Mimo utrzymującej się dobrej koniunktury w polskich przedsiębiorstwach, sektor Transport-Spedycja-Logistyka (TSL) mierzy się z poważnymi wyzwaniami. Jak wynika z najnowszego Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK), w marcu 2025 roku wskaźnik dla branży wyniósł 105,2 pkt, wskazując na utrzymującą się przewagę pozytywnych nastrojów wśród przedsiębiorców. Warto podkreślić, że to najlepszy wynik od połowy 2022, po trudnościach sektora w 2023 oraz 2024 roku.
W raporcie firmy TSL wyróżniają się pozytywną oceną sytuacji finansowej oraz dużą skłonnością do zatrudniania pracowników i podnoszenia wynagrodzeń. To istotny sygnał, że branża, choć pod presją kosztową, nadal widzi potencjał wzrostu i dąży do utrzymania konkurencyjności poprzez inwestycje w kapitał ludzki.
Równocześnie branża transportowa nadal mierzy się z istotnymi wyzwaniami. W marcu 2025 roku 66 proc. firm TSL wskazywało na niepewność gospodarczą jako istotną barierę, co czyni ten sektor jednym z najbardziej dotkniętych przez niestabilność rynkową, obok budownictwa (67 proc.)
Branża TSL częściej niż inne w badaniu narzekała na trzy z siedmiu barier prowadzenia działalności: rosnące koszty pracownicze (78 proc.), zatory płatnicze (53 proc.) i rosnące koszty finansowania (42 proc.).
W efekcie tych trudności firmy z branży TSL maja nadal ograniczoną skłonność do inwestycji – wskaźnik inwestycji w branży wyniósł w marcu 78,6 pkt, co oznacza, że wiele firm rezygnuje z modernizacji floty czy automatyzacji procesów. To niepokojące w kontekście zmian w przepisach takich jak Pakiet Mobilności czy podwyżki opłat drogowych, które wymuszają na firmach modernizację floty.
Warto podkreślić, że wyniki badania wskazują na to, że sektor transportowy w Polsce wkracza w nowy etap rozwoju. Firmy TSL muszą świadomie zacząć kreować politykę finansową tak, aby bieżąca działalność nie pochłaniała środków, które można przeznaczyć na inwestycje. Pomimo rosnących kosztów finansowania, jego elastyczne formy, pozwalają zmniejszyć ryzyko zatorów płatniczych, a także uwalniają środki obrotowe, które dają możliwość dalszego rozwoju.
Komentarz przygotował Marcin Wawrzeń, Country Manager w Malcom Finance w Polsce.