Rynek motoryzacyjny podlega obecnie dynamicznym zmianom. Sytuacja skłoniła marki do przyspieszenia prac nad innowacyjnymi rozwiązaniami sprzedażowymi, które odpowiedzą na nowe oczekiwania klientów. Przykładem jest SEAT, który planuje w drugim kwartale br. wdrożyć w Polsce cyfrowe narzędzia, które ułatwią decyzje zakupowe online.
Globalna gospodarka znalazła się w ostatnich miesiącach w sytuacji bezprecedensowej, z którą zmierzyć musi się każda firma. Jednak w okolicznościach stawiających wiele wyzwań niektóre przedsiębiorstwa dostrzegają nowe możliwości rozwoju. Szczególnie ciekawą perspektywę zmian mają marki motoryzacjne o globalnym zasięgu, takie jak hiszpański SEAT. Przedstawiciele firmy podkreślają podobieństwo między sytuacją na polskim i globalnym rynku.
– Pierwszy kwartał został zdefiniowany przez pandemię COVID-19. Ta wymagająca sytuacja okazała się zarazem katalizatorem tendencji, które obserwujemy od dłuższego czasu. Dotyczą one zachowań klientów poszukujących nowego samochodu – mówi Jakub Góralczyk, PR Manager SEAT. – Coraz częściej poza wizytą w salonie stacjonarnym polscy kierowcy chcieliby otrzymać zdalny dostęp do informacji pomocnych w wyborze modelu. Bieżąca sytuacja, gdy ograniczamy wyjścia z domu, spowodowała jedynie intensyfikację tej tendencji.
Zakupy online na świecie
W perspektywie globalnej wyraźnie widoczny jest wzrost popularności zakupów online wraz z wprowadzeniem przez kolejne kraje obostrzeń w przemieszczaniu się. Według danych SalesForce.com w drugiej połowie marca sklepy online odnotowały skokowy wzrost dochodów o 41%[1]. Na wynik ten w dużej mierze miał wpływ bezprecendensowy wzrost zainteresowania zdalnymi zakupami produktów pierwszej potrzeby – między 10 a 20 marca na obserwowanych przez SalesForce.com rynkach odnotowano wzrost wydatków na te produkty o 200%. Dane te można uznać za tym bardziej zaskakujące, jeśli weźmie się pod uwagę, że rynek zakupów online w każdym kwartale 2019 roku odnotowywał ponaddziesięcioprocentowy wzrost. Trend wzmożonego zainteresowania zakupami online obejmuje nie tylko produkty spożywcze. Google w przeciągu tylko jednego tygodnia marca br. odnotował w skali globalnej wzrost o 70% wyszukiwań ofert samochodów i dostawczych[2].
Polacy kupujący w Internecie
Wyraźne symptomy zmiany nawyków były widoczne w poprzednim roku również u polskich konsumentów. Jak wskazały wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2019” zrealizowane przez Gemius dla e-Commerce Polska, prawie co piąta osoba planująca zakup samochodu kupiłaby go wcześniej, gdyby mogła dokonać zakupu online. Pierwszy kwartał 2020 roku, zdefiniowany przez globalną sytuację pandemiczną, przyniósł w Polsce dynamiczny rozwój sprzedaży online produktów z poszczególnych kategorii.
– Spodziewamy się, że zapotrzebowanie konsumentów na kontakt online z markami motoryzacyjnymi będzie jedynie rosło – stwierdza Góralczyk. – Jednak w odróżnieniu od marek spożywczych, które już w ostatnim kwartale zaliczyły skokowy wzrost sprzedaży online, oferujemy produkty wysoce personalizowane. Klient oczekuje od nas możliwości doboru samochodu z najlepszym dla niego napędem, asystentami czy dodatkowymi elementami wyposażenia. Jako marka stale inwestująca w innowacje SEAT postanowił przyspieszyć prace nad rozwiązaniami, by jeszcze w tym kwartale ułatwić polskim klientom wybór najodpowiedniejszego samochodu.
Według zapowiedzi hiszpański producent planuje udostępnienie platformy agregującej modele w dostępnych w Polsce konfiguracjach. Serwis ma połączyć prezentację aktualnej oferty egzemplarzy z rozwiązaniami finansowymi zarazem dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Z poziomu zabezpieczonej strony użytkownik będzie mógł m.in. w krótkim czasie otrzymać informację o przyznaniu leasingu. Dzięki rozbudowaniu narzędzia wyszukiwarki i przejrzystemu formularzowi zamówień liczba wizyt w salonie ograniczy się do jednego spotkania, koniecznego do podpisania umowy na nowy samochód. Termin udostępnienia serwisu SEAT-a został ustalony na czerwiec bieżącego roku.
[1] https://www.salesforce.com/company/news-press/stories/2020/4/salesforce-shopping-index/
[2] https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/auto-industry-impact-during-coronavirus/