czwartek, 30 stycznia, 2025

2024 rokiem stagnacji na rynku samochodów elektrycznych, infrastruktura na plusie

Według danych z końca grudnia 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 80 699 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez dwanaście miesięcy ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 24 223 szt., czyli o 2% więcej niż w 2023 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.

Pod koniec grudnia 2024 r. po polskich drogach jeździło 141 455 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 72 589 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 68 866 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 143 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 23 456 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 954 340 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1422 szt. (z czego pojazdy całkowicie elekteryczne stanowiły 1385 szt., zaś wodorowe – 87 szt.).

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia w Polsce funkcjonowało łącznie 8 659 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 31% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Nagłe zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” przyniosło bardzo negatywne skutki dla polskiej elektromobilności w 2024 r. Jeżeli spojrzymy wyłącznie na pojazdy nowe, kilkuprocentowy spadek rejestracji osobowych samochodów elektrycznych i spadek aż o ok. ¼ w segmencie dostawczych BEV to wyniki znacznie odbiegające od oczekiwanych. Paradoksalnie, więcej pozytywów odnotowaliśmy na trudnym rynku infrastruktury. Operatorzy uruchomili ponad 1100 punktów DC, czyli dwa razy więcej niż w 2023. Musimy jednak pamiętać, że tak znaczny skok to efekt decyzji podejmowanych często nawet 2 lata wcześniej. W pierwszych tygodniach 2025 r.  branża czeka m.in. na start programów NFOŚiGW obejmujących dopłaty do elektrycznych ciężarówek, przeznaczonej dla nich infrastruktury oraz przyłączy elektroenergetycznych. Nabory powinny zostać uruchomione na przełomie lutego i marca. Łączny budżet przeznaczony na subsydia, czyli 6 mld zł, może przynieść bardzo pozytywne skutki rynkowe, kluczowa jest jednak odpowiednia koordynacja programów infrastrukturalnych. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę złożoność i wieloetapowość procedur oraz fakt, że wielu beneficjentów liczy na otrzymanie dotacji zarówno do przyłączy, jak i stacji ładowania. Nie ma w tym nic dziwnego – uruchamianie pojedynczych HUBów spełniających wymogi AFIR wiąże się z nakładami inwestycyjnymi liczonymi w milionach złotych – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.  

–  Druga połowa roku przyniosła kilka niedobrych informacji dla rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w Polsce. Przede wszystkim zawieszenie w ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” i pojawienie się zapowiedzi, że w najbliższym czasie program ten nie zostanie wznowiony. To spowoduje, że firmy w Polsce, które nabywają ponad 80% pojazdów zeroemisyjnych będą rewidować swoje plany zakupowe i rynek nowych pojazdów BEV w 2025 roku będzie mniejszy. Czekając na uruchomienie programów dopłat dla pojazdów ciężarowych i infrastruktury, musimy mieć na uwadze fakt, że będą one wdrażane w momencie poważnego kryzysu branży transportowej i trzeba będzie wykonać bardzo dużą pracę, by został osiągnięty sukces. I na koniec informacja o uruchomieniu programu dopłat do samochodów elektrycznych przy wykorzystaniu funduszy europejskich z KPO tylko dla osób fizycznych. Zdaniem ekspertów nie przyniesie on spodziewanych efektów, bo pominięto w nim firmy, a możliwość skorzystania z programu przez przedsiębiorstwa znacznie zwiększyłaby liczbę samochodów zeroemisyjnych jeżdżących po polskich drogach – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Prognozy i trendy w sektorze IT na rok 2025

Roland Singer, Vice President IT Services Sharp Europe, omawia...

Numery ksiąg wieczystych to dane osobowe – przełomowy wyrok NSA

28 stycznia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał...

Złoty najsilniejszy od stycznia 2020, wzrosty na Wall Street, rekordy na SP500

Entuzjazm inwestorów nie słabnie. Kolejny dzień prezydentury Trumpa i...

Podobne tematy

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version