Prezenty to stały element świąt Bożego Narodzenia. I to nie prawda, że obdarowujemy tylko dzieci. Porównywarka Ceneo przeanalizowała zwyczaje zakupowe Polaków w poprzednich latach i wie, co zazwyczaj ląduje pod choinką w ten magiczny wieczór.
Na skróty:
Co na pierwszym miejscu?
Smartfony, smartfony i jeszcze raz smartfony. W grudniu 2019 na ten zakup zdecydowało się aż 536.298 użytkowników Ceneo w wieku 24-35 lat. Smartfony były z resztą produktem kupowanym najczęściej przez wszystkie grupy wiekowe.
Również prawdopodobieństwo, że pod choinką znajdziemy ulubiony zapach, jest bardzo duże. Ogromną popularnością cieszą się bowiem damskie perfumy – to drugi najczęściej kupowany produkt przez grupy wiekowe 45-54 i 55-64, i trzeci wśród użytkowników 24-35, 35-44 oraz 66+.
Podium dopełniają klocki (zakupiło je 373.700 użytkowników w wieku 24-35, 212.602 w wieku 35-44 i 85.665 w wieku 18-24) oraz telewizory (kupują je starci konsumenci – 65+, 55-64, 45-54).
Jedynie grupa najmłodsza (18-24) wyłamuje się nieco z powyższych trendów i często kupuje także słuchawki (stanowiły one drugi najczęściej kupowany na Ceneo produkt w grudniu 2019 w grupie wiekowej 18-24, zakupu dokonało 98.660 użytkowników).
Na pozostałych miejscach w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych produktów przez wszystkie grupy wiekowe znajdziemy zegarki oraz smartwatche i smartbandy.
Gier planszowych lub dziecięcych nie znajdziemy jedynie w TOP 10 użytkowników 65+, ta grupa wiekowa jako jedyna kupuje natomiast minerały i witaminy, kotły oraz firany. Z kolei perfum męskich nie znajdziemy jedynie w TOP 10 użytkowników 35-44, ta grupa wiekowa jako jedyna kupuje natomiast figurki i makiety.
Ile wydajemy?
Średnia wartość grudniowych zakupów na Ceneo na przestrzeni ostatnich lat kształtowała się następująco: 2019 – 343,02 zł, 2018 – 287,15 zł, 2017 – 305,71 zł, 2016 – 309,93 zł, 201 – 269,11 zł. Prawdopodobnie 2020, ze względu na pandemię COVID-19, okaże się rokiem rekordowym.
Kiedy kupujemy?
Przede wszystkim w pierwszych dniach grudnia – 02.12.2019 Ceneo odwiedziło 3.236.000 użytkowników, 01.12.2019 – 3.167.000 użytkowników. Druga fala piku zakupowego przypada dokładnie na połowę miesiąca (15.12.2019 Ceneo odwiedziło 3.079.000). W 2020 wielu konsumentów na zakupy zdecydowało się wcześniej, prawdopodobnie w obawie o ciągłość łańcuchów dostaw i wydolność firm kurierskich.