INNOWACJESZTUCZNA INTELIGENCJASztuczna inteligencja rewolucjonizuje tworzenie treści

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje tworzenie treści

Najnowsze dane potwierdzają, że twórcy internetowi coraz chętniej korzystają ze sztucznej inteligencji. Implementacja narzędzi opartych na AI przekłada się również na ich zarobki. Niektórzy twierdzą jednak, że dynamicznie rozwijająca się technologia może w przyszłości zabrać twórcom pracę. Czy jest to realny scenariusz?

Według raportu Imker Ekonomia twórców po polsku 2024 niemal co drugi twórca internetowy wykorzystuje w swojej codziennej pracy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Należą do nich m.in. ChatGPT i Midjourney, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością i znajdują szerokie zastosowanie również w biznesie.

Coraz częściej w dyskusji publicznej pojawiają się jednak głosy, że sztuczna inteligencja może w najbliższych latach zabrać twórcom internetowym pracę. W ostatnich latach AI wykreowało również influencerów, którzy zgromadzili w swoich profilach imponującą społeczność. Czy rozwiązania AI stanowią szansę na rozwój dla twórców, czy wręcz przeciwnie – zagrażają ich pozycji w internecie?

Sztuczna inteligencja trendem w biznesie

Sztuczna inteligencja jest niewątpliwie gorącym tematem i buzzwordem odmienianym w internecie w ostatnich latach przez wszystkie przypadki. Obecnie szczególną popularnością cieszy się generatywna sztuczna inteligencja, czyli podzbiór sztucznej inteligencji, w którym maszyny tworzą nowe treści w postaci tekstu, kodu, obrazów czy muzyki. Podstawową różnicą między “tradycyjną” a generatywną sztuczną inteligencją jest fakt, że ta druga może generować treści, które do złudzenia przypominają te stworzone przez człowieka.

ChatGPT, będący obecnie najbardziej rozpowszechnionym i znanym przykładem generatywnej sztucznej inteligencji, zgromadził do tej pory ponad 180 mln użytkowników na całym świecie. W pierwszych pięciu dniach od swojej premiery Chat zyskał 1 mln użytkowników.

Innym szeroko wykorzystywanym narzędziem generatywnej sztucznej inteligencji jest Midjourney, czyli generator obrazów online, na którym konta założyło już ponad 16 mln osób. W przeciwieństwie do ChatuGPT Midjourney nie oferuje jednak bezpłatnej wersji swoim użytkownikom.

Generatywna sztuczna inteligencja znajduje szerokie zastosowanie w biznesie. Według badania McKinsey z 2023 roku, 65 proc. pracowników korporacji zadeklarowało, że organizacja, w której pracują, wykorzystuje rozwiązania oparte na generatywnej AI.

Wykorzystanie AI przez twórców internetowych

Sztuczna inteligencja cieszy się popularnością również wśród twórców internetowych. Według badania Imker Ekonomia twórców po polsku 2024, 47,8 proc. twórców korzysta z narzędzi opartych na AI.

Wykorzystanie AI przez twórców internetowych

Wdrażanie sztucznej inteligencji przez twórców przekłada się również na osiągane przez nich przychody. Wśród respondentów korzystających na co dzień z rozwiązań sztucznej inteligencji, dwie trzecie monetyzuje swoją działalność online. Połowa ankietowanych niewykorzystująca AI w pracy nie zarabia na twórczości w sieci.

Te rezultaty potwierdzają również inne badania, m.in. The Creator Economy in the Age of AI przeprowadzone przez firmę Lightricks w 2023 roku na grupie 1000 amerykańskich twórców internetowych, według którego 92 proc. twórców jest zaznajomionych ze sztuczną inteligencją, a sześciu na dziesięciu z nich korzysta z rozwiązań generatywnej AI na co dzień.

Czy AI zabierze pracę twórcom internetowym?

To pytanie stawia sobie obecnie wielu twórców. Krzysztof Bartnik, CEO i założyciel Imker, zauważa jednak, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić ludzkiej kreatywności, przez co wartość i jakość wyprodukowanych przez nią treści zawsze będzie niższa.

– Sięganie po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji jest niewątpliwie przejawem probiznesowego podejścia do publikowania treści, co często przekłada się na wyższe zarobki z działalności online. AI nie stanowi jednak bezpośredniego zagrożenia dla twórców internetowych, a już na pewno nie jest w stanie całkowicie ich zastąpić. W przyszłości praca twórców z pewnością zmieni się pod wpływem dynamicznego rozwoju technologii, więcej zadań będzie zautomatyzowanych, powstanie więcej narzędzi generatywnej AI. Jednak sztuczna inteligencja nie posiada ważnych cech, które nadają wartość i unikalność twórczości. Mianowicie, nie jest ona w stanie formułować własnych opinii, uczuć i przekazywać prawdziwych emocji, nie cechuje jej kreatywność i krytyczne myślenie. Wszystkie te cechy znacząco wpływają na jakość twórczości. “Ludzki” pierwiastek czyni treści online bardziej autentycznymi, sprawia, że odbiorcy mogą się z nimi utożsamić – mówi Krzysztof Bartnik.

Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: www.imker.pl/raporty. Wyniki ankiety uzupełnione zostały o komentarze ekspertów: Krzysztofa Bartnika, założyciela i CEO Imker, Przemysława Gerschmanna, Justyny Mazur-Kudelskiej, Moniki Michalskiej i Piotra Kosteckiego.

O ankiecie:
W ankiecie internetowej przeprowadzonej w marcu 2024 r. wzięły udział 602 osoby prowadzące działalność internetową. Ankieta była dostępna w internecie. Zaproszenie do jej wypełnienia zostało wysłane do grupy kilkuset polskich twórców internetowych. Ankieta była również promowana w mediach społecznościowych Imker i Influencers Live Wrocław oraz w newsletterze dla Twórczyń i Twórców autorstwa Krzysztofa Bartnika z Imker.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version