piątek, 18 kwietnia, 2025

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen liderem zasięgu i zaangażowania w mediach społecznościowych, Magdalena Biejat z dynamicznym wzrostem na TikToku. W kampanii nie brakuje także manipulacji i fałszywych narracji. Instytut Monitorowania Mediów oraz Stowarzyszenie Demagog pokazują, że tegoroczna kampania prezydencka to nie tylko rywalizacja na zasięgi, ale też na emocje i dezinformacja.

Z danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) wynika, że w pierwszym tygodniu kwietnia Rafał Trzaskowski był najczęściej obecnym kandydatem na prezydenta we wszystkich typach mediów, osiągając zasięg blisko 465 mln potencjalnych kontaktów. Oznacza to, że statystyczna osoba powyżej 15. roku życia mogła się spotkać w mediach z informacją o tym kandydacie średnio 14 razy. Co trzeci z tych kontaktów pochodził z materiałów telewizyjnych – najwięcej mówiła o nim stacja wPolsce24, często w negatywnym kontekście.

Drugi wynik uzyskał Sławomir Mentzen. Przekazy wzmiankujące kandydata miały 435 mln kontaktów z przekazem, z czego aż 60 proc. pochodziło z mediów społecznościowych. Kandydat Konfederacji konsekwentnie dominuje na TikToku, YouTube i X – to tam buduje bezpośredni kontakt z odbiorcą. Jego posty wygenerowały ponad 2 miliony interakcji, wielokrotnie wyprzedzając pozostałych kandydatów.

Kampania prezydencka 2025

Na uwagę zasługuje także Magdalena Biejat, która notuje coraz lepsze wyniki w mediach własnych, szczególnie na TikToku. W tym kanale wyprzedziła już Rafała Trzaskowskiego pod względem liczby obserwujących.

Kampania prezydencka 2025

– Widzimy coraz bardziej wyraźną polaryzację  publikacji oraz rosnący rozdźwięk między przekazem w mediach tradycyjnych a tym, co dzieje się w social mediach. Media społecznościowe to przestrzeń, w której kampania toczy się na innych zasadach – szybciej, bez pośredników, ale też z większym ryzykiem dezinformacji. Dodatkowo media społecznościowe sprzyjają większej anonimizacji i ograniczonej odpowiedzialności za publikowane treści – zarówno po stronie nadawców, jak i komentujących. To powoduje, że komunikaty w tej przestrzeni są często bardziej radykalne, emocjonalne i odważniejsze niż materiały dziennikarskie – mówi Monika Ezman, dyrektor Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w Instytucie Monitorowania Mediów.

Raport wskazuje również na obecność nieprawdziwych informacji i propagandowych przekazów w wypowiedziach kandydatów – zarówno po stronie prawicowej, jak i centrolewicowej. Od fake newsów o migracji i Zielonym Ładzie po błędne deklaracje podatkowe.

– Część polityków wykorzystała kończący się ramadan i obchodzone z tej okazji święto przerwania postu, by jak co kampanię straszyć wyborców migrantami. Wyrwane z kontekstu zdjęcia i nagrania dużej liczby muzułmanów ubranych w tradycyjne stronie mogły wywołać wrażenie, że w Polsce znajduje się ogromna liczba osób z Bliskiego Wschodu. Okazało się, że nie wszystkie materiały pochodziły z Polski, a podobne zgromadzenia odbywały się także w poprzednich latach. Niewątpliwie tego typu treści przyczyniły się do budowania zasięgów w mediach społecznościowych. Jednocześnie budowanie rozpoznawalności i poparcia na manipulacji i skrajnych emocjach jest godne potępienia – komentuje Marcin Kostecki, szef działu fact-checkingu politycznego w Stowarzyszeniu Demagog.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Podobne tematy

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Zasięg Mentzena eksploduje po wywiadzie u Stanowskiego. Trzaskowski na czele w tradycyjnych mediach

Największy zasięg w  mediach tworzonych przez dziennikarzy zdobył Rafał...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Zasięgi kontra poparcie. Jak medialność kandydatów wpływa na sondaże?

Wybory prezydenckie – kto rządzi w mediach? Sprawdzamy, jak...

Rosnący wpływ prorosyjskiej propagandy w polskim internecie

Propaganda antyukraińska w mediach społecznościowych drastycznie wzrasta – wynika...

2 lutego rusza program ochrony wyborów „Parasol Wyborczy” – rządowa tarcza przed dezinformacją

Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaprezentował podczas konferencji prasowej program...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version