poniedziałek, 31 marca, 2025

Inicjatywa SprawdzaMY – szósta tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała szóstą turę pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com. Obejmuje ona 39 propozycji, z których najważniejsze to:

  • Skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów – dzięki centralnemu Pakietowi Kolejkowemu. Dzięki centralnej rejestracji pacjenci zyskają przejrzysty wgląd w wolne terminy wizyt, a placówki medyczne będą mogły efektywniej planować pracę personelu i ograniczać niezrealizowane wizyty. Korzyścią będzie skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów.
  • Uproszczenie możliwości przekazywania darowizn na cele naukowe do wysokości 1,5% – polska nauka jest niedoinwestowana, należy zacieśnić współpracę między polską nauką a biznesem oraz ułatwić finansowanie projektów naukowych i uczelni w formie darowizn. Polscy przedsiębiorcy i darczyńcy powinni mieć łatwiejszą możliwość wspierania polskiej nauki. To możliwość dla polskiej nauki na dodatkowe środki oraz wygrywanie z konkurencją nie tylko europejską, ale również świtową.
  • Kolejny pakiet ułatwiający dostęp do funduszy unijnych – uproszenia w aplikowaniu i zawieraniu umów po wygranym konkursie. Obecnie zawarcie umowy trwa kilka miesięcy od uzyskania finansowania. Skrócenie terminu na zawarcie umowy sprawi, że polskie firmy i przedsiębiorcy będą mogli jak najszybciej wykorzystać przyznane środki na podnoszenie konkurencyjności, tworzenie nowych produktów i usług oraz tworzenie nowych miejsc pracy – w starciu z firmami zagranicznymi. Pakiet zawiera również łatwiejsze składanie wniosków o dofinansowanie, uproszczenie procedur aplikacyjnych – które są znacznie łatwiejsze w innych krajach europejskich, a także honorowanie dokumentów elektronicznych przy ubieganiu się o dofinansowanie – co łącznie ułatwi i uprości pozyskiwanie środków unijnych dla polskich przedsiębiorstw i zwiększy ich konkurencyjność.
  • Przyspieszenie postępowań administracyjnych dzięki jednoinstancyjności – dla spraw, w których sąd w pełni podzielił kwestie wnioskowane przez obywatela. To uprości postępowania i odciąży system sądowniczy. Istotne jest także wprowadzenie możliwości, aby zaskarżalne postanowienia wydawane w postępowaniu administracyjnym mogły być skarżone do WSA na takich samych zasadach jak decyzje. Obecne przepisy nie przewidują wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego bez składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w odniesieniu do postanowień podczas gdy taka możliwość istnieje w przypadku decyzji.
  • Wprowadzenie postępowań odwoławczych online przed KIO – obecnie postępowania te są długie i uciążliwe, nie przystaje do nowoczesnych warunków – co blokuje inwestycje.
  • Możliwość wliczania w koszty działalności badawczo-rozwojowej – dzięki temu innowacyjne polskie firmy będą mogły szybciej się rozwijać, współpracować z jednostkami naukowymi, a także rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych na potrzeby współpracy z innymi podmiotami, które również wspierają rozwój.
  • Odciążenie małych firm w zakresie dokumentacji dotyczącej cen transferowych – obecnie to dodatkowe koszty i ogromne nakłady pracy, zwłaszcza dla małych firm.
  • Możliwość rozłożenia opłat sądowych na raty – opłata sądowa to często największa blokada dla małych firm w dochodzeniu swoich roszczeń.
  • Cyfryzacja w komunikacji między pracodawcą a pracownikami – w celu uproszczenia i usprawnienia obiegu dokumentacji oraz ograniczenia wydruków papierowych, z pełnym poszanowaniem kwestii wykluczenia cyfrowego.
  • Zrównanie profilu zaufanego, mobilnego podpisu osobistego i kwalifikowanego podpisu elektronicznego – co pozwoli obywatelom i przedsiębiorcom na korzystanie z bezpiecznego narzędzia do podpisywania dokumentów i umów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów na płatne rozwiązania komercyjne, dzięki czemu procedury administracyjne i obieg dokumentów staną się bardziej dostępne i uproszczone, a to obniży koszty i czas potrzebny na załatwianie spraw urzędowych, a tego oczekują wszyscy obywatele.
  • Kolejny pakiet rozwiązań poprawiających płynność małych firm – notarialne nakazy zapłaty, które pozwolą na szybsze odzyskiwanie należności, zmniejszenie obciążenia sądów, zmniejszenie kosztów postępowań.
  • Dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dla lekarzy orzeczników w ZUS – dzięki temu lekarze będą szybciej przyznawać rentę osobom wnioskującym – zwłaszcza tym z niepełnosprawnościami, w trakcie leczenia. W ten sposób nie trzeba będzie przynosić tony dokumentacji leczniczej na wydrukach.
  • Pełna cyfryzacja dokumentów w aplikacji mObywatel do unijnych standardów eIDAS 2.0, uproszczenie zasad korzystania dla młodzieży oraz pełne wdrożenie mLegitymacji dla studentów i doktorantów – in. umożliwi podróżowanie z aplikacją i bez materialnych dokumentów.
  • Wydłużenie terminu na powrót do nazwiska sprzed zawarcia małżeństwa – obecnie można to zrobić w ciągu 3 miesięcy po rozwodzie, wnioskujemy wydłużenie do 12 miesięcy oraz wdrożenie przypomnienia w aplikacji mObywatel. To zmniejszy także biurokrację i koszty administracji.

