niedziela, 27 kwietnia, 2025

Jak Polacy kupują nowe samochody – raport Google Gearshift 2023

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

83% konsumentów potwierdza, że pierwszy kontakt z zakupionym samochodem miał miejsce online – wynika z raportu Google Gearshift, przygotowanego przez firmę Kantar dla Google. Chociaż zdecydowaną większość nowych samochodów kupujemy w salonach, rośnie grono osób, które pierwsze jazdy próbne „odbywają” z poziomu swojego smartfona lub laptopa.

Raport Google Gearshift 2023, przygotowany przez firmę Kantar na zlecenie Google, pokazuje preferencje Polaków i Polek podczas zakupu nowego samochodu.

Samochody kupione online

Pandemia znacznie przyspieszyła rozwój handlu w internecie, jednak wciąż istnieją branże, w których trudno wyobrazić sobie rezygnację z wizyty w sklepie stacjonarnym. Bez wątpienia należy do nich motoryzacja. Obecnie 5% Polek i Polaków decyduje się na zakup samochodu online, niemniej badanie Kantara dla Google pokazuje, że w przyszłości takich osób będzie więcej. 40% nabywców samochodów nowych ma nadzieję na łatwiejsze i powszechniejsze zakupy online w przyszłości. Wśród osób, które kupiły swój pierwszy samochód w życiu, aż 66% rozważa na następny raz całkowity zakup online.

Od online po offline

Ścieżka zakupu samochodu ma kilka etapów: w internecie szukamy informacji o wybranym modelu i porównujemy go z innymi propozycjami, aby finalnie sprawdzić go podczas jazdy testowej i kupić w salonie.  Aż 94% klientów i klientek wybiera hybrydową metodę zdobywania wiedzy o interesującym ich aucie, korzystając ze źródeł dostępnych online i offline. Dodatkowo, 40% nabywców nowych samochodów potrzebuje mniej niż jednego miesiąca na zapoznanie się z ofertą przed podjęciem decyzji o zakupie.

Zgodnie z przytaczanym raportem Google Gearshift83% kupujących pierwszy kontakt z zakupionym samochodem miało w internecie. Największe znaczenie ma strona dealera: 30% respondentów to właśnie tam po raz pierwszy zobaczyło swój wymarzony samochód, a 27% – skorzystało ze strony producenta. Dopiero na trzecim miejscu plasuje się salon (22%), a zaraz za nim rekomendacje sprzedawcy lub przedstawiciela firmy (20%) oraz rodziny i przyjaciół (18%).

Filmowa jazda próbna

– Osoby poszukujące nowego samochodu odwiedzają średnio dwóch dealerów i odbywają dwie jazdy próbne przed zakupem. W przypadku segmentu aut luksusowych te liczby są jeszcze wyższe – tłumaczy Piotr Wlekliński, Industry Manager w Google. – Jednak pierwszy punkt styku w przypadku 8 na 10 osób to internet. Dodatkowo, gdy Polacy i Polki szukają informacji o danym modelu najczęściej korzystają z wyszukiwarki (88%) i filmów online (82%). Strony producenta (60%) plasują się tutaj jako trzecie najbardziej popularne źródło informacji w tym zakresie.

Na popularności zyskały szczególnie filmy dotyczące nowych samochodów. 46% osób kupujących samochody nowe korzysta z YouTube do znajdowania informacji w procesie zakupu. Użytkownicy wyraźnie preferują treści wideo, które przedstawiają jak najbardziej realne wrażenie z jazdy (38%) lub wyniki testów samochodów (36%).

Wygląd czy bezpieczeństwo

Co decyduje o wyborze danego samochodu? To, co możemy sprawdzić, oglądając wideo na YouTube lub sprawdzając opinie i porównania w internecie. Najczęściej wskazywanymi odpowiedziami są ex aequo niezawodność oraz wygląd samochodu (po 30% wskazań). Duże znaczenie mają też doświadczenia związane z marką (26%) oraz bezpieczeństwo (25%).

