HANDELE-COMMERCEGUS o handlu i e-handlu w październiku 2023 - eksperci komentują

GUS o handlu i e-handlu w październiku 2023 – eksperci komentują

Według najnowszych danych GUS w październiku 2023 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 13,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wzrósł z 8,3% we wrześniu 2023 r. do 9,0% w październiku br. 

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci dentsu Polska, Unity Group, ASM Group, Finiaty i Insightland:

Patrycja Kościołowska, Digital Strategy & Innovation Director w dentsu Polska

Prognozy na kolejne miesiące są optymistyczne. Konsumpcja będzie rosła, dlatego sądzę, że tegoroczny okres około Black Friday powinien być lepszy pod kątem przychodów od zeszłorocznego, aczkolwiek nie prognozuję spektakularnych wzrostów. Trzeba mieć na uwadze, że wynik będzie zależał m.in. od kategorii oraz etapu rozwoju marki i przyjętej strategii promocji. Wiele firm wystartowało wcześniej z promocjami, aby stać się pierwszym wyborem klientów. Z kolei konsumenci celowo wstrzymywali się w ostatnich tygodniach z zakupami, licząc na promocje i okazje, ponieważ część zakupów będzie przeznaczona na świąteczne prezenty. W tym roku dla konsumentów najważniejszym aspektem będzie cena. To również ona zdeterminuje wybór kanału zakupu – własny e-commerce marki, marketplace czy sklep stacjonarny. Ja z ciekawością obserwuję silniejszą aktywność Amazona, który cross mediowo komunikuje -30% w trakcie Black Friday Week (17-27 listopada).

Jeżeli chodzi o budżet zakupowy i popularne kategorie w tym czasie to, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez agencję SW Research dla Allegro – więcej niż co trzeci konsument planuje wydać od 200 do 500 zł, a najbardziej interesującymi ich kategoriami w trakcie Black Weeks (13-30 listopada) są: moda (48%), elektronika (45%), i uroda (20%) (źródło: Biznes PAP). 

W kontekście Black Friday z pewnością na lepszej pozycji są marki, które posiadają informacje o historii zakupowej swoich klientów i na ich bazie są w stanie przygotować spersonalizowaną ofertę. A gdy do tego dołożą jeszcze poinformowanie klienta o takiej promocji np. poprzez SMS, MMS czy PUSH, to zwiększą prawdopodobieństwo zakupów, ze względu na skuteczniejsze dotarcie komunikatu do konsumenta.

Tomasz Gutkowski, Head of Business Development Commerce Platforms w Unity Group

Solidna rozgrzewka przed sezonem totalnych wyprzedaży

Październik przyniósł ożywienie w sprzedaży na poziomie wyższym od oczekiwanego. Już wynik wrześniowy (spadek sprzedaży detalicznej tylko o 0,3%) był pozytywnym zaskoczeniem dla analityków, natomiast w październiku odnotowano wzrost sprzedaży w porównaniu do tego samego okresu r/r oraz w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Szczególną uwagę warto zwrócić na e-commerce notujący wzrosty w każdej kluczowej kategorii. Według Baselinker Index sprzedaż online w październiku 2023 r. była wyższa od tej sprzed roku o 12,3% a w stosunku do września o 10,3%. Na ten wynik wpłynęła zarówno większa liczba zamówień m/m, jak i wzrost średniej wartości zamówienia. Dodatkowo wg tego samego wskaźnika polskie sklepy internetowe osiągnęły dobry wynik sprzedaży zagranicznej, bo aż o 30% wyższy od zeszłorocznego. Wyraźnie większą liczbę zamówień zanotowały sklepy z kategorii odzieży i obuwia. Po przedłużającym się znacznie okresie letnim nadszedł czas na prawdziwą jesień, co sprawiło, że Polacy ruszyli na zakupy dla uzupełnienia braków w szafach. Ożywienie dostrzec można również w branży budowlanej, która zaczyna notować lepsze wyniki co prawdopodobnie jest skutkiem odczuwania już rządowej regulacji „Bezpieczny kredyt”, która weszła w życie w lipcu tego roku. Z kolei we wrześniu RPP obniżyła stopy procentowe, co pozytywnie wpłynęło na zdolność kredytową kupujących. Jak informuje jeden z największych deweloperów mieszkaniowych w Polsce, jego sprzedaż pod trzech kwartałach tego roku jest na dobrym poziomie i zapowiada bardzo udany cały rok, co może być barometrem kondycji branży. Ożywienia na rynku mieszkaniowym z niecierpliwością oczekują branże takie jak: meblarska, wykończeniowa, czy instalacyjna, dotkliwie dotknięte kryzysem w tym roku. Wzrost kontraktacji w branży nieruchomości to dla nich sygnał nadchodzącej niebawem sprzedaży dla wyposażenia mieszkań i domów.

Dobry wynik sprzedaży w październiku to również przedsmak zakupowego święta jakim jest sezon wyprzedaży skupionych wokół Black Friday w listopadzie. Według badań UCE Research i Offerista, jak i platformy SMSAPI, 60% Polaków chce w tym okresie robić promocyjne zakupy. Wygląda więc na to, że październikowa sprzedaż była jedynie rozgrzewką przed listopadowym szałem zakupowym.

