czwartek, 30 stycznia, 2025

Edukacja włączająca w Polsce: wyzwania w obliczu rosnącej liczby dzieci ze specjalnymi potrzebami

W ciągu ostatnich dziesięciu lat nawet kilkukrotnie wzrosły praktycznie wszystkie możliwe statystyki dotyczące liczby dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To ilustruje tempo zmian, a w jaki sposób zmienia się szkolne środowisko pokazują najnowsze dane z „Trendbooka Edukacyjnego 2025” przygotowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Wyniki te rzucają światło na rosnącą świadomość społeczną i rozwijające się możliwości diagnostyczne, ale jednocześnie wskazują kluczowe wyzwania systemu.

W sondażu przeprowadzonym przez Nową Erę, właściciela marki eduSensus (eksperta nowych technologii w SPE), od lipca do września 2024 roku udział wzięło ponad 19 tys. osób, w tym 380 dyrektorów szkół podstawowych, 4186 nauczycieli, 1904 szkolnych specjalistów (pedagogów specjalnych, terapeutów, psychologów, logopedów i neurologopedów), 9895 rodziców oraz 2664 przedstawicieli innych instytucji m.in. organów prowadzących.

Uczniowie ze SPE w polskiej szkole

Ze statystyk MEN wynika, że aż 1/3 uczniów w polskich szkołach wymaga różnorodnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. To wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu do 2015 roku, kiedy dotyczyło to 20% populacji uczniów. Dynamika zmian jest szczególnie widoczna wśród dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, których liczba wzrosła o 95% w ciągu ostatnich dziesięciu lat, z największym przyrostem wśród uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Z kolei liczba dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju wzrosła aż o 389%.

Jak wynika z analizy, z jednej strony rośnie świadomość i możliwości diagnostyczne, z drugiej – system mierzy się z wyzwaniami, takimi jak brak odpowiednio przeszkolonych specjalistów, niewystarczające środki finansowe i trudności w indywidualizacji pracy w licznych klasach.

Jednym z kluczowych aspektów poruszanych w badaniu była ocena współpracy pomiędzy rodzicami a szkołami. Średnia ocena tej współpracy wyniosła 6,9/10, co sugeruje, że relacje te są na ogół dobrze postrzegane. Najwyższe noty wystawili rodzice (7,3/10) oraz dyrektorzy szkół (7,1/10). Nieco niższe, choć nadal pozytywne, oceny wystawili nauczyciele i specjaliści, wskazując, że współpraca wymaga dalszych działań wzmacniających.

Kto odpowiada za edukację włączającą?

Odpowiedzialność za proces edukacji włączającej najczęściej przypisywano nauczycielom (28%) oraz dyrektorom szkół (24%). Zastanawiać może odpowiedzialność stosunkowo nisko przypisywana szkolnym specjalistom (jedynie 8% odpowiedzi), czyli np. logopedom, pedagogom specjalnym, terapeutom pedagogicznym, którzy przecież w praktyce realizują zajęcia terapeutyczne i rewalidacyjne z uczniami o specjalnych potrzebach. Co ciekawe, zdaniem ekspertów, kluczem do sukcesu jest wspólna odpowiedzialność wszystkich uczestników systemu edukacji. – Najważniejsze, żeby w placówce był pomysł na edukację włączającą To jest ten moment, żeby dyrektor usiadł z nauczycielami i stworzył mądre lobby: co możemy, a czego nie możemy. Nie chodzi o to, żeby przenosić góry, ale jak realnie zorganizować tę edukację – komentuje Katarzyna Sirak, pedagog specjalny i terapeuta z ponad 20-letnim stażem pracy z dziećmi o SPE, a jednocześnie przez 10 lat dyrektor szkoły z oddziałami integracyjnymi.

Bariery do pokonania

Respondenci wskazali na wiele wyzwań, które stoją na drodze do skutecznej realizacji edukacji włączającej. Jednym z najczęściej podkreślanych problemów były zbyt liczne klasy, które znacząco utrudniają indywidualizację nauczania. Na ten aspekt wskazało 46% osób biorących udział w badaniu. Według 37% ankietowanych poważnym ograniczeniem jest niewystarczająca liczba specjalistów pracujących w szkołach, natomiast według 29% respondentów problem stanowi lawinowo rosnąca liczba dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Ciekawym wnioskiem, którzy wybrzmiewa z danych jest brak empatii ze strony innych uczniów, a także ich rodziców, oraz funkcjonowanie stereotypów, które przeszkadzają w zapewnieniu przyjaznego środowiska nauczania. Aż 28% respondentów wskazało na tę barierę.

Mimo trudności, idea edukacji włączającej cieszy się dużym poparciem, a jej wdrażanie uznawane jest za konieczność społeczną, etyczną i prawną.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czy darowiznę na WOŚP można odliczyć od podatku?

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała...

Sztuczna inteligencja w nieruchomościach komercyjnych? Są poważne wątpliwości

Realny wpływ sztucznej inteligencji na sektor nieruchomości komercyjnych wydaje...

UI/UX jako klucz do sukcesu AI: Jak dobry interfejs wpływa na popularność sztucznej inteligencji

„Rewolucja AI” to zyskujące popularność w ostatnich latach pojęcie,...

Rafał Spirydon Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Rafał Spirydon – prezes Hankook Tire Polska – objął...

20 000 paneli zasili zakład NGK Ceramics Polska w Dąbrowie Górniczej

Generalny wykonawca, firma Kajima Poland oraz firma Hymon, zakończyli...

Podobne tematy

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój...

Rynek faktoringu w Polsce rośnie o 4,7% – 471 mld zł obrotów w 2024 roku

Rynek faktoringu w Polsce w 2024 roku ponownie pokazał...

Podsumowanie 2024 roku w sektorze deweloperskim – dane GUS

Rok 2024 r. był drugim rekordowym rokiem pod względem...

Rekordowa podaż mieszkań – co dalej z cenami i sprzedażą?

Styczniowa informacja GUS prezentująca wyniki budownictwa mieszkaniowego, tradycyjnie dotyczy...

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

Ostre hamowanie sprzedaży deweloperów giełdowych w 2024 r.

Tradycyjnie z początkiem nowego roku notowane na GPW spółki...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version