Co wiemy po kilku dniach dyskusji o deregulacji – informuje Dr n. pr. Marek Woch Ekspert Centrum Legislacji Federacji Przedsiebiorcy.pl
1) 10 lutego 2025 r. Premier Donald Tusk w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych podczas wydarzenia „Polska. Rok przełomu” stwierdził, że „urzędnicy, legislatorzy mają we krwi, nawet wtedy, kiedy mówią deregulacja z reguły, wymyślają nowe przepisy, no tak jest ten świat poukładany”.
2) Premier Donald Tusk zwrócił uwagę na „krytyków oponentów” z „dużych” organizacji pracodawców i przedsiębiorców i dał im zajęcie, jednocześnie zaznaczając, że rekomendacje w zakresie deregulacji, mają dotyczyć kwestii, które nie wymagają zmian ustaw.
3) Okazuje się, że są organizacje pracodawców i przedsiębiorców, które mają przydomek „opozycyjnych”, a jak opozycyjnie, to rząd nie rozmawia.
4) Ministerstwo Rozwoju i Technologii w styczniu 2024 r. powołało pełnomocnika do spraw deregulacji i dialogu gospodarczego, który jednocześnie w tzw. międzyczasie został Zastępcą Rzecznika MŚP.
5) Rzecznik MŚP (ustawowa nazwa) chciałby być uczestnikiem prac zespołu pod przewodnictwem Pana Rafała Brzoski. Pytanie retoryczne, dlaczego niektóre organizacje pracodawców i przedsiębiorców muszą się tego domagać.
6) To co było tajemnicą, jest już publiczne. Pan Krzysztof Paszyk Minister Rozwoju i Technologii jest blokowany w pracach na rzecz przedsiębiorców przez innych członków rządu.
7) Pan Ryszard Petru Przewodniczący Komisji Gospodarki i Rozwoju w Sejmie RP ma „ciekawe projekty” ustaw na wokandzie komisji, tylko koalicjanci łącznie z urzędnikami blokują procedowanie – wypowiedź dla Radia Zet z 14.02.2025 r.
Wniosek – może wystarczy, aby przestrzegać przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r.
Prawo przedsiębiorców, gdzie wskazano, że „Kierując się konstytucyjną zasadą wolności działalności gospodarczej, a także innymi zasadami konstytucyjnymi mającymi znaczenie dla przedsiębiorców i wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, w tym zasadami praworządności, pewności prawa, niedyskryminacji oraz zrównoważonego rozwoju, uznając, że ochrona i wspieranie wolności działalności gospodarczej przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz do wzrostu dobrobytu społecznego, dążąc do zagwarantowania praw przedsiębiorców oraz uwzględniając potrzebę zapewnienia ciągłego rozwoju działalności gospodarczej w warunkach wolnej konkurencji, uchwala się, co następuje”:
Gwarancje, które wynikają z zasad ogólnych:
- Zasada wolności działalności gospodarczej i zasada „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”
Organy administracji nie mogą nakładać na Ciebie nakazów, zakazów ani sankcji, jeżeli konkretny przepis nie daje do tego wyraźnej podstawy. Nie można domniemywać obowiązków przedsiębiorców ani innych ograniczeń wolności działalności gospodarczej.
- Domniemanie uczciwości przedsiębiorcy
Administracja nie może zakładać, że przedsiębiorca działa nieuczciwe lub niezgodnie
z prawem. Jeśli organ chce obciążyć Cię obowiązkiem albo ograniczyć Twoją swobodę, musi mieć do tego podstawę prawną i przedstawić niepodważalne dowody.
- Zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść przedsiębiorcy
Organ administracji nie może obciążyć Cię obowiązkiem ani ograniczyć Twoich uprawnień na podstawie faktów, co do których nie zebrał wystarczająco silnych dowodów.
- Zasada przyjaznej interpretacji przepisów
Przedsiębiorcy nie mogą ponosić negatywnych skutków niejasnych przepisów. W razie poważnych wątpliwości co do interpretacji przepisów, organ nie może wybrać wykładni, która pozwoli obciążyć Cię obowiązkiem albo odebrać Ci uprawnienie.
- Zasada proporcjonalności
Każda sprawa powinna być załatwiona przy korzystaniu ze środków najmniej uciążliwych dla przedsiębiorców. Organ nie może np. żądać od Ciebie wyjaśnień i dowodów, które nie są niezbędne do załatwienia sprawy.
- Zasady bezstronności i równego traktowania
Niedopuszczalna jest dyskryminacja przedsiębiorców z jakiejkolwiek przyczyny. Organy administracji nie mogą też kierować się jakimikolwiek pozaprawnymi względami przy załatwianiu spraw przedsiębiorców.
- Zasada pewności prawa
Działanie organu musi być przewidywalne. Zakazane jest odstępowanie od utrwalonej praktyki załatwiania danego rodzaju spraw bez ważnej przyczyny.
- Zasada informowania
Masz prawo uzyskać we właściwym urzędzie wszystkie informacje istotne dla Twojej działalności gospodarczej.
- Zasada szybkości działania
Sprawy przedsiębiorców muszą być załatwiane szybko i sprawnie. Bezczynność lub przewlekłość działania organu może spowodować nawet ukaranie organu grzywną.
- Zasada współdziałania organów
Administracja musi współpracować w celu sprawnego załatwienia sprawy przedsiębiorcy – np. wymieniać się informacjami.
Szerzej: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/konstytucja-biznesu
Podsumowanie:
Dyskusja o deregulacji w Polsce ujawnia problemy i wyzwania. Z jednej strony, mamy sceptycyzm Premiera Donalda Tuska do urzędników i trudności w dialogu z niektórymi organizacjami przedsiębiorców. Z drugiej strony, mamy blokowanie działań Ministra Krzysztofa Paszyka i Przewodniczącego Ryszarda Petru.
Natomiast kluczowe może być po prostu przestrzeganie istniejących przepisów, takich jak Prawo przedsiębiorców, które już teraz oferuje wiele gwarancji dla przedsiębiorców.