrudnionych w Polsce nie poprzestaje jedynie na wypłacaniu wynagrodzenia za wykonaną pracę, ale oferuje świadczenia dodatkowe. Niemniej w dobie optymalizacji kosztów i mierzenia zwrotu z inwestycji ważne jest, aby stanowiły one odpowiedź na realne potrzeby pracowników czy potencjalnych kandydatów do pracy, bo wtedy mogą się realnie przekładać na lepsze wyniki spółki. W mojej opinii weryfikacja efektywności świadczeń pozapłacowych będzie ważnym punktem strategii HR w wielu firmach – firmy będą coraz częściej zwracać uwagę na to, by nie ponosić kosztów benefitu, który nie wpływa na satysfakcję i zaangażowanie pracowników

– mówi Katarzyna Turska, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services

Świadczenia pozapłacowe – oferta vs. wykorzystanie

Jak wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, które zostało przeprowadzane w Polsce na osobach aktywnych zawodowo, pracownikom najczęściej oferowane są ubezpieczenia zdrowotne i dodatkowe ubezpieczenia (kolejno 51 proc. i 39 proc.). W ofercie na trzecim miejscu znajduje się dofinansowanie sportu lub rekreacji (37 proc.). Wyniki pokazują, że żadne ze wskazanych świadczeń nie cieszy się 100 proc. popularnością i zainteresowaniem osób, którym zostały zaoferowane. Z ubezpieczenia zdrowotnego korzysta 70 proc., a z dodatkowego 69 proc. zatrudnionych, którzy otrzymali takie świadczenie. Dofinasowanie do sportu wykorzystuje trochę ponad połowa, w tym częściej kobiety niż mężczyźni (kolejno 58 proc. i 51 proc.). Z raportu Sodexo „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” wynika, że stosunkowo wysokim zainteresowaniem i tym samym wysoką efektywnością cieszą się świadczenia związane z dofinansowaniem posiłków, po które sięga 65 proc. osób, które mają dostęp do tego świadczenia.Efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyceRaport Sodexo Benefits and Rewards Services „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” powstał jako efekt ogólnopolskiego badania. Zostało ono zrealizowane w II kwartale 2019 roku przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiet z osobami zatrudnionymi w ramach umowy o pracę, regularnie przebywających w miejscu pracy.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version