Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 25 kwietnia, 2025

Ceny wciąż rosną. W styczniu na sklepowych półkach było drożej średnio o 5,9 proc. r/r

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Analiza ponad 76,7 tys. cen detalicznych wykazała, że w styczniu br. codzienne zakupy rdr. zdrożały średnio o 5,9%, czyli tylko nieco bardziej niż w poprzednich miesiącach. Na 17 monitorowanych kategorii prawie wszystkie podrożały rdr. – w przedziale od 2,8% do 10,4%. Tym razem najmocniej urosły ceny słodyczy i deserów – o 10,4% rdr. W TOP5 widać też owoce ze średnim wzrostem rdr. na poziomie 10,2%, art. tłuszczowe – 9,7%, napoje bezalkoholowe – 7,8%, a także pieczywo – 7,7%. W styczniu na minusie były tylko produkty sypkie ze spadkiem cen o 0,7% rdr.

Z najnowszego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito, wynika, że w styczniu br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,9% rdr. Dla porównania, w grudniu wzrost rdr. wyniósł 5,6%, a w listopadzie – 5,5%. Jak widać, dynamika wzrostu cen rok do roku rośnie, ale już miesiąc do miesiąca przyrost jest dość niewielki.

– Wzrost cen rdr. nie wynika z jednorazowych skoków, lecz z systematycznie rosnących kosztów produkcji, dystrybucji i pracy. Miesięczne spowolnienie dynamiki podwyżek oznacza natomiast chwilowe wyhamowanie, wynikające z efektów sezonowych – komentuje dr Hubert Gąsiński z Uniwersytetu WSB Merito.

W styczniu br. na 17 monitorowanych kategorii prawie wszystkie podrożały rdr. – w przedziale od 2,8% do 10,4%, a tylko jedna grupa produktów zaliczyła spadek – o 0,7% rdr. Natomiast w ostatnich miesiącach 2024 roku dosłownie wszystkie segmenty były rdr. na plusie, tj. w grudniu – od 0,2% do 10,3%, a w listopadzie – od 0,2% do 16,6%.

– Ceny ogólnie rosną. Jakkolwiek wzrosty te są dotkliwie dla wielu grup społecznych, to nie wywołują już takich emocji, jak jeszcze rok temu. Polacy już od kilku lat żyją z wysokimi cenami. Wyróżnić możemy trzy główne grupy przyczyn determinujących tę sytuację, a mianowicie koszty produkcji, a także rosnące płace oraz ceny energii i paliw – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.

Tym razem najmocniej podrożały rdr. słodycze i desery – o 10,4%. – Ten wynik stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich miesiącach. Jeszcze w grudniu wzrost rdr. wynosił 8,4%, a w listopadzie – 10,2%. To oznacza, że dynamika cen w tym segmencie nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale w styczniu ponownie przyspieszyła. Głównym czynnikiem jest sytuacja na globalnym rynku surowców, w szczególności kakao i cukru – wyjaśnia dr Hubert Gąsiński.

Drugie miejsce w zestawieniu zajęły owoce ze średnim wzrostem rdr. o 10,2%. – Dynamiczny wzrost cen w styczniu 2025 roku oznacza kontynuację silnego trendu zwyżkowego. W porównaniu do grudnia i listopada, kiedy podwyżki rdr. wynosiły odpowiednio 8,2% i 7,4%, widać tutaj tendencję przyspieszania drożyzny. Owoce stają się więc jedną z najszybciej drożejących grup produktów, co może być efektem czynników sezonowych i strukturalnych problemów podażowych – przekonuje dr Hubert Gąsiński.

Na trzeciej pozycji widać art. tłuszczowe (masło, margarynę, olej itd.), które zdrożały średnio o 9,7% rdr. – W tej kategorii na szczególną uwagę zasługują wysokie ceny masła. Właśnie ten produkt w ostatnich miesiącach stał się synonimem zakupowego luksusu i nie jest to przypadek. Cena skupu mleka rośnie – podkreśla dr Robert Orpych.

Czwarte są napoje bezalkoholowe ze średnim wzrostem o 7,8% rdr. – Poprzednio były poza TOP5. Awans w rankingu drożyzny wskazuje na utrzymującą się presję kosztową. Dynamika wzrostu cen nie przyspiesza gwałtownie, bo poprzednie wyniki były podobne. Natomiast systematyczne podwyżki sugerują, że ceny tych art. wciąż reagują na wzrost kosztów produkcji, transportu i opakowań – stwierdza dr Hubert Gąsiński.

Listę TOP5 zamyka pieczywo, którego ceny poszły w górę o 7,7% rdr. – Branża piekarnicza od dłuższego już czasu zmaga się z wysokimi kosztami surowców, produkcji i dystrybucji. Decydujące znaczenie mają ceny gazu i energii. Istotna jest też presja na podwyżki płac. Do tego dochodzi niedobór wykwalifikowanych piekarzy – zwraca uwagę dr Robert Orpych.

Zaraz za TOP5 znalazł się nabiał ze średnim wzrostem o 7,2% rdr. – Spadek dynamiki wzrostu cen w styczniu 2025 roku, po wcześniejszych podwyżkach o 8,1% w grudniu i w listopadzie, może świadczyć o stopniowym osłabieniu presji inflacyjnej. Choć ceny nadal rosną w tempie przewyższającym inflację ogólną, to wyhamowanie dynamiki sugeruje, że czynniki kosztowe, które napędzały wcześniejsze wzrosty, zaczęły się stabilizować – analizuje dr Hubert Gąsiński z WSB Merito.

