Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Sprzedaż detaliczna znów na minusie. RPP dostaje kolejny argument do cięcia stóp

Konsumpcja w Polsce kolejny raz rozczarowała, przez co rosną...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Z jakimi samochodami kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta? Zobacz wyniki badania

Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki nietypowego badania...
00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Prawo

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...
Autor/źródło
Autor/źródło
niedziela, 27 kwietnia, 2025

Przemysł modowy generuje więcej emisji dwutlenku węgla niż cały transport lotniczy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według danych ONZ, przemysł modowy odpowiada dziś za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla – to więcej, niż cały transport lotniczy[1]. W sytuacji, gdy coraz więcej konsumentów sprzeciwia się fast fashion, popularność zdobywa cyfrowa moda. Jak wskazuje najnowszy raport Vogue i BCG “Metaverse & Sustainability in Fashion”, jeżeli digital zastąpi część fizycznych produktów, a branża skłoni się ku ekologicznym rozwiązaniom technologicznym, moda ma szansę odegrać ważną rolę w ochronie klimatu.

Kwestie wpływu szybkiej mody na środowisko i śladu węglowego związanego z nią transportu czy produkcji poruszane są w świecie fashion od dawna. Branża generuje aż 1/5 z 300 milionów ton plastiku wytwarzanego co roku na świecie[2], a produkcja tylko jednej pary dżinsów pochłania 3780 litrów wody i powoduje emisję aż 33 kg CO2 do atmosfery[3]. Nic dziwnego, że tak wysoki koszt dla planety spotyka się z reakcją środowiska i skłania do zmian w podejściu zarówno twórców, jak i odbiorców mody.

Czy cyfrowy świat odkupi eko grzechy mody?

Błyskawiczny rozwój technologii ostatnich lat dał kreatorom mody nowe możliwości wyrazu. Wśród najgorętszych trendów coraz ważniejsze miejsce zajmuje digital fashion, która szybko przeszła drogę od ciekawostki do realnego wkładu w branżę.

Jak wynika z badania, które przeprowadziliśmy wspólnie z Boston Consulting Group, już ponad jedna dziesiąta użytkowników cyfrowych kupiła produkt z kategorii mody cyfrowej. Dostrzegamy rosnące zainteresowanie i ugruntowanie jej pozycji na rynku: spełnia nie tylko nowe cele, ale także odpowiada na potrzeby, które konsumenci stawiają dzisiaj przed branżą. Jedną z nich jest ekologia. Świadomość społeczna oraz potrzeba wdrażania cyrkularnych modelów biznesowych to jedne z ważniejszych sił napędowych branży, wyraźna kontra wobec konsumpcjonizmu i ważny komunikat: ,,Wybieramy to, co trwałe” – wyjaśnia Kasia Jordan-Kulczyk, wydawca Vogue Polska.

Dla niemal ⅕ respondentów badania Vogue i BCG ,,Metaverse & Sustainability in Fashion”, kupujących produkty z kategorii digital fashion, przy ich wyborze ważny był aspekt zrównoważonego rozwoju[4]. Warto zaznaczyć, że najwięcej potencjalnych chętnych mają w tym przypadku cyfrowe marki luksusowe oraz sportowe[5].

To dopiero początek zmian

Jednak, choć konsumenci cenią sobie zielone rozwiązania, za przekonaniami niekoniecznie idą czyny. Badanie wskazuje, że tylko 5% badanych kupuje wirtualne aktywa, takie jak cyfrowa moda lub NFT (niewymienialne tokeny) w celu ograniczenia zakupów fizycznych produktów[6]. Dla porównania, niewiele więcej (6%) nabywa przyjazne środowisku kryptowaluty (tokeny, których wydobycie zużywa mniej energii niż w przypadku typowych kryptowalut) lub NFT[7].

