PRACA I KARIERAJak skutecznie wspierać efektywność pracowników?

Jak skutecznie wspierać efektywność pracowników?

Problemy z efektywnością pracowników wpływają na funkcjonowanie całej firmy. Po stronie pracodawcy leży wyzwanie, jak utrzymać motywacje zatrudnionych na wysokim poziomie. Rozwiązaniem mogą być odpowiednio dobrane benefity pracownicze. Tymczasem według raportu „Benefity – czyli co motywuje pracowników” Grupy Pracuj.pl 1/3 Polaków deklaruje, że odczuwa brak pozapłacowych świadczeń w pracy. Jakie są najbardziej pożądane benefity pracownicze w Polsce i jak wykorzystać tę wiedzę, by wspierać efektywność zatrudnionych?

Spadek efektywności pracowników ma różne podłoże – przyczyną może być zarówno zła atmosfera pracy, niejasne ścieżki rozwoju czy brak satysfakcji z wysokości wynagrodzenia. Zdemotywowany pracownik będzie zaniedbywać bieżące przedsięwzięcia i niechętnie angażować się w nowe projekty. W dalszej perspektywie może zdecydować się na zmianę pracy. Dla firmy oznacza to konieczność zorganizowania zastępstwa za odchodzącego pracownika i przeprowadzenie – często długiego – procesu rekrutacyjnego. Warto wiedzieć, że koszt rotacji jednego pracownika może osiągać nawet 85 proc. jego rocznego wynagrodzenia. Aby zapobiegać takim sytuacjom i dodatkowym kosztom, pracodawca powinien pamiętać, że postawy zatrudnionych mogą wymiernie przełożyć się na rozwój firmy, jej wizerunek, a także kondycję finansową. Dlatego tak ważna w przedsiębiorstwie jest sprawna polityka motywacyjna, obejmująca również wachlarz benefitów. Wdrożenie takiego systemu należy rozpatrywać jako długofalową inwestycję, z której czerpać będą obie strony – zarówno pracownicy, jak i przedsiębiorstwo.

Benefity pracownicze – podwójne korzyści

Na rynku pracownika zatrudnieni mają coraz większe wymagania względem pracodawcy. Dotyczy to nie tylko wysokości wynagrodzenia, ale także dodatkowych benefitów, które często mają wpływ na ostateczną decyzję o podjęciu pracy w danej firmie. Przykładowo, prywatna opieka medyczna oferowana przez pracodawcę coraz częściej uznawana jest za standard. Jednocześnie popularność zdobywają inne, bardziej nietypowe benefity. Warto wziąć pod uwagę ich wdrożenie.

Według danych z raportu Grupy Pracuj.pl „Benefity – czyli co motywuje pracowników?” z września 2017 respondenci wśród najbardziej atrakcyjnych benefitów wymienili finansowanie szkoleń (35 proc.), dofinansowanie urlopów (34 proc.), czy dofinansowanie nauki języków (28 proc.).

Z dostępnych danych wynika, że Polacy doceniają przede wszystkim benefity, które pozwalają im na oszczędność – czyli wszelkie formy dofinansowań. Jest to jak najbardziej uzasadnione – z jednej strony chcą się kształcić podczas szkoleń, by być coraz lepszymi pracownikami, z drugiej, oczekując dofinansowania urlopów – doceniają pomoc od pracodawcy w zachowaniu work-life balance w zamian za dobrze wykonaną pracę – zauważa Mariola Skorupa, Product Manager z firmy Sun & Snow.

Z kolei w momencie zmiany pracy, najczęściej wspominanym benefitem, który mógłby zaważyć na decyzji o wybraniu konkretnej firmy, było dofinansowanie urlopów – zostało ono wskazane przez 72 proc. ankietowanych. Jest to ważne szczególnie dla firm, które chcą przyciągnąć do siebie kolejnych, wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Benefit w postaci dofinansowania urlopu może przybierać różne formy, nie oznacza jedynie podwyższenia kwoty wynagrodzenia. Na przykład firma Sun & Snow, wychodząc naprzeciw potrzebom pracodawców i pracowników, wprowadziła kody rabatowe umożliwiające zniżki na pobyty w ponad 1800 apartamentów wakacyjnych w całej Polsce. Zaletą tego systemu jest fakt, że pracodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z wdrożeniem benefitu. Dzięki kodom rabatowym zatrudnieni mogą skorzystać z oferty apartamentów położonych w najbardziej atrakcyjnych turystycznie miejscach Polski w przystępnych cenach. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza, że według dostępnych danych, na wakacje wyjeżdża co drugi Polak. Co więcej: 35 proc. ankietowanych spędza urlop w kraju[1]mówi Mariola Skorupa z firmy Sun & Snow.

Odpowiednio dobrane benefity nie tylko usatysfakcjonują obecnych pracowników, podnosząc ich efektywność, ale mogą przyciągnąć kolejnych profesjonalistów. Wzmocnią też wizerunek firmy jako rzetelnego, dbającego o swoich pracowników pracodawcy.

[1] badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Diners Club Polska. Badanie zostało zrealizowane 25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version