Zespoły pracujące w ramach Inicjatywy SprawdzaMY przygotowały i opublikowały dotychczas 172 rozwiązań deregulacyjnych z różnych obszarów – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Inicjatywa SprawdzaMY planuje przygotowanie około 300 propozycji w ciągu 100 dni i ma nadzieję na wdrożenie około 30% z nich.

W kolejnym już pakiecie proponowanych rozwiązań deregulacyjnych mamy cały zestaw uproszeń, które pozwolą na przyspieszenie procedur, obniżenie kosztów i obciążeń administracji, a przede wszystkim ułatwienie życia Polakom.

Po pierwsze brak centralnego systemu rejestracji w polskiej ochronie zdrowia powoduje szereg problemów – od długich kolejek, przez niewykorzystane terminy wizyt, po utrudniony dostęp do rzetelnych informacji o dostępności świadczeń. Rozwiązaniem może być wdrożenie nowoczesnego, ogólnopolskiego systemu e-rejestracji, wspieranego przez efektywne mechanizmy odwoływania i potwierdzania wizyt. Proponujemy utworzenie Pakietu Kolejkowego – kompleksowej reformy organizacyjnej, której celem jest lepsze wykorzystanie zasobów medycznych oraz zwiększenie dostępności usług dla pacjentów. Dzięki centralnej rejestracji pacjenci zyskają przejrzysty wgląd w wolne terminy wizyt, a placówki medyczne będą mogły efektywniej planować pracę personelu i ograniczać zjawisko tzw. „pustych przebiegów”.

Po drugie mamy nowy pakiet poprawiający płynność firm. Dzięki egzekucji długów przez notariusza przedsiębiorcy będą mogli szybciej dochodzić swoich należności, co przyczyni się do poprawy płynności finansowej. Wprowadzenie notarialnych nakazów zapłaty może również pomóc w odciążeniu sądów, ponieważ sprawy, które byłyby rozpatrywane w tradycyjnym procesie sądowym, mogą zostać załatwione szybciej i mniej kosztownie. Postulujemy także dostęp lekarzy orzeczników w ZUS do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). To istotna zmiana, która ma na celu uproszczenie procesu przyznawania rent oraz zwiększenie efektywności systemu orzecznictwa w ZUS. Dzięki temu rozwiązaniu lekarze orzecznicy będą mieli szybki dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjentów, co przyczyni się do szybszego podejmowania decyzji w sprawach rentowych, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami i tych, które są w trakcie leczenia. Zamiast przynosić stosy papierów, pacjenci będą mogli udostępnić wszystkie niezbędne informacje elektronicznie, co zmniejszy biurokrację i przyspieszy cały proces.

