poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Jak technologia i zmiany pokoleniowe kształtują HR? Maciej Kabaciński o przyszłości rynku pracy w 2025 roku

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Na to pytanie odpowiada Maciej Kabaciński, Senior Konsultant SAP HCM oraz Szef Pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.

Zmiany na rynku pracy, jakie obserwujemy od kilku lat, są wypadkową zmian pokoleniowych, rewolucji technologicznej oraz oczywiście sytuacji geopolitycznej. Sytuacja ta wpływa również na pracodawców, stawiając przed nimi nowe wyzwania, którym muszą sprostać, jeśli chcą zapewnić stabilność zatrudnienia, a także przyciągnąć i zatrzymać jak najlepszych specjalistów. Oznacza to – w wielu przypadkach – konieczność wdrożenia nowych narzędzi, a także nowych procesów i procedur oraz zmianę w kontekście zarządzania zespołem.

Coraz silniej swoją obecność na rynku pracy zaznaczają pracownicy pokolenia Z i to ich postawa oraz oczekiwania w dużej mierze generują zmiany w obszarze HR. To pokolenie, które wychowało się w świecie nowych technologii, więc ich wykorzystywanie traktuje jako naturalną formę komunikacji czy pracy. Pracodawcy muszą uwzględnić to w swojej strategii rozwoju i wprowadzić nie tylko nowoczesne narzędzia pracy czy elastyczne formy zatrudnienia, ale też zmienić sposób komunikowania się z pracownikami młodszych generacji. Zmiana ta powinna dotyczyć nie tylko komunikacji operacyjnej, czyli np. wykorzystywania komunikatorów online, ale również digitalizacji procesów kadrowych. Dlatego uważam, że w 2025 roku coraz więcej firm wprowadzi w kadrach dokumentację elektroniczną oraz narzędzia umożliwiające zdalną realizację procesów kadrowych, czyli portale pracownicze, które zatrudnieni będą mogli obsługiwać również na smartfonach.

Wzmocni się również wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji, zarówno w procesie rekrutacji, jak i do celu realizacji wielu procesów w firmie – w tym tych dotyczących twardego HR i jego miękkich obszarów. Zakładam, że w przyszłym roku coraz więcej firm będzie wykorzystywać możliwości tej technologii, ważne jest jednak, aby wdrożenie rozwiązań AI było przemyślane. Sztuczna inteligencja nie zastąpi pracowników, powinna być raczej narzędziem wspierającym ich pracę, dlatego warto przemyśleć, w jakich obszarach i w jakim zakresie można z niej korzystać. Nie bez znaczenia będzie też odpowiednie przygotowanie pracowników do pracy z AI – poprzez szkolenia oraz precyzyjne określenie celów, dla których firma wdraża takie rozwiązania, np. dla zwiększenia produktywności, automatyzacji procesów, czy na potrzeby działań kreatywnych. Ważne, aby pracodawcy mieli świadomość, że AI rozwija się i uczy na podstawie dostarczonych informacji i jeśli w firmie wykorzystywane są narzędzia open source, będzie się uczyć również na informacjach firmowych. Dlatego w niektórych obszarach, zwłaszcza dotyczących poufnych danych, bezpieczniejszymi rozwiązaniami np. do analizy danych pracowniczych, są systemy zamknięte, np. SAP.

Wykorzystanie nowych technologii wymaga oczywiście odpowiednich kompetencji cyfrowych. Istnieje bowiem duża dysproporcja pomiędzy umiejętnością wykorzystywania nowych technologii przez przedstawicieli młodszych i starszych generacji. Dlatego pracodawcy będą musieli wdrożyć rozwiązania, które umożliwią zmniejszenie tej różnicy. Zmiany technologiczne oznaczają też automatyzację wielu procesów w firmach. Dla części pracowników wiąże się to z koniecznością: zdobycia nowych umiejętności, zmiany stanowiska pracy lub podniesienia dotychczasowych kompetencji. Z tego powodu wzrośnie rola polityki kadrowej opartej na upskillingu i reskillingu. W tym zakresie silniej zarysowuje się zjawisko odwróconego mentoringu – przedstawiciele młodszych pokoleń będą uczyć starszych, jak korzystać z nowoczesnych technologii.

Rok 2025 będzie też dla większych firm okresem zmian w zakresie polityki płacowej, czyli przygotowaniem do wdrożenia dyrektywy o równości płac. Muszą one zostać wprowadzone do 2026 roku, więc dla wielu przedsiębiorstw będzie to gorący okres. Niezbędna stanie się zatem konieczność wdrożenia narzędzi, które umożliwią sprawną analizę struktury płac i systemu wynagrodzeń w firmie. Być może uzyskane wyniki sprawią, że konieczna będzie korekta polityki płacowej, aby zniwelować ewentualną lukę między płacami kobiet i mężczyzn. To ważne, ponieważ organizacje zatrudniające co najmniej 150 osób w 2027 roku będą musiały złożyć raport o warunkach wynagradzania, w tym o luce płacowej, za rok 2026 (kolejne raporty składane mają być co roku lub co trzy lata, w zależności od wielkości firmy). Jeśli luka płacowa będzie przekraczać 5 procent, firmy będą miały pół roku na wprowadzenie odpowiednich zmian w polityce płacowej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zmęczeni technologią, oderwani od sensu. Nowe badanie o wypaleniu i nieefektywności w pracy

Niska wydajność pracy, niska odporność na zmiany, oderwanie...

Wiek to tylko liczba – prawdziwe kompetencje są ponadpokoleniowe

W świecie, gdzie podziały pokoleniowe stały się jednym z...

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...

Podobne tematy

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version