PragmaGO zakończyła rok z najlepszymi wynikami w swojej historii.
- Spółka sfinansowała prawie 2,0 mld zł należności, co oznacza wzrost na poziomie 21% r/r.
- Z usług skorzystało 16,7 tys. przedsiębiorców (+25% r/r).
- Faktoring wygenerował 1,6 mld zł obrotu (+12% r/r).
- 82% nowych klientów faktoringowych to użytkownicy digital faktoringu, który rośnie 26% r/r.
- Innowacyjne usługi embedded finance B2B wygenerowały 467 mln zł obrotu (+49% r/r).
- Pożyczki digital rosły w tempie 101% r/r, wypracowując 317 mln zł obrotu.
„W 2023 roku kontynuowaliśmy stabilny rozwój, zwiększając obroty z kwartału na kwartał, pomimo wymagającej sytuacji makroekonomicznej” – mówi Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO.
W kategorii embedded finance Buy Now Pay Later B2B, urosły o 76% r/r pod względem wartości udzielonego finansowania (184 mln zł), a Merchant Cash Advance o 206% r/r (129 mln zł).
„Staliśmy się zdecydowanym liderem rynku w obszarze embedded finance B2B. Zwiększyliśmy skalę działalności i w tej kategorii dotarliśmy do 15,6 tys. klientów (o 31% więcej niż rok temu). Wdrożyliśmy kolejne innowacyjne produkty oparte na ścisłej integracji technicznej ze środowiskiem partnera, co było możliwe dzięki naszej spółce technologicznej – PragmaGO.tech” – dodaje Tomasz Boduszek.
PragmaGO systematycznie rozwijała też faktoring. Jako jedyna na rynku uruchomiła szybką wypłatę środków jeszcze przed podpisaniem cesji przez odbiorcę faktur, zwiększyła też limity finansowania do 15 mln zł. O 26% r/r urosły obroty digital faktoringu, który pozwala na przystąpienie do usługi w 100% online. Proces odbywa się analogicznie do zakupów w ecommerce. Klient ma możliwość zapoznania się z ofertą, dostosowania warunków finansowania i zaakceptowania ceny z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
„Podczas gdy rynek faktoringu odnotował spadek dynamiki wzrostu, my wypracowaliśmy obrót o 12% wyższy niż w ubiegłym roku. Zwiększyliśmy udział digital faktoringu w tej kategorii z 44% do 49%. Klienci zdecydowanie doceniają dostępność tej usługi – 24/7, 365 dni w roku. Podczas gdy digital faktoring rósł dynamicznie, tradycyjny zaledwie w tempie 2% r/r. Zdecydowana większość nowych klientów przystępowała do faktoringu korzystając z rozwiązań online” – zaznacza Tomasz Boduszek.
W 2023 roku do partnerów PragmaGO dołączyły Polskie ePłatności. Powstała „Moja pożyczka” – elastyczne finansowanie ze spłatą dostosowaną do dziennych obrotów merchanta PeP. Współpracę z PragmaGO podjęły również m.in. Comfino (grupa Comperia) czy bramka imoje (ING Bank Śląski).
Podsumowanie wyników PragmaGO w I-IV kwartale 2023:
Wartość nominalna sfinansowanych należności (PLN) | Dynamika r/r | |
Ogółem | 1,97 mld | 21% |
Faktoring | 1,65 mld | 12% |
w tym: | ||
Digital faktoring | 809 mln | 26% |
Faktoring tradycyjny | 846 mln | 2% |
Pożyczki digital | 317 mln | 101% |
w tym m.in. | ||
Merchant Cash Advance | 129 mln | 206% |
BNPL B2B | 184 mln | 76% |
Liczba korzystających przedsiębiorców | Dynamika r/r | |
Ogółem | 16 719 | 25% |
Faktoring | 1 924 | -17% |
Pożyczki digital | 14 927 | 33% |
w tym m.in. | ||
Merchant Cash Advance | 2 358 | 267% |
BNPL B2B | 13 298 | 22% |