Na 300 tys. specjalistów z sektora IT czeka w Polsce praca od zaraz. Liczba zatrudnionych w branży jest wciąż niewystarczająca względem potrzeb biznesu, które napędza coraz szybsza cyfryzacja gospodarki. Rozwój pracy zdalnej to z jednej strony wyzwanie dla polskich firm, które muszą konkurować z zachodnimi organizacjami, a z drugiej – ogromna szansa na dotarcie do kandydatów z innych krajów. Liina Laas, Dyrektor ds. ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej w Deel, mówi o tym, jak wykorzystać potencjał pracowników z całego świata do wzmocnienia innowacyjności polskiej gospodarki.
Na skróty:
Brak kadry, brak rozwoju
Pod koniec 2021 roku w Polsce pracowało niemal 586 tysięcy specjalistów w dziedzinie ICT, wynika z danych Eurostatu. Jak mówią nam badania – to zdecydowanie za mało. Zgodnie z opracowaniem GUS już połowa firm z branży IT wskazuje niedobór wykwalifikowanych pracowników jako barierę w działalności. Według Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA, samych programistów jest w Polsce o 250 – 300 tys. za mało. To rekordowy wynik w sektorze i najwyższy wśród usług.
‒ Ta sytuacja z pewnością hamuje rozwój gospodarczy i konkurencyjność Polski. Niedobór kadry w branży IT naturalnie wynika z dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii w kraju i nowych inwestycji. Podaż nie nadąża za popytem, a polscy specjaliści nie są w stanie zapełnić luk kompetencyjnych w rodzimych organizacjach. Braki kadrowe potęguje także wojna w Ukrainie. Dodatkowo, wciąż rośnie grupa specjalistów mieszkających w Polsce, którzy wykonują pracę dla firm z Europy Zachodniej, a nawet Stanów Zjednoczonych. Czas, aby polscy przedsiębiorcy wykorzystali strategię zagranicznych konkurentów i wyruszyli na poszukiwania pracowników do innych krajów – lub nawet kontynentów – mówi Liina Laas, Dyrektor ds. ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej w Deel.
Kogo brakuje? Przede wszystkim projektantów i administratorów baz danych, programistów, specjalistów ds. projektowania, wdrażania i doskonalenia produktów i usług cyfrowych, a także specjalistów elektroniki, automatyki i robotyki – wynika z raportu „Barometr zawodów 2022”, który powstał na zlecenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.
Zatrudnienie bez konieczności przeprowadzki
Aby sprostać zapotrzebowaniu na specjalistów z sektora IT, firmy coraz częściej poszukują pracowników zza granicy. Od zatrudniania wykwalifikowanych i zdolnych ekspertów z innych krajów organizacje jednak powstrzymuje biurokracja, wysokie podatki i problemy prawne. W odpowiedzi na te wyzwania w 2020 roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu uruchomiła Poland.Business Harbour – program skierowany do firm i specjalistów nowych technologii z Białorusi, Armenii, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy, który w tym roku został rozszerzony na wszystkich cudzoziemców. Dotychczas z szybkiej ścieżki pozyskania wizy skorzystało ponad 55 tys. osób.
– Programy ułatwiające relokację pracowników w pewnym stopniu na pewno łagodzą niedobory talentów w polskich firmach. Jednak skala problemu wymaga innych środków – komentuje Liina Laas z Deel. – Według Owl Lab 62 proc. specjalistów IT w wieku od 22 do 65 lat pracuje zdalnie lub hybrydowo. Dzięki możliwościom, jakie otworzył przed nami powszechny home office, lokalne firmy mogą tworzyć w swoich strukturach globalne zespoły, zatrudniając pracowników, którzy nie muszą przeprowadzać się do Polski. Rozwiązania Deel mogą służyć do sprawnego zarządzania obsługą kadr: od odpisania umowy zgodnej z lokalnym prawem pracy, prowadzenia dokumentacji kadrowej, rozliczenia podatkowego i ubezpieczeniowego, po wypłacanie pensji w 120 walutach oraz naliczania bonusów – mówi Liina Laas.
Znaleźć i zatrzymać
Według analizy Antal w branży IT możemy spodziewać się rotacji pracowników sięgającej nawet 25 proc. Ponadto, niemal 9 na 10 badanych specjalistów z sektora deklaruje, że ich wymogi finansowe w ostatnich miesiącach wzrosły. Jako przyczynę podają przede wszystkim wysoką inflację. Natomiast w badaniu Gartner zaledwie 29 proc. pracowników IT deklaruje chęć pozostania w obecnej organizacji. To o 10 punktów procentowych mniej niż w innych branżach.
– Aby jak najlepiej zabezpieczyć się przed realną ewentualnością odejścia specjalisty, należy zadbać o jego warunki pracy nie tylko w momencie podpisania umowy. Oprócz atrakcyjności pensji i benefitów oraz możliwości rozwoju, pracodawca powinien zapewnić pracownikom wszystkie elementy skutecznego zarządzania globalnym zespołem oraz sprawne reagowanie na pytania. Zgodnie z ich oczekiwaniami i lokalnym prawem – komentuje Liina Laas z firmy Deel, dostawcy globalnych rozwiązań w zakresie HR, zatrudniania i płac.