Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło
Autor/źródło
niedziela, 27 kwietnia, 2025

Polska liderem płatności elektronicznych. Wyniki badań z 14 krajów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

eService przeprowadził w 14 krajach świata badanie pt. „Postawy wobec form płatności”. Państwa objęte badaniem to: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Bułgaria, Słowenia, Niemcy, Irlandia, Wielka Brytania, Meksyk, Hiszpania i Portugalia. Partnerem badania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, jest Visa.

Najważniejsze wnioski:

Respondenci, jako domyślną, spontanicznie wymienianą metodę płatności najczęściej wskazują tradycyjną kartę płatniczą, która istotnie wyprzedziła gotówkę.

  • Karta i gotówka to metody płatności najczęściej spontanicznie wymieniane przez respondentów ze wszystkich krajów. Na pierwszym miejscu uplasowała się płatność tradycyjną kartą płatniczą (78% wskazań top-of-mind), wyprzedzając gotówkę i cyfrowe portfele do płatności cyfrowych (po 61% wskazań top-of-mind).
  • W niektórych krajach pozycja gotówki była jeszcze niższa, np. w Polsce (tylko 41% wskazań), Słowacji (51%), Niemczech (51%), Portugalii (51%), Wielkiej Brytanii (54%), Irlandii (56%) i Czechach (57%).
  • Nawet w krajach, w których gotówka miała wyższą liczbę spontanicznych wskazań, plasowała się na niższej pozycji niż płatność tradycyjną kartą płatniczą.

89% badanych korzysta z tradycyjnej karty płatniczej

  • 89% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu korzysta z tradycyjnej karty płatniczej. Płatności nią są najpopularniejsze w Czechach (93%), Portugalii (93%), Irlandii (92%) i Polsce (92%).

Portfele cyfrowe coraz popularniejsze

  • 68% badanych wybiera portfele cyfrowe do płatności online. Szczególnie często korzystają z nich: Niemcy (89%), Portugalczycy (78%) i Hiszpanie (77%).

Zakupy online najczęściej opłacane są kartą

  • W wielu krajach mieszkańcy za swój ostatni zakup online najczęściej płacili kartą: w Hiszpanii (59%), Wielkiej Brytanii (55%), Meksyku (52%), Irlandii (49%) i Portugalii (42%). Choć nie jest to jedyna preferowana metoda. Portfele cyfrowe również są popularne przy płatnościach online – głównie wśród Niemców (54%), ale często korzystają z nich także Hiszpanie (31%), Portugalczycy (29%) i Irlandczycy (25%).
  • W Polsce karty (16%) i portfele cyfrowe (6%) wybierane są rzadziej ze względu na częste stosowanie kodów generowanych za pomocą aplikacji (32%) lub szybkich przelewów (16%).
  • Niektóre kraje mają bardziej tradycyjne podejście do zakupów online i płacą gotówką przy odbiorze (m.in. Bułgarzy – 25% i Słoweńcy – 16%) lub przelewem bankowym (np. Meksykanie – 25%, Portugalczycy – 20% i Czesi – 14%).

Zakupy offline (w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych) częściej opłacane są na świecie kartą plastikową lub w telefonie (łącznie 47% wskazań vs 43% dla gotówki). Płatność gotówką ma szczególnie niską pozycję w Polsce (29%), Wielkiej Brytanii (31%) i Irlandii (34%)

  • Podczas ostatnich płatności offline (w tradycyjnym sklepie lub punkcie usługowym) najczęściej wybierano kartę (57%) – czy to tradycyjną (37%), czy też zapisaną na telefonie, zegarku lub na innym urządzeniu mobilnym (10%).
  • W niektórych krajach utrzymuje się jeszcze popularność gotówki, przede wszystkim w Meksyku (59%), Niemczech (54%), Bułgarii (53%) i na Węgrzech (51%). Inne narody wyróżniają się znacznie rzadszym korzystaniem z gotówki, zwłaszcza Polacy (29%), mieszkańcy Wielkiej Brytanii (31%) i Irlandczycy (34%).
  • Płatności zbliżeniowe telefonem, zegarkiem lub innym urządzeniem są najbardziej popularne w Wielkiej Brytanii (23%).

