Koronawirus wielu z nas zabrał swobodę pracy, wyjścia z domu, treningu czy udziału w wydarzeniach kulturalnych. W tej sytuacji samorządy stanęły przed wyzwaniem: jak zapewnić mieszkańcom nie tylko dostęp do wiarygodnych informacji o pandemii, ale też wsparcie i rozrywkę? Kujawy i Pomorze pokazały, że to możliwe.
W ubiegłym roku zdalna komunikacja z klientami stała się koniecznością. Wiele międzynarodowym firm oraz instytucji postawiło na chatboty. W ten sposób zaczęła się kontaktować z użytkownikami na przykład Międzynarodowa Organizacja Zdrowia (WHO) czy amerykańskie federalne Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom. Światowi eksperci uważają intensywny rozwój chatbotów za jeden z najważniejszych trendów 2020 roku. Na takie narzędzie zdecydował się także Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Po tym, jak w całym kraju zarządzono lockdown, a w przestrzeni publicznej zaczęło się pojawiać coraz więcej dezinformacji, władze regionu podjęły decyzję: tworzymy nowoczesne, interaktywne narzędzie, które pomoże użytkownikom w każdej sytuacji. Tak powstał COMPAS – pierwszy i jak dotąd największy polski chatbot na czas pandemii. Do tej pory ze wsparcia skorzystało prawie 5 tysięcy osób.
Tarcze, wsparcie i… tańce
Twórcy chatbota podzielili go na trzy części: pierwsza jest skierowana do kujawsko-pomorskich przedsiębiorców. Można w niej znaleźć aktualne ulgi i programy pomocowe – te lokalne, i te ogólnopolskie. Prosta nawigacja sprawia, że w opcjach wsparcia bez trudu zorientuje się zarówno właściciel jednoosobowej firmy, jak i dużego zakładu.
W dobie pandemii ogromnym problemem stało się poczucie osamotnienia i obciążenia emocjonalnego. Dlatego właśnie kolejny moduł stworzony został – we współpracy z ekspertami, inicjatorami programu „Psycholodzy dla Społeczeństwa” – dla osób potrzebujących wsparcia psychicznego. Można w nim posłuchać porad terapeutów, poznać techniki radzenia sobie ze stresem i znaleźć namiary na instytucje, które na co dzień służą pomocą w sytuacjach kryzysowych. Wystarczy jedno kliknięcie na smartfonie, aby połączyć się z odpowiednią infolinią, na przykład telefonem zaufania dla osób borykających się z depresją. Jest tu także wiele cennych materiałów dla seniorów oraz relaksujący kurs jogi dla początkujących.
Dużym wyzwaniem był dostęp online do kultury i rekreacji. Kujawy i Pomorze słyną z wielu dużych imprez, takich jak hucznie obchodzone Święto Województwa czy imprezy lekkoatletyczne w Bydgoszczy. Czym je zastąpić w czasie lockdownu?
Twórcy sięgnęli po różnorodne pomysły: mikrokoncerty takich artystów jak Bovska i Monika Borzym, e-spotkania z dzikimi zwierzętami pod wodzą popularnego leśnika Marcina Kostrzyńskiego, wirtualne spacery po zabytkach z Maciejem Orłosiem, a nawet kurs tańca z Lenką i Jankiem Klimentami. W chatbocie premierę miał pierwszy polski bookbot “Tajemnica Kolodionu” autorstwa pisarza Marcela Woźniaka z ilustracjami Tomasza Przeździeckiego.
Wszystko to w intuicyjnym i prostym w nawigacji narzędziu, które działa w ramach ogólnodostępnej platformy Facebook i nie wymaga instalowania specjalnego oprogramowania. W dodatku działa całkowicie bezpłatnie, 24 godziny na dobę na Messengerze województwa.
Nowe technologie w walce z pandemią
Od momentu, gdy COMPAS ruszył, minęło już niemal pół roku. Dziś można powiedzieć, że chatbot okazał się bardzo potrzebny – korzysta z niego około tysiąca osób miesięcznie. “Gdyby nie nowe technologie, pomaganie mieszkańcom regionu byłoby o wiele trudniejsze” – przyznaje dyrektor departamentu promocji województwa, Edyta Macieja-Morzuch. Zwraca także uwagę, że narzędzie pozwoliło wspierać lokalnych artystów, którym pandemia szczególnie dała się we znaki.
Według Jana Świerkowskiego, szefa Kujawsko-Pomorskiego Klastra Brewstera, który zrealizował projekt, interaktywne chatboty to przyszłość samorządów. “Już za kilka lat niemal każdą sprawę urzędową będziemy mogli zrealizować z pomocą interaktywnych asystentów, działających z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Epidemia Covid-19 tylko ten proces przyspieszyła. Cieszę się, że to właśnie Kujawy i Pomorze stoją na czele tych zmian i że w tak trudnym momencie potrafiły nadać chatbotowi ludzkiego wymiaru” – podkreśla.
COMPAS powstał w ramach marszałkowskiego programu przeciwdziałania epidemii Covid-19 oraz łagodzenia jej skutków w sferze społecznej i gospodarczej. Program jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.