Dalej w styczniowym zestawieniu są karmy dla zwierząt z podwyżką rdr. o 6,8%, ryby – 5,8%, a także wędliny – 5,7%. Potem widać mięso ze wzrostem rdr. o 5,2%. – Na kształtowanie się cen żywności dla zwierząt mocno wpływają wysokie koszty produkcji, w tym energii i paliw. Istotna jest też presja na podwyżki wynagrodzeń. Przyrosty cen mięsa, wędlin, ale również ryb nie są znaczne. Przyrosty cen mięsa, wędlin, ale również ryb są nieznaczne. Jednak w ostatnich miesiącach można zaobserwować, że dynamika przyspiesza – zaznacza dr Robert Orpych.

Na kolejnych miejscach w zestawieniu są używki, środki higieny osobistej i art. dla dzieci – ze wzrostami rdr. o 5,3%, 5,1% i 4,9%. – W dwóch kategoriach, tj. używek i art. dla dzieci, sytuacja jest stabilna. W ostatnich trzech miesiącach dynamika wzrostu cen rdr. nie przekraczała 6%. Mogła na to wpłynąć silna konkurencja między dużymi sieciami handlowymi, walczącymi o klientów. Z kolei środki higieny osobistej, które są produktami pierwszej potrzeby, podrożały ostatnio zdecydowanie bardziej niż w grudniu. Ale nadal nie notują dużego wzrostu, co należy uznać za pozytywne zjawisko – ocenia dr Robert Orpych.

Następna w tabeli jest chemia gospodarcza, która zdrożała rdr. o 4,2%. Analitycy z UCE RESEARCH przypominają, że w grudniu to była pozycja nr 1 w całym rankingu. Wówczas ceny rdr. poszły w górę o 10,3%. – Duży skok cenowy w grudniu mógł być związany z intensywnym okresem zakupowym. Gospodarstwa domowe kupowały więcej środków czystości przed świętami, co pozwoliło na wprowadzenie wyższych cen. W styczniu popyt naturalnie spadł, co mogło wymusić ograniczenie podwyżek. Dodatkowym czynnikiem były wyprzedaże noworoczne – tłumaczy dr Hubert Gąsiński.

Pod koniec styczniowego zestawienia uplasowały się dodatki spożywcze (musztardy, ketchupy, majonezy itd.) ze wzrostem rdr. 3,7%. – Widać wpływ stabilizacji cen surowców. Musztarda, ketchup i majonez bazują na składnikach takich, jak ocet, oleje roślinne, cukier, pomidory czy jaja. W ostatnich miesiącach ceny niektórych z nich nie rosły już tak dynamicznie, jak w 2024 roku, co mogło ograniczyć presję na dalsze podwyżki – dodaje ekspert z WSB Merito.

Natomiast na ostatniej pozycji w rankingu podwyżek znalazły się warzywa, które średnio zdrożały o 2,8% rdr. W grudniu były na trzecim miejscu w całym rankingu z podwyżką rdr. o 8,6%. – Jeszcze kilka miesięcy temu warzywa były jedną z najszybciej drożejących grup produktów, a obecnie znalazły się na końcu zestawienia. Tak duża zmiana wynika z kilku czynników. Kluczową rolę odgrywa stabilizacja podaży i poprawa dostępności warzyw na rynku. Ponadto, po okresie świątecznym konsumenci mogli ograniczać zakupy droższych warzyw, co wywarło presję na detalistów i producentów, by nie podnosić cen. Wreszcie, warto zwrócić uwagę na efekt bazy statystycznej – dodaje dr Hubert Gąsiński.

W styczniu na minusie były tylko produkty sypkie ze średnim spadkiem cen o 0,7% rdr. – W tym przypadku obserwujemy już od dłuższego czasu, że ceny rdr. rosną nieznacznie, a nawet w niektórych miesiącach wykazują spadek. To bardzo pozytywny fakt, zwłaszcza że takie produkty są nieodłącznym elementem diety polskiego społeczeństwa – podsumowuje dr Robert Orpych.

Opis metody badawczej

Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” (powstającego co miesiąc od blisko 8 lat), autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych). Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki ze stycznia 2025 r. i z analogicznego okresu z 2024 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 76,7 tys. cen detalicznych z blisko 39 tys. sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Podobne tematy

Biedronka kontra Lidl: Polacy czekają na świąteczne promocje i walczą o każdy grosz

Aż 53,5% Polaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami...

Jajka coraz droższe. W kwietniu zapłacimy nawet o 15% więcej

Zarówno w styczniu, jak i w lutym ceny jaj...

Ceny w sklepach nadal rosną, ale coraz wolniej. Nowe dane

W lutym br. ceny w sklepach wzrosły średnio o...

Platformy e-commerce odbierają ruch galeriom handlowym

Jak wykazała analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w...

Zakaz handlu w niedziele – więcej przeciwników niż zwolenników po raz pierwszy od lat

Obecnie 41,5% Polaków opowiada się za przywróceniem handlu we...

Masło wciąż drożeje: 29,2% wzrost cen w styczniu, a przed Wielkanocą możliwy próg 12 zł

Masło wciąż drożeje w sklepach. W styczniu br. kosztowało...

Ceny w sklepach wciąż rosną. Najmocniej drożeją słodycze i owoce

Według analizy blisko 77 tys. cen, w styczniu br....

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version