Wraz z globalnymi zmianami w sferze polityczno-ekonomicznej, obserwujemy zmiany w świecie mody: z naszych analiz wynika, że spośród 120 największych firm modowych, 42 zaznaczyło już swoją obecność w Metaverse. Analizując rosnący popyt użytkowników cyfrowych, przewidujemy, że do 2030, rynek mody w Metaverse będzie generował ok 25 miliardów dolarów rocznie. Jak ten trend wpłynie na zrównoważony rozwój sektora modowego? Niektórzy wskazują duże koszty środowiskowe, inni podkreślają potencjał technologii w zakresie minimalizacji ilości odpadów. W obszarze technologii wiele się ostatnio zmieniło na lepsze wraz z przejściem Ethereum na mechanizm proof of stake z niekorzystnego dla środowiska poprzedniego mechanizmu proof-of-work. Co ciekawe aż 20% użytkowników z doświadczeniem cyfrowym w wieku 18-25 lat kupiło produkty modowe jedynie w celu generowania treści online: kupują ubranie, robią sobie w nim zdjęcie i odsyłają  z powrotem do sklepu. Przy wzroście zasięgów Instagrama i TikToka, fenomen snap and send back wyraźnie nabiera siły. W tym kontekście, moda cyfrowa ukazuje się przed nami jako szansa na redukcję szkodliwej nadprodukcji i odpadów. Jest to tylko jeden z wielu ciwkawych przykładów zastosowań cyfrowej mody i powiązanych z nią technologii o jakich piszemy w naszym ostatnim raporcie. – mówi Oktawian Zając, szef warszawskiego biura Boston Consulting Group.

Zmiany zapoczątkowane przez cyfrową modę w świecie fashion to dobre miejsce na refleksję nad nieustannym zużywaniem, konsumowaniem i pozbywaniem się. Zapisane na trwałych, wirtualnych nośnikach ubrania i akcesoria mogą posłużyć nam na lata, a niektóre także zmieniać się wraz z nami. Dlatego nowe technologie to potężne narzędzie, dzięki któremu dziś jeszcze skuteczniej możemy chronić planetę, świadomie przeżywając to, co najpiękniejsze w modzie: różnorodność i kreatywność. Bez wyrzutów z wyrzucania.

[1]https://www.bloomberg.com/graphics/2022-fashion-industry-environmental-impact/?leadSource=uverify%20wall

[2]https://www.bloomberg.com/graphics/2022-fashion-industry-environmental-impact/?leadSource=uverify%20wall

[3] https://www.worldbank.org/en/news/feature/2019/09/23/costo-moda-medio-ambiente

[4] Badanie Vogue Polska & BCG “Metaverse & Sustainability in Fashion”: badanie przeprowadzone z udziałem 2 856 respondentów w maju 2022 roku

[5] Badanie Vogue Polska & BCG “Metaverse & Sustainability in Fashion”: badanie przeprowadzone z udziałem 2 856 respondentów w maju 2022 roku

[6] Badanie Vogue Polska & BCG Metaverse & Sustainability in Fashion”: badanie przeprowadzone z udziałem 2 856 respondentów w maju 2022 roku

[7] Badanie Vogue Polska & BCG “Metaverse & Sustainability in Fashion”: badanie przeprowadzone z udziałem 2 856 respondentów w maju 2022 roku

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sposoby finansowania zakupu systemu ERP

System ERP integruje wszystkie działy i procesy biznesowe firmy....

Domowe piece największym źródłem smogu w Polsce – przemysł i transport daleko w tyle

Choć często za smog obwiniamy przemysł i transport, dane...

Podobne tematy

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Niepewność rośnie, kurs dolara traci: Nowe realia na rynku walutowym

Z upływem tygodnia kalendarz makro zapełnia się coraz poważniejszymi...

Ghelamco podsumowuje 2024 rok i zdradza plany na 2025

Dla Ghelamco, lidera rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, rok...

Prognoza Saxo dla surowców: Wyboista droga przed nami wymusza dywersyfikację?

Złoto wspierane przez coraz bardziej spolaryzowany świat, z...

Czy TikTok zniknie z USA? Sądowy wyrok, zakaz i Elon Musk

Przyszłość TikToka w Stanach Zjednoczonych staje się coraz bardziej...

„Cisza przed burzą”: Rynek kryptowalut w dużym napięciu czeka na zaprzysiężenie Donalda Trumpa

Znawcy rynku kryptowalutowego z ARI10 uspokajają, że ostatnie spadki...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version