środa, 21 maja, 2025

Microsoft bezapelacyjnym liderem… marek, pod które podszywają się cyberprzestępcy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Marki technologiczne cały czas są najczęściej wykorzystywanymi przez cyberprzestępców w atakach phishingowych. Opublikowany przez Check Point Research „Brand Phishing Report” pokazuje, że najczęściej imitowaną marką jest Microsoft, który odpowiadał za niemal 1/3 wszystkich prób phishingowych. Apple i Google zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce, natomiast LinkedIn powrócił na czwartą pozycję po krótkiej nieobecności. Eksperci analizowali również kampanie wykorzystujące popularne marki odzieżowe.

Pod koniec ubiegłego roku na celowniku cyberprzestępców znajdował się sektor technologiczny, wyprzedzając media społecznościowe i sektor handlu detalicznego. Oszuści szczególnie często podszywali się pod znane marki odzieżowe w okresie Świąt, tworząc fałszywe strony internetowe oferujące produkty w niezwykle atrakcyjnych cenach.

W swoim raporcie podsumowującym 4 kwartał 2024 roku, analitycy firmy Check Point przedstawili kampanie atakujące użytkowników, które wykorzystywały wizerunek marek Adidas, Nike, LuluLemon, Hugo Boss, Guess i Ralph Lauren.

W jednej z nich, domeny takie jak nike-blazers[.]fr, nike-blazer[.]fr oraz nike-air-max[.]fr zostały zaprojektowane tak, by jak najbardziej wiarygodnie odzwierciedlały platformy amerykańskiego producenta odzieży sportowej. Podejrzenia wzbudzać mogły nierealistycznie niskie ceny, jednak wielu użytkowników wciąż uważa, że w takich okolicznościach natrafia na wyjątkowe okazje. Celem funkcjonowania fałszywych serwisów jest przejęcie poufnych informacji, takich jak dane logowania i dane osobowe, umożliwiając hakerom skuteczną kradzież ich danych osobowych.

Jednak wśród marek, pod które najchętniej podszywają się cyberprzestępcy próżno szukać producentów odzieży. Już od wielu lat dominują tu brandy technologiczne. Nic dziwnego, z usług producentów oprogramowania i mediów społecznościowych korzystamy praktycznie codzienne. W IV kwartale 2024 były to:

  1. Microsoft – wykorzystana w 32% ataków
  2. Apple – 12%
  3. Google – 12%
  4. LinkedIn – 11%
  5. Alibaba – 4%
  6. WhatsApp – 2%
  7. Amazon – 2%
  8. Twitter – 2%
  9. Facebook – 2%
  10. Adobe – 1%

– Utrzymywanie się ataków phishingowych wykorzystujących znane marki podkreśla znaczenie edukacji a także zaawansowanych środków bezpieczeństwa. Weryfikacja źródeł e-maili, unikanie nieznanych linków i włączenie uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) to kluczowe kroki w ochronie danych osobowych i finansowych przed tymi ciągle ewoluującymi zagrożeniami – uważa Omer Dembinsky, kierownik grupy analizującej dane w Check Point Software.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska pod ostrzałem hakerów. FakeUpdates i ransomware dominują w kwietniu

Polska znalazła się na celowniku hakerskich kampanii DDoS oraz...

Fałszywe raporty historii pojazdu. Miliony wyłudzone na naiwności sprzedających auta

Miliony euro z wyłudzeń, tysiące fałszywych stron i jedna...

Cyberprzestępcy wykorzystują kampanię wyborczą. Rośnie liczba oszustw z wizerunkami polityków

Gorączka kampanii prezydenckiej trwa w najlepsze i rozgrzewa emocje...

79% incydentów bez użycia malware. Najsłabszym ogniwem pozostaje człowiek, nie systemy

Cyberoszuści już nie potrzebują zaawansowanych wirusów, dziś atakują nasze...

Fałszywa strona Mega Model Agency narzędziem irańskiego cyberwywiadu

Irańscy cyberprzestępcy podszyli się pod niemiecką agencję modelek, aby...

Podobne tematy

Wyciek danych z IKP! Ministerstwo Zdrowia informuje o naruszeniu

Na początku maja 2025 w serwisie GOV.pl pojawiła się...

Uwaga na fałszywe e-maile z urzędów skarbowych. Cyberprzestępcy atakują podatników

Trwa gorący okres rozliczeń podatkowych. Okazuje się, że nie...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Prezes UODO zawiadamia prokuraturę o nielegalnym przetwarzaniu danych osobowych znanych osób publicznych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, złożył...

Przestępcy podszywają się pod Decathlon i kradną dane

W ostatnim czasie obserwujemy wzrost liczby oszustw internetowych, które...

Od Amazon do Visa – jak zmienia się krajobraz sponsorów Formuły 1

Wczoraj Nvidia zaprezentowała wyniki za 4. kwartał. Firma zanotowała...

Nowe zagrożenia cybernetyczne: AsyncRAT i wzrost ataków na platformy mobilne

Edukacja, badania, telekomunikacja i administracja należą do najczęściej atakowanych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version