Pracownicy są jednym z najważniejszych zasobów każdej organizacji. Od ich kompetencji, postawy i zaangażowania zależy sukces przedsiębiorstwa. By jego osiągnięcie było jednak możliwe, niezbędna jest ścisła współpraca pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, opierająca się na obopólnej lojalności i zaufaniu. Pracodawca powierzając pracownikowi mienie materialne, “know how” i wrażliwe dane zakłada, że ten wykorzysta je tylko w pożądany przez firmę sposób. Zdarza się jednak, że pracownik obdarzony zaufaniem, działa na niekorzyść swojego przełożonego lub nawet współpracuje z konkurencją
Na skróty:
Lojalny i nielojalny pracownik
Lojalność jest niezwykle pożądaną cechą pracowniczą. Oznacza ona wysokie zaangażowanie w powierzone obowiązki, rzetelne ich wykonywanie, a także utożsamianie się z wartościami i celami, którymi kieruje się organizacja. Inwestycja w lojalnego pracownika jest najlepszą inwestycją, gdyż zdobyte przez niego (np. dzięki szkoleniom) umiejętności pozostają wraz z pracownikiem w firmie i są wykorzystywane do jej rozwoju. Takie osoby są bardziej wrażliwe na potrzeby i problemy firmy, chętniej uczestniczą w dodatkowych projektach i zadaniach oraz troszczą się o wspólną przyszłość.
Z kolei nielojalność pracownika objawia się nie tylko brakiem zaangażowania w funkcjonowanie firmy. Coraz częściej przybiera ona formę przestępstw uderzających w zasoby i dobre imię pracodawcy.
Nielojalność pracownika – na co zwrócić uwagę?
Poza specyficznymi przypadkami szpiegów gospodarczych, którzy zatrudniają się jedynie w celu kradzieży strategicznych informacji, nielojalni pracownicy nie pojawiają się w firmie z dnia na dzień.
Większość pracowników zmienia swoją postawę stopniowo, wraz z upływem czasu i weryfikacją wyobrażeń o miejscu pracy. Pojawia się mniejsze zaangażowanie w dotychczasowe obowiązki oraz unikanie nowych zadań. Pracownik przestaje się przejmować wynikami swojej pracy i nadużywa pokładanego w nim zaufania. Zaczyna np. nagminnie wykorzystywać służbowe auto do wyjazdów nieuzgodnionych z pracodawcą czy godzinami rozmawia ze służbowego telefonu w prywatnych sprawach. Inny scenariusz zakłada natomiast kradzieże służbowych dóbr czy danych osobowych.
Objawem nielojalności pracownika może być również działanie na tym samym polu gospodarczym. Bardzo często zdarza się, że zatrudniony pozyskując specyficzną wiedzę branżową, zaczyna konkurować ze swoim pracodawcą, przejmując byłych bądź potencjalnych klientów. Jeśli zatem liczba kontaktów biznesowych zaczyna się kurczyć, warto zastanowić się czy winy nie ponosi nielojalny pracownik.
Sposoby na wykrycie nielojalnego pracownika
Potencjalnie nielojalnego pracownika można wychwycić już na etapie rekrutacji. Jeśli podczas rozmowy wstępnej kandydat nazbyt chętnie dzieli się szczegółowymi informacjami o metodzie działania czy strategiach biznesowych w byłym miejscu pracy, powinno nam to dać do myślenia. Warto również uważnie przyglądać się nowym pracownikom, gdyż u nich lojalność z zasady rzeczy jest niższa, niż u pracowników z większym stażem.
Samodzielna obserwacja, prowadzona przez pracodawcę, może być czasochłonna i nieskuteczna. Warto zatem skorzystać z specjalistycznych narzędzi, np. podsłuchów dostępnych na stronie https://www.alfatronik.com.pl/podsluchy-c-4.html. Pamiętajmy jednak, by przed podjęciem działań skonsultować się z prawnikiem lub detektywem, gdyż nagrywanie pracownika bez jego zgody jest przestępstwem!
Jednym z rozwiązań, które mogłoby ułatwić kontrolę pracowników jest program Spyphone Android Rec Ultra. Po krótkiej instalacji, jest on w stanie prowadzić ciągły nadzór nad danym telefonem. Dostępny jest tu zarówno bieżący podsłuch, jak i niezauważalne zbieranie i zapisywanie materiałów (m.in. zdjęć, wiadomości SMS, MMS, e-mail, lokalizacji czy wykonanych rozmów), do których dostęp umożliwia dedykowana platforma internetowa. Dzięki opcji śledzeniu położenia telefonu, rozwiązanie może być wykorzystane do nadzoru pracowników, którym zdarzają się częstsze wyjazdy.
Jeśli nie są nam potrzebne tak rozbudowane funkcje, warto rozważyć prostsze urządzenia. Dobrym przykładem jest tutaj dyktafon pendrive ze wzmocnionym mikrofonem STD-3. Jest on w stanie wychwycić i udokumentować rozmowę z odległości do 10 metrów. Nagrania są określone konkretną datą i godziną, co ułatwi weryfikację materiału, a realistyczny kamuflaż sprawia, że dyktafon doskonale sprawdzi się w każdym biurze.
Nielojalność pracowników nie jest nagminnym procederem, jednak nawet pojedyncze przypadki, są w stanie przynieść firmie ogromne straty. Jeśli zatem zauważamy objawy nielojalności pracownika, warto zacząć działać, by uniknąć dalszych problemów.