BIZNESHANDELBranża luksusowa trzyma się mocno mimo widma recesji

Branża luksusowa trzyma się mocno mimo widma recesji

Inflacja i spadające dochody konsumentów powodują, że ograniczają oni swoje wydatki. Jednak nie dotyka to branży dóbr luksusowych, która notuje rekordowe wyniki. W zeszłym roku dochody marki Louis Vuitton po raz pierwszy w historii przekroczyły 20 mld euro.

Ostatnie dane GUS pokazują, że konsumenci w Polsce ograniczają swoje wydatki. W IV kwartale 2022 konsumpcja prywatna spadała o 1,7 roc. r/r. Podobnie dzieje się w innych krajach. Jednak nie dotyczy to branże dóbr lukusowych która nadal radzi sobie świetnie.  Wyraźnie widać to po przedstawionych niedawno wynikach LVMH – największej na świecie firmy z branży dóbr luksusowych, która posiada w swoim portfelu min. marki Louis Vuitton, Dior czy Hennessey.

Notowana na giełdzie w Paryżu LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton zanotowała w 2022 roku rekordowy zysk o wartości 14 miliardów euro, co oznacza wzrost o 2 mld wobec roku 2021. Przychody firmy wzrosły aż o 23 proc. – do 79 miliardów euro, z czego 38 mld wypracował dział Fashion & Leather Goods. Firma nigdy w przeszłości nie informowała o szczegółowych wynikach poszczególnych swoich marek. Teraz jednak w raporcie pochwaliła się, że dochody marki Louis Vuitton po raz pierwszy w historii przekroczy 20 mld euro. Okazuje się zatem, że mimo widma recesji, butiki LV były w 2022 roku pełne klientów. Podobnie dobre wyniki zanotował także Hermes i Kering (właściciel marek marek Gucci, Yves Saint Laurent i Balenciaga).

LVMH udało się utrzymać swoje sprzedaż w Chinach na niezmienionym poziomie, mimo ograniczeń związanych z polityką „zero-covid”. Na rynku amerykańskim firma zwiększała sprzedaż za sprawą mocnego dolara. W Europie sprzedaż także była wysoka. Firma wypracowała marże na poziomie 26,5 proc., czyli zbliżonym do tej z lat poprzednich. Firma planuje wypłacić swoim akcjonariuszom dywidendę w wokoście 12 euro na akcję, czyli o 2 euro więcej niż za 2021 rok.

Te dane pokazują, że rynek dóbr luksusowych ma się bardzo dobrze. I nie są mu straszne ograniczenia wydatków przez konsumentów. Rynek ten mogłaby dotknąć dopiero poważna recesja, jednak coraz więcej danych wskazuje, że widmo spowolnienia gospodarczego na globalnym rynku oddala się w czasie. Dla rynku dóbr luksusowych najważniejsze wydają się dobre wyniki chińskiej gospodarki, która jako jedyna z dużych gospodarek świata ma rosnąć w 2023 roku szybciej niż w poprzednim.

Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version