Jednak nie tylko kwestie dotyczące parametrów samochodu odgrywają znaczącą rolę w procesie jego zakupu. Wśród nabywców nowych samochodów aż 67% miało w ostatnim czasie trudności z zakupem wybranego modelu. W 19% przypadków brak dostępności wybranego auta na rynku skłonił ich do zmiany decyzji i zakupu innego.

Polacy zwracają uwagę także na sposób finansowania i choć większość (61%) wybiera zakup samodzielny, 34% nabywców korzysta z leasingu. Subskrypcja (9%) oraz car sharing (4%) to nadal rozwiązania niszowe.

Elektryk czy hybryda?

Specjalną kategorią ujętą w badaniu Kantara stanowią samochody elektryczne. Za samochodami elektrycznymi według nabywców przemawiają głównie nowoczesność (45%), niska emisja (40%) i innowacyjna technologia (37%).

Samochody elektryczne to jednak ciągle nisza; nabywcy samochodów, decydując się na alternatywny rodzaj napędu, kupują przede wszystkim samochody hybrydowe (wśród zakupionych aut elektryczne stanowiły finalnie jedynie 3%, a 17% – z napędem hybrydowym). Jednak pomimo licznych zalet, 38% osób rozważających zakup samochodu elektrycznego nadal ostatecznie decyduje się na samochód napędzany silnikiem spalinowym. Jako główne przeszkody podają zbyt małą liczbę ładowarek (40%), za wysoką cenę (36%) oraz zbyt mały zasięg (35%). Przy tym 30% badanych wskazuje, że chce poczekać, aż ta technologia będzie bardziej rozwinięta.

Co zmieni AI

Zmieniające się preferencje zakupowe klientów stanowią wyzwanie dla producentów samochodów, dealerów i sprzedawców. Niemniej, taka ewolucja ścieżki zakupowej stwarza im możliwości rozwoju obecności w internecie o nowe technologie i zaangażowania klientów.

– Już teraz pomóc może sztuczna inteligencja, właściwie na każdym etapie: od produkcji samochodów, poprzez funkcje przydatne użytkownikom, po sprzedaż i marketing. Aby dotrzeć do klientów na początkowym etapie poszukiwania przez nich samochodu, przydatne mogą być konfiguratory pojazdu na stronie, także konwersacyjne, oparte na AI, lub możliwość obejrzenia pojazdu w rozszerzonej rzeczywistości lub wersji 3D. 37% klientów korzysta z takich konfiguratorów na stronie przed zakupem pojazdu. W obsłudze klienta mogą pomóc czatboty, a w marketingu generatywna sztuczna inteligencja – mówi Piotr Wlekliński z Google. – Liczba wyszukiwań aplikacji z AI w 2023 r. była 3,5 razy wyższa niż liczba wyszukiwań dotyczących rozumienia AI (np. czym jest AI). Użytkownicy przechodzą z fazy zainteresowania AI do sprawdzania praktycznych zastosowań tej technologii. Zmiany sięgają więc dalej niż tylko do fotela kierowcy i będą miały wpływ na całą branżę motoryzacyjną.

Opis badania

Raport Google Gearshift 2023, przygotowany przez firmę Kantar na zlecenie Google,  badanie CAWI, przeprowadzone w maju-lipcu 2023, Polska. Liczba respondentów: 504, wiek respondentów: 18+. Respondenci kupili nowy samochód w przeciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Podobne tematy

Antymonopolowa rozprawa Google. Przed sądem decyduje się przyszłość internetu

Prawie rok temu amerykański sędzia federalny Amit Mehta uznał,...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Rewolucja w wyszukiwarkach: jak AI zmienia Google i strategie SEO?

Ostatnie pięć lat przyniosło prawdziwą rewolucję, zmieniającą zasady gry...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version