HANDELE-COMMERCEJak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków po lockdownach?

Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków po lockdownach?

-

Z mniejszą częstotliwością, rzadziej w soboty, ale częściej w poniedziałki, środy i niedziele. Jak robimy zakupy po dwóch lockdownach?

tłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl

Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków po lockdownach?

Choć pandemia się jeszcze nie skończyła, już dziś jesteśmy w stanie badać pierwsze skutki, które wywołała. Zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i krajowym. Firma Stocard zbadała zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków.

Dwa ogólnopolskie lockdowny – ten zapoczątkowany w marcu zeszłego roku i ten z przełomu 2020 i 2021 – nie tylko zamknęły nas w domach, ale też otworzyły na nowe sposoby robienia zakupów. Boom przeżywa branża e-commerce, a towary, które kiedyś rzadko kupowaliśmy zdalnie, dziś chętnie nabywamy przez internet czy mobilne aplikacje.

Fintech Stocard, odpowiedzialny za stworzenie darmowej aplikacji do przechowywania kart lojalnościowych i dokumentów w smartfonie, zbadał zwyczaje zakupowe Polaków pomiędzy początkiem 2020 roku i lipcem roku 2021. Dane były zbierane poprzez aplikację Stocard, z której korzystają 2 miliony Polaków, w stacjonarnych sklepach i punktach sprzedaży w okresie od 6 stycznia 2020 do 19 lipca 2021 roku. Raport uwzględnia wyłącznie zakupy dokonywane stacjonarnie. Dane transakcyjne obejmują zakupy w następujących sklepach sieci handlowych: Carrefour, Biedronka, Kaufland, Auchan, Lidl oraz stacjach: Total, BP, Lotos, Moya, Circle K.

Z danych Stocard wynika, że rzadziej zakupy robimy po południu – od godz. 16 do 18. Wynika to najpewniej z faktu, że spora część pracowników na stałe przeszła w tryb pracy zdalnej lub hybrydowej, a więc nie odwiedza sklepów tuż po pracy. W trakcie pandemii do sklepów ruszamy częściej w późnych godzinach wieczornych, np. po godz. 21 (ta tendencja nasiliła się zwłaszcza po drugim lockdownie).

Zmniejszył się również odsetek konsumentów robiących zakupy niedługo przed południem, w godz. 10-11. Polski rząd tę porę dwukrotnie określił jako “godziny dla seniorów” – jednak co ciekawe, nawet po wycofaniu się z tego rozwiązania, Polacy nie wrócili do sklepów w tych godzinach. Więcej konsumentów robi za to zakupy wcześnie rano.
– Mimo że przestały obowiązywać godziny dla seniorów – konsumenci przyzwyczaili się robić zakupy w innych godzinach lub do wielu z nich nie dotarła informacja o ich zniesieniu – zauważa Katarzyna Zborowska-Germann, Head of Retail Sales CEE w Stocard.stocard_wykresy-3

stocard_wykresy-4

W mniejszym stopniu widać obniżenie tygodniowej częstotliwości zakupów – choć jest ono zauważalne (z 1,94 do 1,91).stocard_wykresy-2

Zmieniliśmy też preferowane dni zakupowe – rzadziej niż przed pandemią kupujemy w soboty, za to częściej w poniedziałki, środy i – co ciekawe – niedziele. Mimo że wciąż – podobnie jak przed pierwszym lockdownem – są to ustawowo dni wolne od handlu. – Należy pamiętać, że są punkty, które na różne sposoby, również legalnie, otwierały się w siódmy dzień tygodnia. Po ostatniej zmianie prawa, wprowadzającej pozwolenie na handel w niedziele tylko dla placówek, których przychody z usług pocztowych stanowią większość, najpewniej to się zmieni – mówi ekspertka Stocard. – Ponadto nasze dane były zbierane m.in. w sieciach stacji benzynowych, takich jak BP czy Circle K. One są otwarte nierzadko przez cały tydzień, 24 godziny na dobę.stocard_wykresy-1

Jak będą się przedstawiały kolejne miesiące? – Wiele zależy od tego, jakie będą kolejne działania rządu – zauważa Katarzyna Zborowska-Germann, Head of Retail Sales CEE w Stocard. – Kolejne lockdowny – czy ogólnopolskie, czy lokalne – na pewno będą miały wpływ na obrót w “tradycyjnych” sklepach. Widać jednak, że ludzie wracają do sklepów i zakupy stacjonarne to wciąż lwia część ich wydatków. Przykłady wielu branż – choćby RTV – pokazują jednak, że producenci nie mają się czym martwić – twierdzi Zborowska-Germann.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version