W ostatnim tygodniu ceny paliw w Polsce rosły w znacznie wolniejszym tempie niż tydzień wcześniej. Benzyna podrożała jedynie o 4 grosze na litrze, a olej napędowy o 6 groszy. To potwierdza, że gwałtowny wzrost cen w poprzednim tygodniu był wyjątkowym zjawiskiem, a rynek zaczyna się stabilizować.
W kolejnych miesiącach ceny paliw prawdopodobnie pozostaną na względnie stałym poziomie, choć możliwe są krótkoterminowe wahania, podobne do tych z ubiegłego tygodnia. Dla firm logistycznych kluczowe znaczenie ma strategiczne zarządzanie tankowaniem, co pozwala łagodzić wpływ nagłych zmian cenowych i efektywnie kontrolować koszty.
Na długoterminowy trend cen paliw znaczący wpływ będą miały stosunki między Stanami Zjednoczonymi a Arabią Saudyjską. Donald Trump, który w trakcie swojej drugiej kadencji będzie dążył do obniżenia cen ropy, zamierza realizować ten cel poprzez zwiększenie produkcji krajowej oraz wywieranie presji na OPEC – w szczególności na Rijad – w celu obniżenia cen surowca.
Tymczasem Arabia Saudyjska, według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF), potrzebuje ceny ropy na poziomie 98 dolarów za baryłkę, aby zbilansować swój budżet na 2025 rok. Tymczasem Trump dąży do obniżenia cen poniżej 75-80 dolarów za baryłkę Brent, co może prowadzić do napięć między oboma krajami. Jeśli ceny ropy spadną zbyt mocno, Rijad może ponownie zastosować strategię nadprodukcji, podobnie jak w latach 2020 oraz 2014-2016, aby osłabić konkurentów spoza OPEC. Niedawne rozmowy pomiędzy amerykańskim sekretarzem stanu Marco Rubio a księciem Mohammedem bin Salmanem podkreślają siłę partnerstwa USA-Arabia Saudyjska, ale ukryte napięcia związane z cenami ropy mogą osłabić te relacje.
W najbliższym tygodniu ceny benzyny i oleju napędowego pozostaną względnie stabilne, a ewentualne wahania nie przekroczą 2-3 groszy na litrze. Jednak wraz ze spadkiem cen ropy na światowych rynkach można spodziewać się obniżek cen paliw w lutym.
Długoterminowa perspektywa pozostaje uzależniona od rozwoju sytuacji na rynku ropy. Warto obserwować kolejne ruchy polityczne i decyzje ekonomiczne, które mogą wpłynąć na globalne ceny paliw i sytuację kierowców w Polsce.