Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów w Polsce nie zamierza korzystać z biometrycznych metod zabezpieczeń w formie odcisku palca oraz funkcji rozpoznawania twarzy – dowodzą wyniki Adyen Digital Report 2024. I choć taki sam odsetek badanych czuje się obecnie mniej bezpiecznie w sieci niż 10 lat temu, to większość (54 proc.) oczekuje, że to sklepy internetowe zadbają o ich ochronę.
Z badania Adyen Retail Report 2024 wynika, że aż 30 proc. polskich przedsiębiorstw handlu detalicznego w 2023 roku padło ofiarą cyberprzestępczości, ponosząc średnie straty rzędu 8,3 mln zł na firmę. Konsumenci również nie są wolni od zagrożeń – przeciętny Polak stracił w wyniku oszustw niemal 1,8 tys. zł co oznacza wzrost aż o 169 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Pomimo rosnącej liczby cyberzagrożeń, wielu klientów nadal przedkłada wygodę nad dodatkowe środki zabezpieczeń.
Na skróty:
Bezpieczeństwo w sieci: priorytet czy niedogodność?
Wyniki badań Adyen – Digital Report 2024 oraz Retail Report 2024 – potwierdzają, że 21 proc. konsumentów chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, podając jak najmniej informacji. 1 na 3 badanych chętnie dokonywałby zakupów jako gość, bez konieczności logowania się do strony sklepu. Jednocześnie tylko 15 proc. popiera stosowanie dwuetapowej weryfikacji tożsamości.
Nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z dodatkowych zabezpieczeń. Już 46 proc. użytkowników korzysta z biometrii, takich jak odcisk palca czy funkcja rozpoznawania twarzy, aby autoryzować transakcje online, a 29 proc. oczekuje prostego i bezproblemowego uwierzytelniania płatności bez przekierowań. Z drugiej jednak strony aż 43 proc. klientów wciąż nie korzysta z biometrycznych metod zabezpieczeń, a 30 proc. deklaruje, że nie zamierza zmieniać swojego podejścia.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo po stronie sklepów?
Konsumenci są świadomi zagrożeń. 30 proc. badanych czuje się obecnie mniej bezpiecznie niż 10 lat temu ze względu na zwiększone ryzyko oszustw płatniczych. Najbardziej zagrożoną grupą są konsumenci w wieku powyżej 50 lat. Jednak ponad połowa respondentów (54 proc.) uważa, że to sklepy internetowe powinny zapewnić bezpieczne środowisko zakupowe. Konsumenci mają tu sporo racji – bezpieczeństwo transakcji powinno być priorytetem dla e-sklepów. Jednak nie zwalnia to klientów z konieczności dbania o swoje dane i stosowania podstawowych środków ostrożności.
Wygoda kontra bezpieczeństwo? Nowoczesne technologie płatności przełamują ten mit
Kluczowe jest zrozumienie, że wygoda i bezpieczeństwo mogą współistnieć. Technologie, takie jak dwuetapowa weryfikacja zgodna z PSD2, dodają dodatkowe warstwy ochrony, skutecznie zapobiegając nieautoryzowanym transakcjom. Inteligentne systemy zarządzania ryzykiem analizują obszerne zestawy danych, dzięki czemu dodatkowa autoryzacja jest wymagana jedynie w sytuacjach podwyższonego ryzyka. W efekcie klienci mogą cieszyć się wygodą zakupów, a sprzedawcy ograniczają ryzyko oszustw. Dodatkowo tokenizacja, czyli zamiana wrażliwych danych – takich jak numery kart płatniczych – na unikalne identyfikatory (tzw. tokeny), minimalizuje ryzyko ich nieautoryzowanego wykorzystania. To wszystko sprawia, że możliwe jest zapewnienie klientom intuicyjnych rozwiązań, które jednocześnie chronią ich dane przed zagrożeniami w sieci.
– Bezpieczeństwo transakcji online to wspólna odpowiedzialność wszystkich zaangażowanych stron – konsumentów, sklepów internetowych i dostawców technologii płatności. Klienci muszą zachować ostrożność i korzystać z dostępnych zabezpieczeń, takich jak biometria czy silne hasła, a sklepy muszą inwestować w odpowiednie narzędzia i procedury ochrony danych. Z kolei dostawcy technologii płatności, jak Adyen, odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak tokenizacja czy inteligentne systemy zarządzania ryzykiem, które minimalizują ryzyko oszustw. Tylko współpraca wszystkich stron zapewni bezpieczne i komfortowe zakupy online – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.
O badaniu Adyen Retail Report
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów i 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. W Polsce badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.
O badaniu Adyen Digital Report
Badanie konsumenckie przeprowadzone zostało w dniach 03 czerwca 2024 – 19 czerwca 2024 na grupie 34 371 respondentów w wieku 18+ z Australii, Hongkongu, Indii, Japonii, Malezji, Singapuru, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Szwecji, ZEA, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku, Kanady i USA. W Polsce badaniem objęto grupę 1005 ankietowanych.
Badanie przedsiębiorstw z branży digital przeprowadzone zostało w dniach 31 maja 2024 – 19 czerwca 2024 na grupie 8 822 respondentów w wieku 18+ z Australii, Hongkongu, Chin, Japonii, Malezji, Singapuru, Belgii, Danii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Szwecji, ZEA, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku, Kanady i USA. Ankietowani to liderzy i seniorzy w firmach, mający wgląd w przychody i strategię biznesową. W Polsce badaniem objęto grupę 400 ankietowanych.