Ważne jest także, aby w Polsce w końcu dokonać pełnej cyfryzacji dokumentów w aplikacji mObywatel i dostosować ją do unijnych standardów eIDAS 2.0. Trzeba też udostępnić inne dokumenty w tej aplikacji – jak legitymacje studenckie czy doktoranckie – aby młodzi ludzie mogli łatwiej korzystać z dokumentów tożsamości oraz innych urzędowych potwierdzeń w wersji cyfrowej. Wprowadzenie tych zmian pozwoli także na wygodne podróżowanie bez potrzeby posiadania fizycznych dokumentów. System eIDAS 2.0 zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, co daje pewność, że dane są przechowywane i przesyłane w sposób zgodny z unijnymi standardami ochrony prywatności. I wreszcie bardzo oczekiwane wydłużenie do 12 miesięcy na zmianę nazwiska po rozwodzie. Integracja przypomnienia w aplikacji mObywatel sprawi, że osoby będą mogły łatwiej śledzić terminy i pamiętać o ważnych czynnościach administracyjnych. To z kolei zwiększy wygodę i dostępność procesu dla obywateli. Taka zmiana mogłaby więc poprawić komfort osób przechodzących przez rozwód, a także przyczynić się do usprawnienia procesów administracyjnych – mówi Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.

– Propozycje dotyczące wprowadzenia postępowań odwoławczych online przed Krajową Izbą Odwoławczą (KIO), możliwości szerokiego wliczania kosztów działalności badawczo-rozwojowej oraz odciążenia małych firm w zakresie dokumentacji dotyczącej cen transferowych są bardzo ważnymi krokami, które mogą znacząco poprawić funkcjonowanie polskiego rynku i wspierać rozwój przedsiębiorczości. Aktualnie postępowania przed KIO, zwłaszcza w sprawach odwołań związanych z zamówieniami publicznymi, mogą być czasochłonne i skomplikowane. Opóźnia to inwestycje oraz realizację projektów. Wprowadzenie postępowań odwoławczych online ma szereg korzyści – skrócenie czasu postępowania, zwiększenie efektywności i dostępności, a przede wszystkim przyspieszenie inwestycji. Natomiast inwestycje w badania i rozwój są kluczowe dla innowacji firm, zwłaszcza w sektorze technologicznym i przemysłowym. Rozszerzenie zakresu  wliczania kosztów działalności badawczo-rozwojowej do kosztów uzyskania przychodu zwiększy dostępności do środków na innowacje. Dzięki tym zmianom polskie firmy będą mogły łatwiej współpracować z uczelniami i ośrodkami badawczymi. Wspólne projekty badawczo-rozwojowe będą mogły liczyć na wsparcie finansowe, co wpłynie na ich większą liczbę i jakość. A przede wszystkim zwiększenie wsparcia dla B+R pomoże polskim firmom w konkurowaniu z zagranicznymi przedsiębiorstwami, które korzystają z ulg podatkowych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej – wyjaśnia Wojciech Kostrzewa, Prezes Polskiej Rady Biznesu.

– W kolejnym pakiecie jak zawsze zawarliśmy ułatwienia dla firm i obywateli. Jedna z naszych propozycji to cyfryzacja komunikacji między pracodawcą a pracownikami. W Polsce funkcjonuje ponad 2 miliona firm, które zatrudniają łącznie kilkanaście milionów pracowników. Obecnie aż 70% procesów kadrowych wciąż odbywa się w formie papierowej. Nasza propozycja umożliwi pracodawcom i pracownikom załatwianie formalności elektronicznie – np. wniosków urlopowych, umów, zmian w dokumentach kadrowych. Według analiz, firma zatrudniająca 50 osób może dzięki temu zaoszczędzić nawet 230 godzin rocznie, które dotychczas poświęcano na administrację papierową. Jednocześnie zachowamy alternatywne rozwiązania papierowe dla osób o ograniczonym dostępie do technologii. Kolejny postulat to zrównanie statusu profilu zaufanego, mobilnego podpisu osobistego i kwalifikowanego podpisu elektronicznego. To zmiana, która dotyczy praktycznie każdego dorosłego Polaka – ponad 30 milionów obywateli. Obecnie używamy trzech różnych narzędzi do podpisywania dokumentów elektronicznych, w zależności od urzędu czy procedury. Tymczasem w krajach skandynawskich, które są liderami cyfryzacji, funkcjonuje jeden uniwersalny podpis. Dzięki tej zmianie zarówno obywatele jak i przedsiębiorcy oszczędzą nie tylko pieniądze, ale i czas – nawet 6-8 godzin rocznie, które obecnie poświęcają na zrozumienie, który podpis jest wymagany w konkretnej sytuacji. Ta zmiana to najprostszy sposób na obniżenie kosztów administracyjnych szczególnie dla małych dla firm i wszystkich obywateli – dodaje Ryszard Chmura, Prezes Zarządu Corporate Connections.

