PRAWORzecznik MŚP apeluje o zmiany w definicji poszkodowanego w kontekście świadczenia interwencyjnego...

Rzecznik MŚP apeluje o zmiany w definicji poszkodowanego w kontekście świadczenia interwencyjnego po powodzi

Rzecznik MŚP apeluje o zmiany w definicji poszkodowanego w kontekście świadczenia interwencyjnego po powodzi

Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców przekazała na ręce Czesława Mroczka Sekretarza Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Mirosława Suchonia Posła i Przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 uwagi dotyczące definicji poszkodowanego oraz bezpośredniego skutku szkody, w kontekście uprawnienia do świadczenia interwencyjnego.

Przepisy dotyczące świadczenia interwencyjnego zostały sformułowane w sposób, który może uniemożliwić skorzystanie z tego rozwiązania wielu podmiotom dotkniętym negatywnymi następstwami niedawnej klęski żywiołowej”wyjaśnia Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Świadczenie interwencyjne może być przyznane wyłącznie przedsiębiorcy, który m.in. „poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej”.  W praktyce w wyniku klęski żywiołowej wiele firm zostało zmuszonych do długotrwałego wstrzymania wykonywanej działalności, co przekłada się na wymierne straty finansowe, których nie da się powiązać w bezpośredni sposób z fizycznymi ubytkami w składnikach materialnych przedsiębiorstwa.

„Ścisłe powiązanie uszczerbku lub braku możliwości wykonywania działalności gospodarczej z bezpośrednim skutkiem klęski żywiołowej stwarza ryzyko wykluczenia znacznej grupy przedsiębiorców z katalogu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o przyznanie świadczenia interwencyjnego”ocenia Agnieszka Majewska.

Rzecznik MŚP apeluje, aby w toku dalszych prac nad projektem oraz zawartymi w nim regulacjami rozważyć wprowadzenie zmian mających na celu zapewnienie wsparcia wszystkim poszkodowanym w wyniku klęski firmom.  Wątpliwość budzą także zasady szacowania szkód w kontekście wniosku o świadczenie interwencyjne. Przedsiębiorcy wskazują na utrudniony dostęp do ograniczonej liczby uprawnionych rzeczoznawców, odległe terminy oraz koszt takiego postępowania. Przeszkodą są również wymagania formalne w zakresie sporządzenia dokumentacji oraz oceny stanu uszkodzeń w chwili wystąpienia. Rekomendowanym rozwiązaniem jest szacowanie szkody na podstawie oświadczenia, które poszkodowany składałby rzeczoznawcy pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Agnieszka Majewska podkreśla, że potrzebna jest również waloryzacja kwoty wsparcia określonego w art. 42 ust. 1 ustawy zmienianej do wysokości szkody poniesionej w wyniku powodzi. Przepis określający górną granicę pomocy finansowej w wysokości 50 tys. zł wszedł w życie 18 listopada 2011 r. Uzasadnieniem postulatu jest więc upływ czasu oraz wzrost wysokości cen towarów i usług. Prawo do świadczenia interwencyjnego powinni posiadać także przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność w br. lub ponieśli nakłady na ich uruchomienie działalności nie osiągając jeszcze przychodów.

Specustawa powodziowa została podpisana 3 października przez Prezydenta Andrzeja Dudę.

Na stronie internetowej Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w zakładce #PomóżPowodzianom znajdują się pisma wystosowane przez Agnieszkę Majewską. Korespondencja jest na bieżąco aktualizowana.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version