Microsoft jest ostatnio najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych. Aż w 1/3 wszystkich ataków cyberprzestępcy podszywali się pod giganta technologicznego z Redmond – informuje Check Point Research. To właśnie oszustwa z wykorzystaniem wizerunku firm technologicznych uznawane są za najbardziej opłacalne.
W zeszłym kwartale Microsoft zajął pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wykorzystywanych marek, a jego wizerunek obecny był w 33% wszystkich prób phishingu. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do drugiego kwartału, w którym wizerunek Microsoftu obecny był w 14% wszystkich ataków, ustępując wyłącznie Walmartowi (39%).
Jak wynika z raportu opracowanego przez Check Point Research, cyberprzestępcy najchętniej podszywają się pod firmy z sektora technologicznego. Drugą marką, która najczęściej obecna była w wiadomościach phishingowych był Amazon (9%), a trzecią Google (8%). Tuż za podium znalazł się z kolei Apple (4%). Inne popularne branże goszczące w złośliwych wiadomościach, to firmy finansowe, głównie banki oraz firmy kurierskie.
Zdaniem analityków DHL znalazł się w pierwszej dziesiątce, prawdopodobnie ze względu na wzmożoną aktywność zakupową w listopadzie, podobnie jak Amazon, który w październiku głośno promował „Prime Days”. Właśnie takie okoliczności mają bezwzględnie wykorzystywać aktorzy zagrożeń.
– Nawet cyberprzestępcy z ograniczoną wiedzą informatyczną mogą dokładnie naśladować wiadomości i witryny popularnych marek, aby oszukiwać niczego niepodejrzewających klientów i przeprowadzać ataki socjotechniczne. W związku z powszechnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji możemy spodziewać się w tym roku większej liczby kampanii phishingowych, które w jeszcze większym stopniu będą nawiązywały od prawdziwej komunikacji firmowej. – uważa Omer Dembinsky, menedżer zespołu analizującego dane w Check Point Software.
Poniżej znajduje się lista 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych w czwartym kwartale 2023 r. (Check Point, styczeń 2024):
- Microsoft (33%)
- Amazon (9%)
- Google (8%)
- Apple (4%)
- Wells Fargo (3%)
- LinkedIn (3%)
- Home Depot (3%)
- Facebook (3%)
- Netflix (2%)
- DHL (2%)