PRACA I KARIERATrwa wyścig po najlepszych pracowników. Dlaczego warto postawić na headhunting?

Trwa wyścig po najlepszych pracowników. Dlaczego warto postawić na headhunting?

Nawet co trzeci pracodawca w Polsce deklaruje, że do końca roku chce zwiększyć zatrudnienie w swojej firmie. To dobra informacja, która pokazuje, iż rodzime przedsiębiorstwa całkiem nieźle poradziły sobie z pandemicznym kryzysem i w większości wychodzą z niego suchą stopą. Niestety, na rynku pracy chęci coraz mocniej rozmijają się z realnymi możliwościami. Wartościowych pracowników po prostu brakuje, stąd firmy już szykują się do ostrej rywalizacji z konkurencją. Przewagę można zyskać dzięki headhuntingowi.

Headhunting – co to jest?

Headhunting to strategia rekrutacyjna, która zakłada, że o tych najcenniejszych pracowników trzeba się „trochę” bardziej postarać i nie można na nich po prostu czekać. Zwłaszcza, że większość z nich nawet nie zapozna się z treścią opublikowanego ogłoszenia. Dlaczego? Ponieważ nie musi.

Najlepsi, rozchwytywani przez pracodawców pracownicy nie szukają pracy – to ona znajduje ich. Regularnie otrzymują propozycje zmiany miejsca zatrudnienia od agencji headhunterskich reprezentujących przedsiębiorców. Agencje docierają do nich własnymi kanałami, z pominięciem standardowego etapu rekrutacji, wyławiając ich np. na podstawie informacji znalezionych w Internecie, na portalach branżowych, w mediach społecznościowych itd.

Jak znaleźć firmę headhunterską?

Na pewno nie powinna to być firma przypadkowa. Wszystkie korzyści wynikające z headhuntingu można osiągnąć jedynie wtedy, gdy powierzymy pozyskanie pracownika specjalistom. Dobrym kryterium wyboru firmy headhunterskiej są opinie jej dotychczasowych klientów. Pod tym względem mocno wyróżnia się agencja Verita HR, której usługi rekomenduje 97 proc. klientów biznesowych.

Verita HR oferuje headhunting w Warszawie (https://veritahr.com/warszawa/headhunting/) niezależnie od tego, w jakiej branży działa jej klient. Agencja specjalizuje się natomiast w aktywnym pozyskiwaniu pracowników dla takich sektorów, jak bankowość inwestycyjna, finanse oraz IT.

Dobra firma headhunterska przejmie od swojego klienta wszystkie obowiązki związane ze znalezieniem i zweryfikowaniem kandydata do pracy. Następnie złoży mu ofertę oraz podejmie z nim negocjacje w zakresie np. wynagrodzenia, działając w oparciu o wytyczne klienta. Ważnym aspektem działalności agencji headhunterskiej jest również kreowanie atrakcyjnego wizerunku marki pracodawcy swojego klienta.

Najważniejsze korzyści z headhuntingu

Headhunting nieprzypadkowo cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród pracodawców, nawet tych, którzy zetknęli się z tym pojęciem dopiero podczas rozmowy z przedstawicielem wynajętej agencji HR. Mówimy tutaj o strategii, która pod kilkoma względami dystansuje inne metody pozyskiwania pracowników.

Podstawową zaletą headhuntingu jest to, że umożliwia dotarcie z ofertą zatrudnienia do tych pracowników, którzy w normalnych okolicznościach nie byliby w ogóle zainteresowani zmianą miejsca zatrudnienia. Są zadowoleni z obecnych warunków, zżyli się z pracodawcą i dlatego nawet nie zaglądają na portale z ogłoszeniami. Prowadząc standardowo rekrutację nie mamy szans na to, aby przykuć ich uwagę. Headhunting pozwala się z nimi skontaktować, przedstawić im ofertę i skłonić do jej przyjęcia. W ten sposób pracodawca może nie tylko zyskać bardzo cennego pracownika, ale też – jakkolwiek źle to nie zabrzmi – osłabić konkurencję.

Headhunting jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla tych firm, które z jednej strony wiedzą, że trudno będzie im pozyskać pracowników „z rynku”, ale z drugiej nie chcą podejmować otwartych działań mogących skutkować branżowymi konfliktami. Chodzi o to, że wynajęta agencja headhunterska w pierwszej kolejności musi dbać o interes swojego klienta, w tym chronić jego wizerunek. Dlatego prowadzi działania zakulisowo, do ostatniej chwili nie zdradzając tożsamości pracodawcy. Dzięki temu eliminujemy ryzyko, że kuszony pracownik poinformuje o wszystkim swojego przełożonego i wybuchnie mała awantura.

Warto również wspomnieć o tym, że headhunting jest wręcz idealnym rozwiązaniem dla mniejszych, mniej znanych czy dopiero debiutujących na rynku firm. Ponieważ nie mają one silnej pozycji w branży i nie cieszą się powszechną rozpoznawalnością, to bardzo trudno jest im przekonać do siebie najcenniejszych pracowników – a ci są niezbędni w procesie rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki headhuntingowi można zainteresować ofertą zatrudnienia te osoby, które z pewnością nie odpowiedziałyby na ogłoszenie opublikowane w Internecie z uwagi na niski prestiż pracodawcy.

Headhunting już dawno przestał być kojarzony wyłącznie ze strategią rekrutacyjną dla największych i najbogatszych firm. Obecna sytuacja na rynku zatrudnienia wymusza na wszystkich pracodawcach poszukiwanie kreatywnych metod pozyskiwania pracowników. Normą jest, że profesjonalne agencje headhunterskie otrzymują zlecenia nie tylko na kuszenie managerów najwyższego szczebla, ale też pracowników produkcji, marketingu czy handlowców.

Jeśli więc do tej pory nie rozważałeś skorzystania z tej opcji, ale teraz bezsilnie obserwujesz, jak Twoja konkurencja podbiera Ci sprzed nosa najcenniejszych pracowników, to czas najwyższy spróbować niestandardowego podejścia do rekrutacji.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version