– Propozycja przekazywania 1,5% podatku oraz darowizn odliczanych od dochodu na cele naukowe może zmienić znaczenie nauki dla gospodarki i społeczeństwa w Polsce. Społeczny i oddolny mechanizm finansowania rozwoju nauki pozwoli łatwiej i szybciej pozyskiwać dodatkowe fundusze na badania naukowe, odpowiadać na konkretne realne potrzeby rozwojowe i wyzwania stojące przed europejskimi przedsiębiorcami i europejską gospodarką. Wprowadzenie i rozwój obywatelskiego dotowania nauki w Polsce z pewnością też zwiększy konkurencyjność polskiej nauki na arenie międzynarodowej. Przedsiębiorcy mogą odegrać istotną rolę w finansowaniu badań naukowych i projektów innowacyjnych, szczególnie w dziedzinach, które mają potencjał do komercjalizacji. Mechanizm stworzy nowe możliwości współpracy i transferu wiedzy między światem nauki a sektorem prywatnym. Umożliwienie finansowania nauki z prywatnych źródeł może również przyspieszyć transfer technologii z uczelni do przemysłu. Dzięki temu może powstaną nowatorskie rozwiązania, które przyczynią się do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy – wskazuje dr Ewa Ger, Dyrektor Generalna Uniwersytetu SWPS, ekspertka Zespołu ds. Szkolnictwa Wyższego w Inicjatywie SprawdzaMY.

– Propozycja wprowadzenia pakietu ułatwiającego dostęp do funduszy unijnych, obejmującego uproszczenia w aplikowaniu o środki oraz skrócenie czasu zawierania umów po wygranym konkursie, jest bardzo trafna i zdecydowanie może pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność polskich firm. Obecnie proces zawierania umowy po uzyskaniu finansowania może trwać nawet kilka miesięcy, co w wielu przypadkach spowalnia rozwój przedsiębiorstw. Skrócenie tego czasu pozwoli firmom na szybkie rozpoczęcie realizacji projektów i wykorzystanie przyznanych środków unijnych, co wzmocni ich konkurencyjność na rynku. Z kolei szybka reakcja na zmiany rynkowe i technologie może stanowić klucz do sukcesu, zwłaszcza w konkurencji z firmami zagranicznymi. Dzięki szybszemu dostępowi do funduszy unijnych polskie firmy będą mogły szybciej wdrażać nowe produkty, usługi oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne. Przedsiębiorcy, którzy szybko uruchomią projekty, zyskają przewagę na rynku, a także stworzą nowe miejsca pracy. W kontekście globalnej konkurencji szybkie pozyskanie funduszy i ich efektywne wykorzystanie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania i rozwoju przedsiębiorczości w Polsce –tłumaczy Eliza Pogorzelska, ekspertka z Zespołu ds. Funduszy Unijnych w Inicjatywie SprawdzaMY.

– Proponowane w tym pakiecie wyłączenie ex lege – zasady dwuinstancyjności, a tym samym jednoinstancyjność dotyczyć będzie wyłącznie tych spraw, w których właściwy organ administracji publicznej w pełni zadośćuczynił wnioskowi strony postępowania, a tym samym w pełni podzielił stanowisko obywatela/przedsiębiorcy. Pozwali to na skrócenie okresu, w którym decyzja ta stanie się decyzją ostateczną, gdzie decyzja administracyjna wydana w takim modelu stanie się decyzją ostateczną już w dniu jej doręczenia albo ogłoszenia. Aktualnie mamy do czynienia z sytuacją, w której strona może przystąpić do realizacji osnowy tej decyzji już w okresie po jej doręczeniu albo ogłoszeniu, ale istnieje tutaj ryzyko, że zostanie wniesione odwołanie, co może wstrzymać wykonanie tej decyzji. Podobnie istnieje tutaj zasadność zrzeczenia się przez stronę postępowania prawa do wniesienia odwołania. Powyższe przesuwa w czasie moment wykonalności decyzji, gdzie długotrwałe postępowania administracyjne są często dużym obciążeniem dla obywateli i przedsiębiorców, którzy niejednokrotnie czekają bardzo długo na rozstrzygnięcie sprawy. Dzięki postulowanej jednoinstancyjności, jeśli decyzje są zgodne z wnioskami obywatela/przedsiębiorcy w całości, sprawa mogłaby zostać rozstrzygnięta ostatecznie szybciej, co poprawiłoby efektywność całego systemu. Podobnie uspójnienie zasad zaskarżania postanowień wydanych w pierwszej instancji przez ministra czy Samorządowe Kolegium Odwoławcze w postępowaniach sadowoadministracyjnych sprawiłaby, że cały system kontroli sądowej byłby bardziej przejrzysty i mniej skomplikowany. Powyższe zmiany ułatwiłyby obywatelom orientowanie się w procedurach oraz skróciłyby czas rozpoznania sprawy administracyjnej, co pozytywnie wpłynęłoby na funkcjonowanie administracji publicznej – zaznacza Paweł Wajda, ekspert prawa administracyjnego, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim.