Maciej Pawłowicz, członek zarządu oraz dyrektor rozwoju i sprzedaży w ASM Group

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Marki muszą na to reagować

Październik często charakteryzuje się wzrostem sprzedaży, przygotowując konsumentów na sezon jesienno-zimowy. W listopadzie, szczególnie w okolicach Black Friday, obserwuje się dalszy wzrost sprzedaży, głównie ze względu na przyciągające klientów liczne promocje i wyprzedaże. Również w sektorze FMCG sprzedaż wtedy znacząco rośnie. Właśnie z uwagi na atrakcyjne rabaty konsumenci są skłonni robić zakupy impulsywne. Novum są obowiązujące pierwszy raz w tym okresie przepisy Omnibus, które znacząco wpłynęły na kreowanie polityki cenowej.

Rynek FMCG w Polsce wykazuje dynamiczny rozwój, a dominującymi trendami napędzającymi jego wzrost są te skupione na kwestiach zdrowia, ekologii i cyfryzacji. Październik i pierwsze tygodnie listopada 2023 roku pokazały, że polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający, co stwarza dla marek zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości.

W ostatnich miesiącach sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyraźnie niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wg analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego spadek popytu na towary wynika ze zmiany struktury konsumpcji – obserwuje się wzrost wolumenu obrotów w usługach w porównaniu do towarów, a także wzrost skłonności do oszczędzania wśród konsumentów. Co prawda dane dot. stanu handlu detalicznego w listopadzie publikowane w drugiej połowie grudnia mogą wskazywać na pewne ożywienie związane z festiwalem sprzedaży wokół Black Friday, ale nie wpłynie to na długoterminową krzywą trendu.

Monika Wisłowska, operations lead, Finiata

Smart-shopperzy preferują elastyczne metody płatności

Październik zarysował się w handlu jako miesiąc przygotowań do szczytowej fali zakupów w promocyjnym listopadzie i świątecznym grudniu. Konsumenci zaplanowali swoje wydatki z wyprzedzeniem, ale strategia ta odbiega od niezachwianych czynnikami zewnętrznymi lat poprzedzających pandemię, wojnę i negatywne tego skutki w postaci tłamszącej inflacji. Chociaż co do zasady wyczekujemy okazji zakupowych oferowanych podczas Black Week, dziś handel zdominowany jest przez bardziej zrównoważone, uważne podejście do wydatków. Zwłaszcza, że z badania przeprowadzonego ostatnio dla BIG InfoMonitor wynika, że wciąż blisko połowa ankietowanych (48 proc.) ma kłopoty finansowe, a za najczęstszą przyczynę uważają oni właśnie inflację i zbyt niskie zarobki. To oznacza, że sklepy, aby skorzystać na peakowym sezonie, powinny nie tylko obniżać ceny – co przypomnijmy dyktowane jest dyrektywą Omnibus – ale również zawczasu dostosować całą strategię sprzedażową do wymagających smart-shopperów. W mojej ocenie motorem wzrostu sprzedaży online pozostają w dużej mierze elastyczne metody płatności, takie jak BLIK czy odroczone płatności, które dla konsumentów są dziś oczywistym udogodnieniem, kształtując jednocześnie konkurencyjność oferentów. Co cieszy, polski sektor finansowy na tle innych krajów przoduje w przyjmowaniu płatności zbliżeniowych, a wzrost popularności płatności mobilnych, szczególnie w ostatnich trzech latach, pokazuje, że klienci coraz śmielej rezygnują z tradycyjnych form płacenia na rzecz tych cyfrowych.

W Finiacie obserwujemy, że tendencje rynkowe z B2C przenikają do świata B2B. Przedsiębiorstwa, zwłaszcza te z sektora MŚP, rzeczywiście preferują elastyczne metody finansowania. W obliczu zaostrzonych polityk kredytowych banków, firmy chętnie sięgają po zewnętrzne finansowanie jak np. limity kupieckie dostępne na e-platformach. To rozwiązanie win-win dla obu stron transakcji.

Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital

Polacy nadal oszczędzają na zakupach, ale zdaje się widać pierwsze sygnały poprawy nastrojów. Wrzesień br. był nienaturalnie jak na tą porę roku, ciepły, co najmocniej dotknęło branżę modową – marki zanotowały spadki zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym.

Tymczasem dane październikowe pokazują, że miesiąc do miesiąca wzrosło zainteresowanie odświeżaniem garderoby przed zimą, choć rok do roku branża fashion notuje spadek.

Obecnie jesteśmy na starcie najbardziej obfitującego w zakupy okresu w roku. Handel internetowy w listopadzie od kilku lat ściśle koreluje z obchodzonymi w tym miesiącu świętami wyprzedaży. Z każdym rokiem zauważalny jest wśród konsumentów wzrost popularności Black Friday i Cyber Monday, a niemal wszyscy sprzedawcy przygotowują na tę okoliczność promocyjne oferty dla swoich klientów, choć oczywiście ich atrakcyjność i okazyjność jest mocno zróżnicowana.

Dodatkowo Czarny Piątek jest dla wielu momentem zakupu prezentów świątecznych, szczególnie że te zakupy stanowią znaczne obciążenie dla budżetu domowego. Czy przedświąteczny szczyt sprzedażowy pozwoli nadrobić ten zdaje się nienajlepszy dla wielu sprzedawców rok? Przekonamy się wkrótce.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version