Ponad połowa badanych preferuje elektroniczne metody płatności

  • 55% badanych preferuje elektroniczne metody płatności (kartą, telefonem, zegarkiem lub innym urządzeniem) vs 37% dla płatności gotówką podczas zakupów offline (8% wskazań „nie wiem”).
  • Większość mieszkańców badanych krajów skupia się na płatnościach elektronicznych i preferuje te metody bardziej niż gotówkę. Najsilniejsza preferencja płatności elektronicznych zaobserwowana została w: Wielkiej Brytanii (71% dla płatności elektronicznych, 22% dla gotówki), Irlandii (63% dla płatności elektronicznych, 31% dla gotówki), Polsce (62% dla płatności elektronicznych, 26% dla gotówki), Słowacji (62% dla płatności elektronicznych, 31% dla gotówki) i Czechach (61% dla płatności elektronicznych, 30% dla gotówki).
  • Preferencja dla płatności gotówkowych utrzymała się jeszcze jedynie w Meksyku (44% dla płatności elektronicznych, 50% dla gotówki) i Bułgarii (38% dla płatności elektronicznych, 54% dla gotówki) oraz, w nieco mniejszej skali, w Niemczech (47% dla płatności elektronicznych, 45% dla gotówki).

Problemy z płatnością kartą to rzadkość, najczęściej spotykane są w Meksyku, Rumunii i Bułgarii, najrzadziej w Polsce

  • Najrzadziej problemy z płatnościami kartą występują w Polsce – codziennie lub prawie codziennie tylko u 4% badanych. Podobnie na Węgrzech, w Chorwacji, Słowenii – również 4%, w Wielkiej Brytanii 5%, a w Irlandii 6%.
  • Niestety w niektórych krajach dostęp do płatności kartą nie zawsze jest możliwy. Problemy z płatnościami za pomocą tego nośnika są najczęściej spotykane w Meksyku (91% badanych je napotkało), ale także w Rumunii (87%) i Bułgarii (80%).

Najczęstszą przyczyną trudności z płatnościami kartą jest przede wszystkim niedostępność terminala w miejscu zakupu – to główny problem przede wszystkim w Meksyku, Czechach, Słowacji, Bułgarii i Słowenii. Drugim powodem jest awaria terminala – te najczęściej występują w Rumunii, na Węgrzech, w Chorwacji i Portugalii. W Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii częściej niż w innych krajach zdarza się, że sprzedawcy wymagają osiągnięcia minimalnej kwoty przed akceptacją płatności kartą, co jest niezgodnie z zasadami organizacji płatniczych.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sposoby finansowania zakupu systemu ERP

System ERP integruje wszystkie działy i procesy biznesowe firmy....

Grill, spacery i domowy chill – Polacy przeznaczą średnio 1024,80 zł na majówkę 2025

W tym roku na długi weekend majowy planujemy przeznaczyć...

Podobne tematy

Pozytywne dane z USA i Turcji. Czesi wstrzymują się z obniżką stóp

Zamówienia w USA pozytywnie zaskoczyły rynki. Jest to spora...

Polska i świat w obliczu zmian klimatu: co mówią dane z 2024 roku?

Wszystko wskazuje na to, że styczeń 2025 roku będzie...

Inwestycje w luksusowe nieruchomości: Polska w czołówce europejskiego rynku premium

Nieruchomości premium nadal świetnie chronią kapitał i przynoszą wysoki...
00:02:51

Polska i Hiszpania z najniższym wskaźnikiem urodzeń w Europie – co poszło nie tak?

Doświadczenia z innych krajów pokazują, że polityki publiczne mają...

XTB rozszerza usługę wirtualnego portfela z kartą wielowalutową na kolejne kraje Europy

XTB ogłosiło wprowadzenie wirtualnych portfeli z kartą wielowalutową w...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version