Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były w pierwszym półroczu 2024 r. o 4,2% wyższe niż w pierwszym półroczu 2023 r. W tym samym okresie, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł ogółem 2,7%.
– W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 4,2%, w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r. Oznacza to, że były one wyraźnie wyższe niż wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych dla całego handlu detalicznego ogółem, który w tym samym okresie wyniósł 2,7%. Świadczy to o dobrej kondycji centrów handlowych jako kanału sprzedaży. Ciekawym przypadkiem jest kategoria odzież i akcesoria – najemcy z tego segmentu, prowadzący salony w centrach handlowych, odnotowali 3,5% wzrost obrotów, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano 14% spadek sprzedaży – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Wyniki sprzedaży w kategorii odzież i akcesoria w monitorowanych centrach handlowych są lepsze od podawanych przez GUS i wynikają m.in. z faktu, że centra handlowe skupiają najbardziej popularne marki handlowe, podczas gdy GUS obejmuje swoim monitoringiem szersze spektrum, także mniejszych firm handlowych. Skala działalności w centrach handlowych oraz inwestycje w marketing pozwalają osiągać wyniki lepsze niż rynek i dowodzą siły i atrakcyjności tego kanału dystrybucji – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
W pierwszej połowie 2024 r. obroty najemców, w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r., wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) wykazując wzrost o 5,9%. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 4,2%, podobne wyniki miały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA) – ich obroty wzrosły o 4%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 3,6%.
W wybranych kategoriach, największe wzrosty obrotów w pierwszym półroczu 2024 r., w stosunku do pierwszego półrocza 2023 r., odnotowały: rozrywka 11,4%, zdrowie i uroda 10,9% oraz gastronomia 5,9%.
W czerwcu 2024 r. obroty najemców wzrosły o 1,7%, w porównaniu do czerwca 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w pierwszej połowie 2024 r. o 0,9% wyższa, niż w pierwszym półroczu 2023 r.
PRCH Turnover Index – jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
PRCH Footfall Density Index jest największym w Polsce wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC, wiodący międzynarodowy audytor. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98%. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi ponad 33% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.