– Opcja rozłożenia opłat sądowych na raty jest zdecydowanie uzasadniona, zwłaszcza w kontekście małych firm, które często borykają się z ograniczonymi zasobami finansowymi. Opłaty sądowe mogą stanowić dużą przeszkodę dla małych firm, które chcą dochodzić swoich roszczeń, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą wysokie kwoty. Rozłożenie opłaty na raty umożliwi im dostęp do wymiaru sprawiedliwości bez konieczności rezygnowania z dochodzenia swoich praw i umożliwi im łatwiejszy dostęp do systemu prawnego – tłumaczy Robert Draba, ekspert ds. prawnych w Inicjatywie SprawdzaMY.

Pełnomocnik i Koordynatorzy Inicjatywy SprawdzaMY regularnie spotykają się z nowo powołanym Rządowym Zespołem ds. Deregulacji, którym kieruje Minister Maciej Berek – Członek Rady Ministrów, Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów. Inicjatywa SprawdzaMY – pod kierownictwem Rafała Brzoski, Pełnomocnika Przedsiębiorców ds. Deregulacji – powołała dwóch profesjonalnych Koordynatorów, którzy zarządzają pracą kilkudziesięciu zespołów tematycznych oraz 4 Rad Ekspertów. Funkcję Koordynatorów przyjęli Adam Malinowski z Corporate Connections i Jacek Socha z Fundacji Wsparcia Przedsiębiorczości. To ogromne przedsięwzięcie koordynowane przez Fundację Wspierania Przedsiębiorczości, w którym uczestniczy kilkuset ekspertów pracujących PRO BONO i analizujących napływające propozycje rozwiązań deregulacyjnych.

Najważniejsze propozycje deregulacyjne Inicjatywy SprawdzaMY obejmują:

  • Rewolucyjne rozszerzenie mediacji w sprawach administracyjnych, dzięki czemu zamiast obciążać sporami sądy strony mediacji osiągają porozumienie, do budżetu Państwa wpływają środki, a firmy i obywatele mogą nadal prowadzić działalność, zamiast często prowadzić wieloletnie kosztowne spory sądowe lub w skrajnych przypadkach ogłaszać upadłość.
  • Pakiety poprawiające płynność firm w dobie drogich kredytów bankowych, czyli – kasowy PIT dla szerszego grona firm oraz krótsze terminy zwrotu VAT połączone z mechanizmem ostrzegania przed nieuczciwymi kontrahentami czy ułatwienia w egzekucji należności. To także uproszczenie raportowania do urzędów skarbowych, zwiększenie skłonności do inwestycji przez usprawnienie procedur w przetargach publicznych i lepszy dzięki temu dostęp do nich dla polskich firm, a także wiele uproszczeń w zakresie procedur dostępu i korzystania z dofinansowań unijnych.
  • Czytelne rachunki za prąd dla obywateli i firm, szybsza możliwość uruchamiania już istniejących inwestycji OZE i zwiększenie limitów instalacji PV do użytku własnego – bardzo ważne dla rolników i małych firm. Pakiet propozycji przewiduje również ułatwienia w procedurach administracyjnych, zwolnienie usług prawnych z VAT, zwiększenie jednorazowej kwoty amortyzacji.
  • Sztandarowym projektem cyfryzacyjnym, opartym na już istniejących możliwościach, to dostęp do wszystkich badań medycznych w aplikacjach IkP (Internetowe Konto Pacjenta) i/lub w m-Obywatelu. Rozwiązania w tym tygodniu zawierają również wybrane propozycje poselskich projektów deregulacyjnych rządowego, projektów PiS oraz Polska 2050.
  • Zniesienie obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie nowych usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.
  • Lepszy dostęp do infrastruktury cyfrowej – zwłaszcza na terenach wykluczonych cyfrowo, cyfryzacja archiwów bankowych, ułatwienia w zakresie korekty deklaracji bez nakładania kar na podatnika, lepszy i szybszy dostęp do infrastruktury dla obywateli, obowiązkowa mediacja między stronami po złożeniu pozwu, zniesienie złej praktyki składania umów szczegółowych do KRS, rozszerzenie zakresu działania eSądu i cyfryzacja postępowań by przyspieszyć postępowania sądowe, ustalenie standardu rachunku kosztów u świadczeniodawcy w procedurach medycznych, adekwatność w działaniu NCBiR do stwierdzonych naruszeń, aktualizacja harmonogramu naboru wniosków w programach unijnych, zmiana dyrektywy unijnej w zakresie wpływu EU ETS na inwestycje energetyczne, zrównanie korespondencji cyfrowej z korespondencją papierową w branży energetycznej, zrównanie wymogów koncesjonowania OZE z instalacjami tradycyjnymi, ułatwienie obrotu autorskimi prawami majątkowymi, skrócenie terminu przedawnienia JPK, ułatwienie inwestycji w obszarze infrastruktury telekomunikacyjnej.
  • ułatwienie w dostępie do posiłków dla dzieci w ramach programu „Posiłek w domu i w szkole” – czyli usunięcie upokarzającej procedury comiesięcznego składania wniosków oraz przeprowadzania wywiadu środowiskowego przy każdorazowym przyznawaniu świadczenia
  • możliwość rozwiązanie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, jeśli małżonkowie są zgodni, nie mają dzieci i nie zależy im na orzekaniu o winie, zamiast przez sąd na zgodny wniosek małżonków – co uprości i skróci procedurę oraz odciąży sądy
  • przeniesienie rozpoznawania spraw gospodarczych do wydziałów cywilnych sądów rejonowych – sądy w mniejszych miastach mają znacznie mnie spraw do rozpoznania, dzięki czemu mogą przejąć zadania sądów z dużych miast i przyspieszyć wydawanie wyroków
  • wydłużenie lub zmiana godzin pracy urzędów na bardziej dostępne dla Polaków – dzięki temu Polacy będą mogli zajmować się sprawami urzędowymi poza godzinami swojej pracy
  • skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku
  • ograniczenie stosowania tzw. czynności sprawdzających – które są bardzo uciążliwe i często nadużywane w sytuacji, gdy nie może być prowadzona kontrola podatkowa
  • wprowadzenie tzw. umowy podatkowej na etapie przed postępowaniem skarbowym – dzięki czemu podatnik może uniknąć postępowania skarbowego
  • wprowadzenie realnego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego – co pozwoli przyspieszyć inwestycje oraz zwiększy ich efektywność dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego
  • ESG – uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw
  • Ponadto rozwiązania cyfryzacyjne, m,in.: digitalizację orzeczeń lekarskich z obszaru medycyny pracy, dostęp do informacji o rachunkach osób zmarłych dla spadkobierców, zmiany zasad opodatkowania podziału nieruchomości, zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT przez pracodawców, dopuszczenie zmiany formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, ułatwienie dostępu do zezwoleń na ogródki gastronomiczne zamiast corocznych formalności.
Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:02:03

Ekspert: „Potrzebujemy ustawy, która będzie równoważyć interesy fiskusa, zdrowia publicznego i branży alkoholowej”

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zawiera...

Prezes UODO zawiadamia prokuraturę o nielegalnym przetwarzaniu danych osobowych znanych osób publicznych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, złożył...

„Wąskie gardła” deregulacji. Północna Izba Gospodarcza wskazuje miejsca, gdzie pomysły Rafała Brzoski mogą być trudne do realizacji

„Entuzjazm reformatora” może napotkać na „wąskie gardła”? Północna Izba...

Ponad pół miliona Polaków nie ma komu zostawić swojego majątku

Z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że 4,7 proc....

Budujesz bez pozwolenia? Możesz na tym dobrze wyjść

Prawo budowlane dopuszcza pod pewnymi warunkami legalizację samowoli budowlanych,...

Podobne tematy

Budujesz bez pozwolenia? Możesz na tym dobrze wyjść

Prawo budowlane dopuszcza pod pewnymi warunkami legalizację samowoli budowlanych,...

SprawdzaMy: 10 tysięcy zgłoszeń i 1500 ekspertów – deregulacja nabiera tempa

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski otrzymała już niemal...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version