Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło
Autor/źródło
sobota, 26 kwietnia, 2025

GUS o handlu i e-handlu w grudniu 2023 r. – eksperci komentują

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wdług najnowszych danych GUS w grudniu 2023 r. w porównaniu z listopadem 2023 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,0%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,7% w listopadzie 2023 r. do 9,4% w grudniu 2023.

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Unity Group i Finiaty:

Konsumenci wypatrują słońca – na niebie i w portfelach

Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Unity Group

Grudzień tego roku był wyjątkowo pochmurny. Według danych w niektórych miejscach Polski słońce przez cały miesiąc świeciło zaledwie przez kilka godzin. Wypatrujemy więc słońca i czekamy na poprawę sytuacji gospodarczej.

Grudniowy wynik nie jest zaskakujący – od kilku lat po mocnym listopadzie obserwujemy zmniejszenie udziału sprzedaży on-line w grudniu w ujęciu miesiąc do miesiąca.

Barometr nastrojów konsumenckich w grudniu nieznacznie się pogorszył w stosunku do listopada. Mimo to rok kończymy w dużo lepszych nastrojach niż na jego początku. W grudniu konsumenci byli bardziej optymistyczni w stosunku do  przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, co może być pokłosiem wyborów oraz zmiany władzy. Ale jednocześnie nadal towarzyszyły im obawy dotyczące dalszego wzrostu cen, załamania na rynku pracy, a co za tym idzie wzrostu stopy bezrobocia.

Polacy boją się także o kondycję swoich budżetów domowych i już teraz odczuwają tego skutki. Rynek wciąż odczuwa zachowawczość i uważność podczas dokonywania zakupów, co odzwierciedlają dane GUSu. W grudniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,2%.

Ekonomiści prognozują, że w I kwartale 2024 wciąż towarzyszył będzie nam wzrost cen – tyle, że mniejszy już niż rok temu w analogicznym okresie. Nadchodzący koniec obowiązywania zerowego VAT-u na podstawową żywność spowoduje zapewne ponowny wzrost cen.

Polski e-commerce ma się dobrze, stabilnie się rozwija. Rok 2023 pokazał siłę marketplace’ów i re-commercu. Polacy pokochali płatności odroczone BNPL (buy now, pay later) i chętnie korzystali z zapłaty blikiem. Omnichannel nabiera dojrzałości, jest integralną częścią krajobrazu handlu.

Jednocześnie konsumenci wypatrywali promocji, tańszych zamienników produktów. Chętnie więc szukali okazji podczas black friday, weryfikowali najniższą cenę z ostatnich 30 dni (dyrektywa Omnibus) i wtedy też często dokonywali świątecznych prezentów. Stąd też m.in. otrzymaliśmy tak wysoki udział sprzedaży on-line w listopadzie.

Konsekwentnie polski e-commerce coraz mocniej rozpycha się za naszymi granicami. Według odczytu BaseLinker Index sprzedaż cross-border rdr wzrosła w grudniu aż o 13% przy wzroście krajowym jedynie o 0,6%. Nie powinno to jednak dziwić, ponieważ według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Cross-border e-Commerce. Marka bez granic.” wśród zbadanych e-sprzedawców aż 60% prowadzi już sprzedaż transgraniczną, a kolejne 20% zamierza zacząć działać w obszarze cross-border e-commerce w ciągu najbliższych 3 lat. Jako główne przyczyny wyjścia na rynki zagraniczne przedsiębiorcy podają chęć pozyskiwania nowych klientów, rynków (71% badanych) oraz chęć sprzedawania produktów po wyższych cenach na rynkach zagranicznych niż na rynkach krajowych (również 71% badanych).

Monika Wisłowska, operations lead w Finiacie – firmie zajmującej się finansowaniem biznesu

Końcówka roku zgodnie z przewidywaniami była dynamiczna dla polskiego handlu, zwłaszcza dla kanału e-commerce. Pamiętajmy, że listopad w związku z Black Week może charakteryzować się większą wartością zamówień, zaś grudzień większą liczbą kupowanych produktów. Te dwa wskaźniki nie muszą być ze sobą tożsame, ponieważ konsumenci szukają coraz częściej zamienników w postaci tańszych substytutów. Sprzedawców powinno cieszyć ostatnie badanie przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor. Wskazuje ono poprawę nastrojów konsumenckich w 2024 r. – aż sześciu na dziesięciu respondentów uważa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego, a co piąty badany spodziewa się poprawy sytuacji finansowej. Również firmy wchodzą w nowy rok w lepszych nastrojach: Miesięczny Indeks Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego obliczany na podstawie badania przedsiębiorstw przekroczył 100 pkt, notując o 1,1 pkt więcej niż w grudniu 2023 r. To oznacza przewagę pozytywnych nastrojów wśród firm. Optymizm, choć generalnie wciąż ostrożny, napędza działania detalistów, handel B2C, jak i B2B. Sprzedawcy gotowi są wprowadzać innowacyjne rozwiązania celem usprawnienia funkcjonowaniu swoich sklepów. Uważam, że przed nami jeszcze ostrzejsza rywalizacja – szczególnie pomiędzy e-platformami zakupowymi – w zakresie personalizowania oferty, do czego oczywiście potrzeba wdrożenia nowych technologii, w tym AI. Aby e-sklep nie tylko przetrwał, ale i prosperował, musi podążać za rosnącymi oczekiwaniami klientów oraz przewyższać konkurencyjnością innych, proponując dodatkowe funkcjonalności i ułatwienia, jak np. płatności odroczone, dające kupującym możliwość elastycznego finansowania swoich zakupów. E-platformy równie chętnie sięgają po nowoczesne wsparcie technologiczno-finansowe np. w postaci narzędzi scoringu i zewnętrznego finansowania, jak choćby limity kupieckie dostępne coraz częściej na e-platformach.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Podobne tematy

Słowa mają moc… ale czy przynoszą zysk? Kondycja rynku książki w Polsce

W 2025 roku mija dokładnie 30 lat od ustanowienia...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Polacy o długach: alimenty najważniejsze, ale w praktyce priorytetem są rachunki

BIG InfoMonitor zapytało Polaków jakie jest ich nastawienie do...

Zaległe płatności rosną. Przedsiębiorcy uczą się, że windykacja to część biznesu, nie problem

Niepłacone w terminie faktury to niejedyne przyczyny kumulacji zatorów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Polki i ich finanse. Kredyty, oszczędności i solidność płatnicza

Kobiety zasługują na miano wiarygodnych finansowo klientek ze względu...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version