Zaufanie to kluczowy element budowania relacji, nie inaczej jest w relacjach biznesowych. Zaufanie zarówno partnerów, klientów i pracowników jest szczególnie ważne, gdy dopiero wkraczamy na rynek. Powszechne zaufanie muszą też zdobyć technologie – szczególnie teraz, gdy wkraczamy w erę biznesu 4.0.
Komentarz przygotowany przez Karolinę Serwańską, dyrektor zarządzającą w Agencji Pośrednictwa Pracy Polski HR
Z uwagi na galopujący biznes 4.0, przedsiębiorcy stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z adaptacją swoich biznesów do współczesnych trendów. Wchodzimy w erę, gdzie wszyscy jesteśmy pionierami w swoich dziedzinach. Zaufanie w budowaniu biznesu w dzisiejszych czasach jest kluczowe. Nie ma zbyt wielu gotowych rozwiązań przy wprowadzaniu nowych technologii, zatem ogrom pracy, prób i błędów musi zostać popełnionych przed finalizacją podjętych przedsięwzięć. Zaufanie wobec, wspólników, partnerów, klientów, doradców czy zespołów wdrażających nowe projekty, niemal definiuje przyszłość firm. Wystarczy określić skalę ryzyka i konsekwencji w sytuacji, gdyby któryś z partnerów biznesowych nie dotrzymał zasad dochowania poufności zaraz po wypracowaniu nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań biznesowych. Wówczas dochodzi do subiektywnej oceny moralnej nieuczciwych kontrahentów bądź nieuczciwej konkurencji, a w konsekwencji przeliczenia tych działań na koszty.
Zaufanie jest, było i będzie obecne w budowaniu długofalowych strategii rozwoju każdego biznesu. W każdym obszarze rozwoju biznesu, odpowiedzialny przedsiębiorca powinien przeanalizować zasoby i partnerów do budowania przyszłości firmy. Nie każdemu możemy wystawić mandat zaufania, nawet jeśli współpracujemy z najwyższej klasy specjalistami w danej dziedzinie. Mało tego, nawet nie można w pełni zaufać technologiom, gdyż implementacja biznesu 4.0 dopiero raczkuje i współczesna ekonomia aktualizuje trendy w oparciu o doświadczenia. Pozostaje zatem wskazać obszary, których rozwój jest kluczowy i rzetelnie wytypować narzędzia i zasoby godne zaufania. Brak zaufania również jest istotnym czynnikiem do planowania rozwojowego. Za brakiem zaufania idzie ostrożność, szereg rozwiązań zapobiegawczych oraz większa świadomość względem ryzyka i niepowodzeń, które mogą wystąpić w trakcie realizowania pewnych przedsięwzięć.